Full version: Heureka!
Kathy
Äntligen fick vi provsvaren, de kom idag.
Allt grönt, så nu är det snart dags.

Helsinki, here we come!!!

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

[attachment=11376:finska_flaggan.jpg]

MariaS
Provsvar, vadå. Har jag missat något nu igen? wacko.gif
Kathy
CITAT (MariaS @ 07-01-2008, 18:09) *
Provsvar, vadå. Har jag missat något nu igen? wacko.gif

Nejdå, du har inte missat något, jag har bara inte pratat så högt om planerna.
Vi ska till Finland nu i slutet av januari och för att kunna göra det behöver katterna rabiesvaccineras, vilket vi gjort.
Proverna togs strax innan jul och sen har vi väntat på svaren.
Har inte riktigt kunnat glädjas åt det förrän allt varit klart.
MariaS
idea.gif Aha. Är det månne utställning eller parning på gång naughty.gif Fast det är väl bara ett vanligt familjebesök...
Kathy
CITAT (MariaS @ 07-01-2008, 18:20) *
idea.gif Aha. Är det månne utställning eller parning på gång...//....

Utställning. smile.gif
MariaS
Lycka till. Gissar att det är lite högre än CAC som gäller då.
Min gamla devon (Pysen) blev INT CH och EU PR. Han var också i panel på två vinnarutställningar. Till historien hör dessutom, att jag inte skulle ha Devon...Jag var ju perseruppfödare whistling.gif
Men det ska väl gå bra för dina birmor. De ser väldigt bra ut (I mina birma-novis-ögon. Dålig på semilånghår)
Kathy
CITAT (MariaS @ 07-01-2008, 18:33) *
Lycka till. Gissar att det är lite högre än CAC som gäller då.....//.....

....//......Men det ska väl gå bra för dina birmor. De ser väldigt bra ut (I mina birma-novis-ögon. Dålig på semilånghår)

Jo, det är klass 7 som gäller för Ikaros. Ska bli spännande och se hur det går för honom. Hugo hänger på i klass 10.
De är bägge i toppform just nu, men man vet aldrig vad de får för konkurrens.

Tack för "Lycka Till"-et. wub.gif
Alba
Nyfiken som jag är var jag ju tvungen tassa in här sedan jag läst "Gladtråden" rolleyes.gif whistling.gif

Spännande Kathy...........håller tummarna att det går bra. Nu måste du träna kissarna på finska. unsure.gif
Kathy
CITAT (Alba @ 07-01-2008, 19:13) *
....//...... Nu måste du träna kissarna på finska. unsure.gif

Pappa respektive farfar har finskt urpsrung, så lite finskt blod finns det hos dem.
Hur säger man "mjau" på finska? tongue.gif
MariaS
CITAT (Kathy @ 07-01-2008, 19:47) *
Pappa respektive farfar har finskt urpsrung, så lite finskt blod finns det hos dem.
Hur säger man "mjau" på finska? tongue.gif

Miu... blush.gif
Fenja
Mjau på finska har säkert minst 4 i:n biggrin.gif. Lycka till med boysen och kom hem och glädj oss med fina priser!
*håller alla tummarna*
Fenja
Kathy
Miiiiuu...
Tack för alla lyckönskningar. smiley_small_hug.gif
Azola
De har redan vunnit ....våra hjärtan... ! wub.gif Lycka till i alla fall!
MariaS
CITAT (Azola @ 09-01-2008, 15:37) *
De har redan vunnit ....våra hjärtan... ! wub.gif Lycka till i alla fall!

yes.gif
Kathy
CITAT (Azola @ 09-01-2008, 15:37) *
De har redan vunnit ....våra hjärtan... ! wub.gif

wub.gif wub.gif wub.gif
smiley_small_hug.gif
Anma
Spännande! wub.gif Hoppas det går bra!

(Mjau på finska är miau, ett endaste i!) smile.gif
Kathy
CITAT (Anma @ 09-01-2008, 20:14) *
...//....Mjau på finska är miau, ett endaste i!...//....

Miau, då vet jag det.
Hur säger man "Jag vill ha gelé" på finska?
Anma
Haha, märks att min finska börjar bli dålig...
"minä haluan ???"
Kathy
CITAT (Anma @ 09-01-2008, 21:59) *
Haha, märks att min finska börjar bli dålig...
"minä haluan ???"

Måste nog bli Hugos favoritfras på finska. whistling.gif
Igår kom maken hem med passen som veterinären hade utfärdat.
Våra ullmonster har fått varsitt pass!
Nu saknas det bara passfoton... biggrin.gif
Kathy
Vi har kvalitétsprovat burskynkena idag. tongue.gif

Det här burskynket är nysytt...
Grön botten (syns knappt för Hugos rumpas skull blush.gif ......men ni kanske ser hur färgen ser ut....ska föreställa gräs) solgult tak, himmelsblåa sidor och matchade puff....åsså två kissar på det.

Det här burskynket har varit med några gånger.......blommig botten, både sidor och tak i ljusblå färg (det är bara taket som är med på bilden) och puffen är nysydd.
Fenja
Det blå matchar ju deras blå ögon! biggrin.gif Du får fota dem på buren så vi som inte ställer ut får se hur det blir. Jag är nyfiken på det första, verkar läckert!
Mvh
Fenja
MariaS
CITAT (Fenja @ 17-01-2008, 13:30) *
Det blå matchar ju deras blå ögon! biggrin.gif Du får fota dem på buren så vi som inte ställer ut får se hur det blir. Jag är nyfiken på det första, verkar läckert!
Mvh
Fenja

Men glöm inte att fota alla kokarder också. De bör ju bli MÅNGA... biggrin.gif
Kathy
CITAT (Fenja @ 17-01-2008, 13:30) *
Mvh
Fenja

Jag ska försöka komma ihåg att fota burarna med skynkena upphängda.
Jo, det första tror jag blir läckert.....och dyrt vart det. whist.gif Lite mer än vad jag hade räknat med... whist.gif

CITAT (MariaS @ 17-01-2008, 13:32) *
Men glöm inte att fota alla kokarder också. De bör ju bli MÅNGA... biggrin.gif

Får vara glad om vi lyckas skrapa ihop en kokard. flirting.gif
Fenja
Har du köpt dem färdiga? Eller är det tyget som var dyrt? Kan man sy burskynken själv? Om de är som jag föreställer mig så borde man kunna göra en massa kul! Screentrycka ett foto på katten på lärft och ha som bakgrund och så biggrin.gif
Mvh
Fenja
Kathy
CITAT (Fenja @ 17-01-2008, 18:21) *
Har du köpt dem färdiga? Eller är det tyget som var dyrt? Kan man sy burskynken själv? Om de är som jag föreställer mig så borde man kunna göra en massa kul! Screentrycka ett foto på katten på lärft och ha som bakgrund och så biggrin.gif
Mvh
Fenja

Det var tyget som blev dyrt... blush.gif
Jodå, visst kan man sy egna burskynken, eller köpa färdigsydda.
Vanligtvis blir det billigare att sy själv och då finns det inga begränsningar vad gäller fantasin.

Googlade och hittade bl.a dessa:

Fenja
Läckert, redo för kungligheterna som ska in i dem! Jag sitter här och tragglar med sonens gardiner till nya lägenheten, det där såg mycket mer inspirerande ut wink.gif
Mvh
Fenja
Kathy
CITAT (Fenja @ 17-01-2008, 18:35) *
.//......Jag sitter här och tragglar med sonens gardiner till nya lägenheten, det där såg mycket mer inspirerande ut wink.gif
Mvh
Fenja

Gardiner är betydligt mer användbart. wink.gif
Men ska man ha utställningar som hobby så är det lika bra att köra hela racet.
Azola
Tjusiga skynken Kathy! Va duktig du är.
Efter vinsterna i grannlandet whist.gif får du väl knåpa ihop något som påminner om de där "kungliga sakerna du visade här ovan. Kungligt ska de va till ullmonstren!
Wilmer
shy.gif Kan katter kräkas?? crazy.gif Jo, det vet jag ju. Tänkte på färjan och vädret (som du fasade lite för i en annan tråd naughty.gif ).

Hoppas ni och sötnosarna får det kul! Wilma
MariaS
Du får nog räkna med att det gungar lite på östersjön, men det är nog inte så farligt i 14 sekundmeter. Har varit med om 22 på Ålands hav, det gick bra det med.

Jag håller i alla fall alla tummar och tår för killarna och mina killar sympatiserar med alla sina tassar.

Så tass på er resa imorgon och ännu fler tassar i Helsingfors. (Dit kommer visst stormen på lördag kväll läste jag)
Kathy
CITAT (MariaS @ 17-01-2008, 23:31) *
Du får nog räkna med att det gungar lite på östersjön, men det är nog inte så farligt i 14 sekundmeter.....//......

Har checkat med pappa som har varit lärare i Kustskepparen bl.a. och han sa att det är lugnt. Det kommer inte bli sån sjögång som den som var den där oktoberkvällen då jag och mina kolleger åkte till Åland. sick.gif

Vad gulliga ni är allihopa i er omsorg. wub.gif

Imorgon förmiddag ska det badas och fönas katter.
Sen måste jag iväg och komplettera krokar och två snoddhållare till det ena burskynket.
Därefter blir det packning.
Båten går kl 19:15.
MariaS
MEN HUR GICK DET NU DÅ? VILL JU VETA!
Kathy
CITAT (MariaS @ 21-01-2008, 14:02) *
MEN HUR GICK DET NU DÅ? VILL JU VETA!

wink.gif Det gick bra...
MariaS
CITAT (Kathy @ 22-01-2008, 12:53) *
wink.gif Det gick bra...

Dööh blink.gif vadå bra?! Ex1 och hem eller vadå? confused.gif
Azola
Klart det gick bra.. de var ju vinnare redan innan uts.
Inget har förändrats i mina ögon, mer än att de nu är nybadade, resvana på böljande hav och har en aning finlands-svenska i mjauuet med sig hem.
Grattis till: Det gick bra ... wink.gif whist.gif
Kathy
CITAT (MariaS @ 22-01-2008, 12:56) *
Dööh blink.gif vadå bra?! Ex1 och hem eller vadå? confused.gif

Sorry om jag var kortfattad...
Har ännu inte hunnit skriva och berätta om helgen, det har varit så mycket...
Håller på och fixar med lite bilder som jag tänkte lägga in.
Kathy
Nu så.... smile.gif
Tack för era pm om hur det har gått....här kommer helgens äventyr.

Vi klev på båten 19:15 och det blev en riktigt lugn överfärd. Maxhöjden på vågorna var ungefär 1 meter. tummenupp.gif
God mat på buffén och därefter så tittade vi på ett dans och shownummer med låtar från 60-talet och fram tills nu.
Åter till hytten för att försöka sova.
Nånstanns här glömde vi bort att Finland ligger +1 timma jämfört med Sverige. Vi anlände inte Turku kl 6:00 som beräknat, utan kl 7:00.
Vilken tur att det inte var halt och snöoväder för nu hade vi inte så stora tidsmarginaler som vi först trott.
Kl 10:00 anlände vi Helsinki och då var det ett riktigt busväder, det regnade och vinden var isande kall.
Vi var väntade vid incheckningen på utställningen, vars mässhall låg ute på Skatudden. När vi stod vid incheckningen så visade det sig att det var fler utställare från Sverige där som kom samtidigt med oss. 1 katt blev inte insläppt pga att vaccinationen hade gått ut för 10 dagar sen. unsure.gif Sånt är hårt, men jag förstår att en kattklubb måste följa reglerna, för tänk om de hade släppt in katten och något hade hänt...
Men, som sagt, att åka ända från Sverige och sen inte få komma in...vilket bekräftar att man ska trippelkolla precis allt innan man åker iväg.

Mässhallen var verkligen stor och det fanns burar i flera olika rum. När vi väl hade hittat våra platser och installerat oss så var det dags för Ikaros att komma upp till bedömning och få träffa sin domare.
Han fick en väldigt fin bedömning och domaren gillade honom för att han var maffig, hade pondus och var väldigt fin i pälsen. Han plockade lätt hem sin första CACIB. yahoo.gif Japps, det var det. Det räckte med att vi skulle få ett cert för hans del, det var liksom därför vi åkte till Finland.
I Hugos klass var det klassändring av en katt som var relativt nykastrerad. En EC-katt på 9 år. Inte lätt att slå en sån kisse, för fin var han wub.gif ...men trots detta, så tog det flera minuter innan domaren kunde bestämma sig yes.gif och slutligen valde den andre kissen. Hugo blev EX2. Dessutom tyckte hon att de var så lika så hon trodde de var släkt. Näääe...? Efteråt kikade vi närmare på den katten och inte fanns det så mycket likhet som domaren tyckte.
Nu var det lugnt och tid fanns att äta sen lunch, kika på allt man kunde shoppa och prata med andra utställare.

Runt kl 18 var dagens utställning klar och vi lämnade mässhallen för att checka in på hotellet. Ett otroligt mysigt hotell som låg 5 minuter från mässhallen, perfekt med tanke på att man var ganska trött vid det här laget.
Senare på kvällen begav vi oss ut för att äta middag på den ryska restaurangen Saslik. (länk). Vilken upplevelse! Förutom att det var fantastiskt god mat, så var inredningen väldigt speciell. Man kunde välja björnfilé från menyn för "bara" 1300kr/per portion.... ohmy.gif
Vi åt älgtournedo.

Ny morgon, ny dag, ny utställning, nya chanser.
Vi låg ganska sent hos bägge domarna i bedömningarna så förmiddagen förflöt lugnt.
Hugo hade konkurrens av två stycken som bägge var yngre, så den bedömningen skulle bli spännande. Sen flyttade man om i klasserna och så dök det upp en katt till i Hugos klass. Det visade sig att en katt hade placerats fel. Även denna gång var det en EC-katt som dök upp. Hugo kom på god andraplats och fick EX2.
Ikaros charmade ännu en domare och hon tyckte han var maskulin, muskulös och stor. CACIB, igen. bravo.gif

Kl 16 började vi packa ihop och lasta bilen. Vi hade fått dispens att gå tidigare eftersom vi skulle köra 17 mil och sen ta båten hem.
Torrt på vägarna gjorde att det gick problemfritt att köra de milen till färjelägret.
Återigen god mat på buffén och sen avslutade vi kvällen med att titta på en glittrig drag show.

Kl 6:10 anlände vi Stockholm och Värtahamnen. De här båtarna håller tiderna minutiöst. tummenupp.gif
Hem, äta frukost och försöka sova någon timme innan man skulle upp för att jobba. Gissa om jag var trött idag då jag kom hem från jobbet. crazy.gif

Det har i alla fall varit en mycket trevlig och rolig helg. Många trevliga människor och....faktiskt, så har jag ändrat uppfattning om finnar efter den här resan. wub.gif

Här kommer lite bilder;

Bägge burskynkena

Det nysydda burskynket

Första CACIB

Andra CACIB

En söt, nyfiken birma som vi hade som granne

En nakenfis som verkligen charmade mig....jisses, vad gooosig han var med sin matte!

En American Curl med mycket åsikter bägge dagarna...men fin var han

wub.gif

Den här herren ville inte vara med på bild...

Som tur var, så fanns det redan ett foto på honom....han var verkligen JÄTTEfin! Stor, maffig...och go. wub.gif
MariaS
VA kul. Och grattis till CACIB:arna. Nu är det bara resten kvar whistling.gif .
ska nog fundera några gånger på om det inte är dags att åka på en utställning med Chippen också...
Kathy
CITAT (MariaS @ 22-01-2008, 19:13) *
VA kul. Och grattis till CACIB:arna. Nu är det bara resten kvar whistling.gif .
ska nog fundera några gånger på om det inte är dags att åka på en utställning med Chippen också...

Tack. wub.gif
Ja, det är faktiskt bara 1 CACIB kvar för Ikaros del.
Aha, du planerar att ställa ut Chippen?! Det tycker jag inte du ska fundera så mycket på, det vore jättekul om du gjorde det! tummenupp.gif
Det finns ju en del utställningar i Sthlms-området under våren. whistling.gif

Här kommer fler bilder;

Del av prisbordet

En liten del av utställningslokalen

Man kunde shoppa allt från katttillbehör till prydnader..

Anki på Öland
wub.gif Grattis till dina söta katter!!
Anki
Fenja
Åh, vad roligt! Jättegrattis! wub.gif wub.gif
Pussa på grabbarna!
Mvh
Fenja
pejori
grattis...championatet hägrar tummenupp.gif
Leia
Grattis!!!! Dina killar är så fina!

Hihi, jag hoppas att du köpte en sådan där "kattvagn" och kör runt dem i!!! biggrin.gif
Kathy
CITAT (Leia @ 23-01-2008, 07:38) *
....//......Hihi, jag hoppas att du köpte en sådan där "kattvagn" och kör runt dem i!!! biggrin.gif

Hua, nej...
Även om jag har en vagn då jag är på utställningar, men då är det en bagagevagn.
Azola
tummenupp.gif Stort GRATTIS till CACIB:arna -hälsa "pälsbollarna" med en varsin puss mellan öronen! wub.gif
Kathy

Tack alla. wub.gif
Ja, nu är det snart dags igen för badning, finsputsning, stryka burskynken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon