Jag har turen att ha en vänninna som skall göra om en av sina rabatter. Pioner är bla något som jag skall bli lycklig ägare av.
Tänkte göra en egen hörna till dessa vackra perenner men vad passar att plantera ihop med dessa.
Rosor, irisar vet jag att en del har men vet ni nått mer som kan vara lämpligt. Jag får vara så oändligt mycket löss på mina rosor då jag inte vill ha några mer.
Vita liljor och dagliljor kan det va nått?? Detta med sammansättningar är svårt !
Hjälp mig snälla ni !!!
Lena i Vallentuna
07-01-2008, 17:20
Nu vet ju inte jag så mycket men jag har alltid hört att pioner ska så ensamma.
Att det inte týcker om att man flyttar dom och att de inte blommar då på ett par år.
Men om du får dom är det ju jättebra. Kanske sätta något som växer fort och blommar första året som du kan ta bort sen.
Tänkte Aklejor kan ju vara finihop sen också.
Men pioner är jättevakert, ska själv försöka övertala min mamma om att jag ska få av henne. Hon har några gamla.
LindaLunda
07-01-2008, 17:34
Det går ypperligt att flytta pioner! Var bara mycket rädd om rötterna som är mycket ömtåliga. Jag har alla mina pioner i samplanteringar med andra växter ... går hur bra som helst.
Sedan är det JÄTTEVIKTIGT att när du planterar pionen på nytt... så skall roten / rothalsen inte ligga för långt ner under marknivå. Inte övre delen skall inte ligga djupare än 4-5 cm om du vill ha blomning.
Linda
ewa zon 3
07-01-2008, 17:44
Klart att pionenerna ska ha kompisar en rabatt med bara överblommade pioner gör ingen glad
Pionens nya skott på våren är mycket dekorativa och passar bra ihop med lökväxter för tidig blommning tex tulpaner och narcisser.
Daggfunkia och höstanemoner som fyller ut när pionen blommat över.
Fingerborgsblommor i matchande färg kan också bli fint till.
/Ewa
ingrid fuxwall
07-01-2008, 18:40
Även jag har hört att pioner inte mår bra av att flyttas men trots det har jag flyttat omkring mina och i samma veva delat på dem, stora gamla buskar har blivit tre fyra nya bestånd. Det tar ju ett tag innan de växer till sig men blommat har de gjort samma år, fast kanske bara en enstaka blomma.
Lite roligt var det när jag tryckte ner en överbliven rotbit på ett ställe och nog kom där en liten pion, fast stället var väldigt illa valt, under en stor fläder i en torr sluttning och det var en torr sommar så bladen vissnade ner, men nästa vår kom den upp igen.
ingrid
Tack snälla ni för all information. Nu skall det bli plantera av till våren.
Visserligen har jag hört att pioner skall flyttas på hösten, men detta blir vår. Går det så går det.
Kompisar till pionerna blir mycket av det som ni föreslagit. Skall försöka ta en bild så ni får se hur det blev.
Rissen
Pioner råkar vara min älsklingsblomma, och jag skall också anlägga ett pionhörn nästa säsong. En del bra tips som plantering och olika sorter finns på
http://www.guldsmedsgarden.se/ (hoppas inte detta räknas som otillbörlig reklam...). Lycka till!
LindaLunda
08-01-2008, 15:25
Här är några av .....
mina pioner...Linda
LindaLunda vilka pioner du har. Jisses, jag har väl aldrig sett på maken. Imponerande. Vackert!
Tack för att du visade.
Jag har mina pioner ihop med förgätmigej. Det blev så här

Denna är tagen 2005 så de har vuxit till sig och förgätmigejen fungerar som "perenn" eftersom den frösår sig jämt...
Ciczi
Det var vackert med förgätmigej. Det köper jag. Har nyinköpta förgätmigejfrön.
Tack för tipset Ciczi.
Rissen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.