|
skogstroll
08-01-2008, 09:09
Min kattflicka verkar extremt uttråkad och bara går fram och tillbaks mellan tallriken och utsiktsplatsen och ut en svänt, med en tom blick i ögonen. Nån som har tips på en kul kattleksak? Man kanske kan ha nåt med doft på eller så? PS För övrigt är hon rätt konstig i sina matvanor, verkar inte finnas nåt hon tycker är riktigt gott (inte strömming, köttfärs eller vanlig kattmat verkar vara nån hit). Tapenade (olivröra) tycker hon däremot om....
ängsvädd
08-01-2008, 09:59
Jag har haft katt och mina katter - en huskatt och en norsk skogkatt - kände ibland för pannkakor. Jag sådde eget kattgräs också från ekologiska sädesslag köpta i hölsokosten. De fick varsin räka med skal och allt då och då, men jag hade lagt dem i vattenbad innan så att de skulle saltas av.
Mina gillade några mjuka tygbollar med kattmynta tror jag det var. Annars kan man köpa kattmynta i sprejform och spreja viss kattleksaker. De gillade också leksaksmöss - samt riktiga också för den delen...
Eva-Helene
08-01-2008, 10:09
Det är olika från katt till katt vad den gillar att leka med, t.ex. så gillar Findus små studsbollar och möss med kort päls, Lilja älskar runda pälsklädda bollar med pingla i och Nex älskar långhåriga pälsbollar. Leksaker med kattmynta i brukar de flesta katter gilla. KKS (Katt Kommando Syd) säljer leksaker (och annat) till förmån för hemlösa katter, här en länk till deras webshop http://www.animalrescue.se/kks/products.php?cat=00047
skogstroll
08-01-2008, 10:10
Den där sprejen måste jag nog leta efter, eller odla kattmynta. Jo riktiga möss är det bästa hon vet men de blir ju bristvara till slut... tack för tipset!!
Riktiga möss kan väl aldrig bli bristvara, eller... Här finns de i överflöd i alla fall, trots alla katter. Olika katter, gillar olika saker. Möss, som skramlar, möss som INTE skramlar, möss som piper, möss som går att dra upp. Studsbollar, bollar med bjällra, pingpongbollar. Fiskespön med diverse kul grejor i änden och vissa fiskspön finns med upphängningsanordning för dörrar. I slutänden är det ändå vi mattar och hussar som måste engagera oss i lekandet. Vi som "flockledare" behöver röra på oss också... (Se framför er en fet tant som springer runt i huset med ett fiskespö, med mus i änden...)
skogstroll
08-01-2008, 10:59
Tja här börjar det nästan bli bristvara på möss, kisse går sin dagliga patrull och letar där hon hittat de förut... de brukar inte bli långvariga..
a.andersson
08-01-2008, 20:08
Katter har ju olika smak, men våra har alltid gillat folie bollar. Det är ett rättså bra och billigt sätt Men se bara till att katten inte försöker äta upp leksaken (våra har aldrig försökt men man kan ju aldrig vara helt säker) Lycka till!!!
Blomstertanten
09-01-2008, 01:49
Annars går det ju att leka med det mesta. Här är favoritsakerna att stjäla o leka med pennor och mina hårsnoddar
catlady
09-01-2008, 14:44
Håller med Maria S: Den bästa leksaken en katt vet är vad som helst som matte/husse leker med den med. Speciellt innekatter behöver mer stimulering än vi tror. Har läst någonstans att man helst ska leka 45 min varje dag med sin innekatt, och då är inte tiden katten leker för sig själv inkluderad. Efter 5 katter kan jag bara konstatera att det enklaste alltid vinner: Ett långt snöre som någon drar runt i huset!
skogstroll
09-01-2008, 15:02
Har hängt upp ett snöre i taket med några papperstussar på, den är ju rätt poppis när det "krisar"... häromdan fick vi oväntat hundbesök av två hundar som rymt från sina ägare... då fick hon klättra i alla fall sådär - 6 m rätt upp i en tall där hon låg och dinglade med benen på en gren tills hon lyckades ta sig ner... tur det händer lite saker ibland...
CITAT (skogstroll @ 09-01-2008, 15:02)  Har hängt upp ett snöre i taket med några papperstussar på, den är ju rätt poppis när det "krisar"... häromdan fick vi oväntat hundbesök av två hundar som rymt från sina ägare... då fick hon klättra i alla fall sådär - 6 m rätt upp i en tall där hon låg och dinglade med benen på en gren tills hon lyckades ta sig ner... tur det händer lite saker ibland...  Misströsta inte. Vissa katter hittar sin förströelse i naturen och behöver inte alltid stimuleras inne. Men vi människor tycker det är roligare då i alla fall.
Eva-Helene
09-01-2008, 15:12
Kom på en till populär grej: knyckla ihop lite lite tyg, knyt fast i ett långt resårband som du sätter fast i t.ex. taket, i översta gångjärnet i en dörr/dörröppning eller vart du nu vill. Tygbiten ska hänga ca en halvmeter upp.
1. En kattkompis 2. Lek själv med den. busa, kurra gömma, tråd med något i änden 3. Leksaksmöss med catnip inuti. 4. oregelbundna gummibollar som studsar hur som helst.  Den rangordningen skulle min katt föredra.
skogstroll
09-01-2008, 15:52
CITAT (Eva-Helene @ 09-01-2008, 15:12)  Kom på en till populär grej: knyckla ihop lite lite tyg, knyt fast i ett långt resårband som du sätter fast i t.ex. taket, i översta gångjärnet i en dörr/dörröppning eller vart du nu vill. Tygbiten ska hänga ca en halvmeter upp. Låter som nåt hon skulle gilla. Hon är utekatt men ligger helst inne och ugglar och ser extremt uttråkad ut. Sen får hon nåt slags ryck och dundrar runt i huset (och helst på natten då).... Resårbandet ska jag definitivt prova!!! CITAT (Boxer @ 09-01-2008, 15:46)  1. En kattkompis 2. Lek själv med den. busa, kurra gömma, tråd med något i änden 3. Leksaksmöss med catnip inuti. 4. oregelbundna gummibollar som studsar hur som helst. 1. En kattkompis 2. Lek själv med den. busa, kurra gömma, tråd med något i enden 3. Leksaksmöss med catnip inuti. 4. oregelbundna gummibollar som studsar hur som helst. Den rangordningen skulle min katt föredra. Gummiboll låter också som ett hett tips
Här hemma gäller kurragömma eller jaga katten ett par , tre varv runt i huset. Inga leksaker duger åt "fröken" vi köper något nytt varje gång vi handlar torrfoder på kattbutiken ...men inte då. Den enda lilla pryl hon ibland kan tassa till på är en svart liten pälsklädd miniboll men påskfjädrar på  Vår kisse tål inte att äta något utöver IAMS torrfoder, kräks upp allt annat inom några minuter MEN för något år sedan testade vi tonfisk i vatten och det går bra!  ** En ide till din katt.. Skogstroll som kanske går hem. ** Tonfisk är i alla fall favorit här hemma nu för tiden.
CITAT (catlady @ 09-01-2008, 14:44)  ....//....konstatera att det enklaste alltid vinner.....//.... Samma erfarenhet här. Dyra, köpta kattleksaker är inte kul. Ett ihopknyckat papper med några torrfoderbitar i, är kul. Hugos favorit: en tom pappkartong. Tomma papperspåsar. Jag brukar filta ullkokonger med mynta i, mycket uppskattat. En fårskinnsbit köpt ur fyndlådan i tygaffären. Laserpekaren är också en favorit. Det är jättekul att jaga den lilla röda, lysande pricken över golv och dörrar. På landet är ett av nöjena att jaga flugor. Och äta upp dem... Likaså att hoppa efter gräshoppor och grodor....hopp-hopp....
 Kathy, laserpekaren hade jag glömt !! Den är strålande röd  och snabb som bara den. Fast den leks inte med den varje dag precis.
CITAT (Azola @ 09-01-2008, 16:47)   Kathy, laserpekaren hade jag glömt !! Den är strålande röd  och snabb som bara den. Fast den leks inte med den varje dag precis. Man får bara se till att man inte lyser med den direkt i ögonen. Men det är det enda.
skogstroll
09-01-2008, 16:57
CITAT (Kathy @ 09-01-2008, 16:42)  Samma erfarenhet här. Dyra, köpta kattleksaker är inte kul. Ett ihopknyckat papper med några torrfoderbitar i, är kul. Hugos favorit: en tom pappkartong. Tomma papperspåsar. Jag brukar filta ullkokonger med mynta i, mycket uppskattat. En fårskinnsbit köpt ur fyndlådan i tygaffären. Laserpekaren är också en favorit. Det är jättekul att jaga den lilla röda, lysande pricken över golv och dörrar. På landet är ett av nöjena att jaga flugor. Och äta upp dem... Likaså att hoppa efter gräshoppor och grodor....hopp-hopp....  Ja nu fick jag lite minnesbilder från min förra katt. Då hade vi kaniner och hösäcken brukade han älska att hoppa in i.... så papperspåsar och kartonger kan säkert vara kul. Känns fånigt att köpa saker när man kan fixa nåt själv och billigt
skogstroll
10-01-2008, 13:14
Rapport hemifrån rörande kattleksak... "tror du inte kattskrället hittade en råtta igen....ja tror han hade den däruppe å lekte med sen kom den ner me den och hade ätit av huve på den...  " och inte nog med det: "...vet du vikken knaskatt....jag kastade ut råtthalvan långt bort å då stod katten utanför dörren å grät. lät som en varg som ylar....knasig va....  "
Du har pm; Skogstroll.
skogstroll
10-01-2008, 16:17
aa tack!!! jag har svarat!
Myosotis
11-01-2008, 18:16
CITAT (skogstroll @ 09-01-2008, 15:02)  Har hängt upp ett snöre i taket med några papperstussar på (...) Se upp med långa snören bara så inte katten skadar sig!!! Om den lyckas vira snöret runt benet eller halsen kan det gå illa! Jag skulle inte ha det framme när katten är ensam hemma!
skogstroll
11-01-2008, 18:53
Min sambo är hemma hela tiden. För övrigt toklöper hon nu, ylar, knorrar, rullar och har sig så man blir tokig. Jag får rapportera vidare med kattungar sen tror jag  för jag hinner kanske inte sterilisera henne...
CITAT (skogstroll @ 11-01-2008, 18:53)  Min sambo är hemma hela tiden. För övrigt toklöper hon nu, ylar, knorrar, rullar och har sig så man blir tokig. Jag får rapportera vidare med kattungar sen tror jag  för jag hinner kanske inte sterilisera henne... HA henne inne bara. Även om hon låter för dj**a illa just nu, så går det att stå ut. Max tre dagar där hon är som värst.
Du kan ju alltid skaffa en sån här leksak.
Björkmyran
11-01-2008, 23:09
Laserpekare (modell sambos vattenpass, förena nytta med nöje...), absolut det roligaste här hemma. Vet inte vem som har roligast -vi eller katterna  kräver dessutom minimalt av "lekledaren" Vi har två katter här hemma, så de aktiverar ju varandra också (gärna sent på kvällen galopperar de runt...)
sqrulan
11-01-2008, 23:11
Den med hjulet var kul.  Här är det kartonger som man gör små öppningar i och snöre med papperstuss.Kurragömma gilla dom också,ja egentligen inte den äldre 14år han sover mycket.
marinis
28-01-2008, 12:10
Annars är detta en rolig leksak för din katt. Inte så svårt att göra själv, det handlar om lite envishet och tålamod =) Virkar bollen i ett helt stycke och sen lägger jag i ett litet nystan som jag fyllt med mynta och fårull i , och sen virkar jag igen det http://www.lucats.se/lucatsdesign.htm
krellus
28-01-2008, 12:15
CITAT (skogstroll @ 08-01-2008, 09:09)  Min kattflicka verkar extremt uttråkad och bara går fram och tillbaks mellan tallriken och utsiktsplatsen och ut en svänt, med en tom blick i ögonen. Nån som har tips på en kul kattleksak? Man kanske kan ha nåt med doft på eller så? PS För övrigt är hon rätt konstig i sina matvanor, verkar inte finnas nåt hon tycker är riktigt gott (inte strömming, köttfärs eller vanlig kattmat verkar vara nån hit). Tapenade (olivröra) tycker hon däremot om.... Det enda vår 16 åriga katthona gillar är att jaga snöre. Vi tar gamla presentsnören och liknande och går runt i lägenheten med den. Hon älskar att göra "attacker" mot den. Hon gillar även "kurragömma". Jag joggar in i ett annat rum och "lever om lite" och gömmer mig bakom dörren. Hon älskar att sprinta efter och "leta".
skogstroll... Är det något kvar av den leksaken jag skickade till dig?
skogstroll
28-01-2008, 12:48
Hehe ja fast liksom utspritt...  ska få den tillpiffad av en kompis...
Jag tror hon behöver en kattkompis att busa med. Sen skaffar du en kattmöbel, modell större, så får både du och katten rolig underhållning.
GrönAnna
30-01-2008, 22:48
Lite lagom tillknycklade piprensare är populärt här!
IKEAs kattleksaker med kattmynta i älskas av min ena katt, den andre är helt ointresserad...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|