Maggan H
Får man behålla sin semestertjänst när man byter tjänst inom samma kommun? Funderar på att byta jobb från äldreomsorgskök till skolkök. Har aldrig jobbat utan helgtjänst, så detta blir mån-fre på uppehållstjänst. Finns någon här som har provat båda? Fördelarna med uppehållstjänst är ju givna; 8 veckor ledigt på sommaren och 3 vid julen, är ju perfekt! Men man har inte möjlighet att ta semester under resten av året, och det är det som jag funderar på. Vad säger ni? confused.gif
Tosan
Jag har uppehållstjänst, dock lite mindre uppehåll än skolköken, vi ska ju hinna storstäda på loven åxå (lokalvård). Fördelen är ju att man är ledig jullovet och en stor del av sommarlovet. Suveränt när man har småbarn. Nackdelen är ju löneavdraget (6% i mitt fall) för att man ska få ha samma lön hela året, och att man inte kan ta ut semesterdagar. Då får man antingen jobba in, inte lätt med småbarn, eller så är det tjänstledigt och då drar de 120%
Rent generellt har man ju inte rätt att behålla semestertjänsten om man tar uppehållstjänst, men uppehållstjänsterna börjar försvinna mer och mer, så det är väl inte helt omöjligt att det går att komma överens. De semesterdagar du redan tjänat in får du ju givetvis ut i pengar. Uppehållet jobbar man in från augusti till juni.
Maggan H
Tack Tosan för ditt svar! Man måste ju få tjänstledigt från sitta gamla jobb för att prova, så man har ju eg ingenting att förlora. Är det fler som jobbar så här? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon