annelito
Har hört att det är bra att så blommor i kökslandet som hjälper att hålla insekter borta från grönsakerna, typ ringlommor. Vilka fler kan man så och vilka ska man inte så?

Såg på "Hemma hos Jamie" (mitt absoluta favoritprogram) att man kunde så solrosor i kökslandet intill sockerärtor eller bönor så slingar dom upp sig för solrosorna, ser ju fint ut.

Såna här tips är ju jätteroliga!
Plain
Jag brukar sätta Tagetes runt mina land. Något med doften som avskräcker vissa skadedjur om jag minns rätt. De är också bra för de har ett ämne som dödar nematoder som bildas i jorden.

Solroser är tydligen också bra att använda i landen, men då främst som kvävebindare.

Mvh

David
MariaS
Ärtväxter binder luftkväve, tagetes är bra mot nematoder och håller flugor borta. Vissa sätter gärna lavendel och ringblommor då förstås.
Valet är mycke det egna också. Man kan kanta med narcisser för att hindra sork o.s.v. VAr dock försiktig med att sätta lök eller jordgubbar nära narcisserna, så inga otrevliga olyckor sker.
lissa
Maria.vad kan hända om man har jordgubbar nära narcisserna?? Jag hade nämligen tänkt göra det??
MariaS
Narcisser är giftiga och utsöndrar även lite till jorden. Jordgubbarna har en förmåga att ta upp detta gift. (Men det är få växter som gör detsamma) Jag tror inte att man dör av det, men det är inte nyttigt.
Sen har det även skett olyckor där folk har skördat narcisser som vanlig kepalök, där har det däremot skett dödsfall.
Rosmarin

Har hört att det är bra att så blommor i kökslandet som hjälper att hålla insekter borta från grönsakerna, typ ringlommor. Vilka fler kan man så och vilka ska man inte så?

Såg på "Hemma hos Jamie" (mitt absoluta favoritprogram) att man kunde så solrosor i kökslandet intill sockerärtor eller bönor så slingar dom upp sig för solrosorna, ser ju fint ut.

Såna här tips är ju jätteroliga!

Ja det tycker jag ocksa!!!

Tagetes som sagt har positiv inverkan på tomater, ringblommor och sallad trivs bra ihop, gurkört med squash och just gurkor men var försiktig; gurkört har en förmåga att sprida sig..., salvia och kål , krasse och bönor. Dessutom är alla dessa blommor ätliga och du kan göra jättevackra sommarsallader med gröna salladsblad och massor av färgglada blommor! Folk brukar bli jätteimponerade av detta!!!

lissa
Tack för svaret Maria, jag trodde inte att dom kan vara så giftiga att man kan dö av dom ohmy.gif
Min erfarenhet av solrsor är inte stor, men jag sådde en sommar , och den drog till sig en massa vita flygare, bla, dessutom fick den andra angrepp, bl a ett som jag inte vet vad det heter , men tomaterna kan få samma väldigt lätt. Nu sätter jag tagetes för att rena jorden och förhoppningsfullt jaga bort lite annat,. Trodde att Krassen skulle hjälpa mot vita flygare, men dom trives förträffligt under deras blad...men vet, mina flygfän har kanske motståndskraft mot dom örterna g.gif
Knytt
Sånt här tycker jag också är jätteintressant!

I år har jag frösått tagetesen newton, jag ska ha dem i roslandet mellan rosorna just för att de rensas nematoder men dessutom ska tydligen just de här tagetesarna vara avskräckande för sniglarna. Jag hade några stycken förra året och det verkade fungera så jag gör ett större försök i år!

Krasse är ju väldigt vackert! Kan det dessutom vara nyttigt, och ätligt! Ja då blir jag lycklig biggrin.gif
Vad smakar krasse?
HelenN
Vitlök håller råttor & sork borta.
Frideborg
Hej Rosmarin.Du skrev att krasse och bönor trivs ihop.
Vilken krasse?Blomkrasse?
eller smörgåskrasse?
mvh Birgitta W rose.gif
torvan
Jag försöker också blanda in blommor i kökslandet, mycket för att det blir så vackert.
Har funderat på om jag vågar ha tagetes. Vi har massor med mördarsniglar och dom
gillar ju tagetes. Tror ni att jag lockar dit dom isåfall? Eller kan det vara så att dom
ratar annat istället? Torvan
eugenia

Hej!
Att odla blommor bland grönsakerna ser jättefint ut och kan hjälpa grönsakerna, om man väljer rätt. Jag vill tipsa om en gammal (lite småtöntig, tycker kanske någon, men bra tycker jag) bok: Morötter älskar tomater / Louise Riotte. Den kan beställas på biblioteket.

Här kan man läsa om vilka grönsaker som trivs ihop samt vilka blommor som är lämpliga att kombinera med köksväxter. Och vilka som är olämpliga av olika skäl. Hoppas någon kan ha nytta av den. (Bra när man sitter och funderar ut var grönsakerna ska placeras)
Knytt
CITAT (torvan @ 24-03-2008, 08:17) *
Jag försöker också blanda in blommor i kökslandet, mycket för att det blir så vackert.
Har funderat på om jag vågar ha tagetes. Vi har massor med mördarsniglar och dom
gillar ju tagetes. Tror ni att jag lockar dit dom isåfall? Eller kan det vara så att dom
ratar annat istället? Torvan

Mördarsniglarna här älskade en sorts tagetes men avskydde just newton - den sorten är tydligen känd för att sniglarna skyr dem, därför ska jag ha fler av dem i år smile.gif
Rosmarin
Hej Rosmarin.Du skrev att krasse och bönor trivs ihop.
Vilken krasse?Blomkrasse?
eller smörgåskrasse?
mvh Birgitta W rose.gif

Hej Birgitta!

Det är blomkrasse jag menar. Den drar till sig vissa av de skadeinsekter som annars går pa bönorna. Dessutom ser det jättevackert ut när bönorna klättrar på sina "stöttor" blandat med krassens fina blommor.

Med vänliga hälsningar Rosmarin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon