Full version: Nya rabatter
jenniepennie
Jag tänkte göra rabatter där det nu är gräsmatta, mellan mina nyplanterade äppelträd, för att slippa in och krångla mellan dem med gräsklipparen. Men; det är ju inte så kul att gräva, så jag funderar på om man kan lägga tidningar på gräset och sedan 10-20 cm jord därpå, och sedan så i detta? Förmultnar och försvinner gräset då om några år? Någon som har gjort så här? Eller är det en riktig latmansidé som det inte kommer något gott ur?
*Ulrica*
Det funkar! Men jag skulle nog använt markduk istället för tidningar. Ingen sån där billig svart täckduk utan en redig markduk som du köper på en bygghandel typ den här.

Sedan kanske lite grus ovanpå duken innan jorden och snarare 20-40 cm. jord självklart beroende på vad du ska plantera. Vill du ha en buske i rabatten så kan du ju gräva ett hål bara där och göra hål i duken!. Duken släpper igenom vatten men inte gräs. Jag vet att bla. Kerstin z5-6 brukar göra rabatter på detta vis.
Lena i Torslanda
Jag använder alltid ett tjockt lager tidningar, tycker det är bättre än markduk. Tidningarna multnar efter ett par år (tar faktiskt så lång tid) och man har då tillgång till marken under som blivit gräs/ogräsfri. Ett bra sätt att ta vara på tidningarna dessutom istället för att släpa dem till återvinning.
Funny
Jag har testat med tidningar och håller med Lena!
*Ulrica*
Det var ju bra att veta! Jag trodde att tidningar inte skulle räcka. Men har ni bara haft gräsmatta under då?
Om man kar kirskål, hallon och naturtomt som underlag kanske markduk är bättre?
Lena i Torslanda
Jag har använt tidningar både på ren gräsmatta och på kirskål. Det funkar sämre på kirskå, den brukar till slut hitta tillbaka in från omgivningen. På gräsmatta funkar det absolut perfekt.
ingrid fuxwall
Min erfarenhet är att kirskål som täcks har en viss förmåga att vandra ut från det täckta området.

ingrid
jenniepennie
Ok, då testar jag med tidningar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon