annelito
Förra sommaren var det premiär för mig och det här med odling, hur spännande och kul som helst!

Fick hyreskontrakt på ett hus på landet där vi fick en del av landet uppfräst och vi köpte vanliga gödselsäckar från Plantagen och blandade ner i jorden som inte varit brukad på många herrans år, inte ens klippt (det hade stått tomt i 2½ år före oss).

Plocksallader, sockerärtor, tomater, körsbärstomater, dill, morötter, potatis, örtväxter, gräslök tog sig bra och vi fick bra skörd trots att vi fick ut allt väldigt sent (juni -07), tyvärr hann vi inte få till det med tomaterna, frosten hann ta dom innan dom blivit mogna.

Inget har gjorts med det som växte då, allt "står" kvar, vissnat och eländigt.

Hur viktigt är det nu framöver inför kommande odlingssäsong att förbereda? Måste man hålla på med en massa olika slags jordsorter, kalk, kompost, osv för att det ska bli skörd även i år?
När man läser på olika grönsaker så måste ju den ena ha si och den andra så, är det verkligen så viktigt? Då måste det ju gå åt massor med olika sorters säckar på olika delar av kökslandet...

Vad är viktigast att göra när snön försvunnit och man vill förbereda inför odlingssäsongen?

Vill odla potatis, zucchini, tomater, sockerärtor, bönor, gräslök, plocksallader, kryddväxter, rucola (inte i marken den här gången!), morötter, salladslök och sen vet jag inte mer.
MariaS
Fräsa, fräsa och fräsa till att börja med. Det är viktigt att man får en lättarbetad jord först. Tänk sen på om du vill ha något som sallad eller liknande i någon form av upphöjd bädd (Rekomenderas) Då ställer man ut en pallkrage, slipers eller liknande för detta, och fyller med jord, kompost eller vad man vill ha (Säckjord om man vill ha helt ogräsfritt från början)
Se också till att anlägga en bra kompost för trädgårdsavfall på en skuggig plats, inta allt för nära trädgårdslandet, men inte för långt bort heller. Jordförbättra sedan med den brunna komposten varje vår.
Nu vet jag inte vilken jordmån du har, men ofta behöver man tillsätta sand/grus, torv eller gödsel, för att förbättra kvaliteten. Det är mycke arbete, men det lönar sig i längden.
Tomaterna är bättre om du odlar mot en vägg i sydostläge. Då mognar de bättre.
KURT
Om det inte odlats på länge och man har fräst det så kommer det förmodligen mycket ogräs. Det är viktigt att kontinuerligt rensa det så tidigt som möjligt. Näring finns nog där.
MariaS
Ooops blink.gif det glömde jag säga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon