Hej på er.
Förra året skaffade jag mig en odlingslott på 100m2. Det ska bli väldigt roligt att komma igång med den till våren. En del av lotten har använts som rekreationsplats och där var lerjoden så hård att jag inte kunde vändgräva den med spaden (bladet vek sig). Vet ni något om hur de föreningar som vill bli klassade som ekologiska ställer sig till att använda jordfräs?
Mvh
David
RibesRubusVitis
08-01-2008, 14:31
Vad föreningen säger vet jag inte, men se till att inte göra om mitt misstag: För bortåt tjugo år sedan hyrde jag en jordfräs för att få bukt med vår cementhårda odlingslott, och drog på mig tennisarmbåge när jag försökte hålla maskinen i schack. Tänkte inte på att jorden måste vara rejält genomvattnad ett spadtag ner (och då hade det gått lika bra att gräva själv).
Sen blir man inte kvitt ogräs med jordfräs, som bara skapar miljoner nya sticklingar.
Utan att ha någon större erfarenhet av jordfräs så tror jag ju inte att den klarar tyngre jord bättre än vad en spade gör. Om spadens blad vek sig så bör du skaffa en riktig spade i stället, och sedan vända mindre bitar i taget, under en längre tid 100 m2 är inte så mycket att spadvända om man sprider ut det på några dagar.
Hans i Värmland
08-01-2008, 15:21
Förslag-täck den leriga biten med tidningar så att ogräset dör och läggut 1/2 meter halm eller 3 dm mylla och odla ovanpå leran tills maskarna har gjort sitt. I halmen kan du plantera potatis
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2008, 15:39
Slår man sönder tung lerjord med en fräs så brukar den bli ännu mera lik cement så jag säger också lägg på organiskt material i tjocka lager och låt maskarna göra sitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.