Full version: Ofräscht vatten
annelito
På landet där sommarhuset står har vi en egen brunn som vi har kopplat en hydrofor till som står under diskbänken, och slangar förstås mellan hydrofor och brunn, på så sätt får vi kallvatten i kran.

Ibland har vattnet luktat väldigt illa, nästan som ruttna ägg eller liknande. Ibland är vattnet alldeles "vitgrumligt" när man spolar i kranen.

Vi använder det INTE som dricksvatten utan bara till att diska med, duscha i och vattna kökslandet med.

Vad beror det här på och vad kan man göra åt saken?
skogstroll
Man kan ta kontakt med sitt miljökontor och få ett vattenprov analyserat.
KURT
Det är svevelväte som är löst i berggrunden. Jag tror att man kan ofta få bort det genom att lufta vattnet i hydroforen (då faller det ut som sulfidsalter som man får rengöra från hydrofortanken 1 gång/år), eller installera ett filter (dyrare):

http://www.kungalv.se/t/Page____7221.aspx
MariaS
Det beror oftast på rester i hydrofortanken som Kurt säger. Det gäller att spola mycke när man ska använda vattnet, eller ännu bättre. Töm tanken när ni åker hem och inte ska vara där på ett tag. Förruttnelsen börjar när vattnet står stilla.
Solstorm
Luktar ofta ruttna ägg pga att det är syrefattigt. Många köper en liten syrepump avsedd för akvarier för att lufta vattnet. Testa att häll vatten i en tillbringare och häll fram och tillbaka några gånger så det blir syresatt. Känn efter om det fortfarande luktar lika illa.

Om det blir bättre så kan du ju skaffa en akvariepump.
mamamaggan
Det här var intressant. Vi har samma problem vid vår sommarstuga. Om vi tappar upp en kanna med vatten och låter det stå en stund så försvinner lukten ( och smaken).

Det här med akvariepump låter intressant. Hur och var sätter man den?
KURT
CITAT (mamamaggan @ 09-01-2008, 08:53) *
Det här var intressant. Vi har samma problem vid vår sommarstuga. Om vi tappar upp en kanna med vatten och låter det stå en stund så försvinner lukten ( och smaken).

Det här med akvariepump låter intressant. Hur och var sätter man den?

Om man har en hydrofortank så kan man på endel modeller lufta vattnet där. Man kan också lufta vattnet direkt i brunnen, men det är bökigare och man måste ha en större luftpump.
mamamaggan
CITAT (KURT @ 09-01-2008, 08:58) *
Om man har en hydrofortank så kan man på endel modeller lufta vattnet där. Man kan också lufta vattnet direkt i brunnen, men det är bökigare och man måste ha en större luftpump.

Vi har en dränkbar pump i borrhålet och sedan en hydrofor i uthuset. Så du menar att vi kan lufta den?
KURT
CITAT (mamamaggan @ 09-01-2008, 12:26) *
Vi har en dränkbar pump i borrhålet och sedan en hydrofor i uthuset. Så du menar att vi kan lufta den?

Ja om det går att få in en luftningspump i hydroforen.På äldre hydrofortankar brukar det finnas en lucka så att man kan göra ren den. Det går nog inte alltid på nyare tankar, utan då sätter man en luftinjektor före hydroforen:

http://www.europevattenrening.eu/Luftinjektor.htm
annelito
Jag undrar om det har med hydroforen att göra att vattnet luktar...?
Vi spolar ju ganska mycket emellanåt och då borde ju vattnet i hydroforen bli fräscht rätt omgående, ändå luktar det...
Hydroforen fick vi under sommaren -07 och 1-2 månader senare luktade vattnet ofräscht.
MariaS
Det räcker att vattnet står stilla i tanken under drygt en vecka och varmt, för att det ska börja lukta. Inte alls ovanligt.
mamamaggan
Men hos oss är det lite konstigt tycker jag. Just nu , när vi nästan aldrig tappar vatten, luktar det inte alls. Men det är inte så varmt där hydroforen står , bara 5-10 grader . På sommaren verkar det inte hjälpa hur mycket vatten vi tappar, vi har t o m kopplat in flera spridare som fått gå i flera timmar , men lukten sitter i. Kan alltså bero på värmen då?
MariaS
CITAT (mamamaggan @ 09-01-2008, 16:31) *
Men hos oss är det lite konstigt tycker jag. Just nu , när vi nästan aldrig tappar vatten, luktar det inte alls. Men det är inte så varmt där hydroforen står , bara 5-10 grader . På sommaren verkar det inte hjälpa hur mycket vatten vi tappar, vi har t o m kopplat in flera spridare som fått gå i flera timmar , men lukten sitter i. Kan alltså bero på värmen då?

tummenupp.gif Huvet på spiken. Nästa gång ni åker ut, föreslår jag att ni dessutom tömer tanken och diskar ur den (TAppa upp vatten innan ni tömmer) med borste och vatten. Det kan mycke väl ligga slaggrester i botten, som underlättar för bakterierna.
mamamaggan
Tack så mycket!

Här kan man få hjälp med det mesta, fantastiskt! tummenupp.gif
GrönAnna
Om inte de svar du redan fått räcker till för att avhjälpa felet, kan jag rekommendera ett annat forum som hjälpte mig när jag hade problem med min hydrofor. Där finns massor med frågor och svar om just ditt problem.
- fast nu blev jag plötsligt jätteosäker (apropå ngn annan aktuell tråd): får jag kopiera in en länk till ett annat forum?
Nåja, PM finns ju om du är intresserad!
MariaS
Andra har redan länkat till andra forum tidigare. AoT är en välanvänd länk t.ex....
GrönAnna
OK, här kommer länken:
http://forum.byggahus.se/

Det var under avdelningen Teknik/VVS/vatten&avlopp som jag fick massor med kunniga och detaljerade svar.
Direkt dit:
http://forum.byggahus.se/vatten-avlopp/

Har ställt okunniga frågor även i andra avdelningar där och fått god hjälp. Litet pinsamt och irriterande är dock att jag fick mycket mer konkreta och detaljerade svar (dvs precis sådana som jag behövde) när de upptäckte att jag var kvinna. thumbdown.gif

Här är ett annat ställe som är bra på brunnar o vatten-frågor - och där är det proffs som svarar:
http://www.geotec.se/forum/startsida.html

edit: la till sista länken
KURT
CITAT (GrönAnna @ 11-01-2008, 01:16) *
Har ställt okunniga frågor även i andra avdelningar där och fått god hjälp. Litet pinsamt och irriterande är dock att jag fick mycket mer konkreta och detaljerade svar (dvs precis sådana som jag behövde) när de upptäckte att jag var kvinna. thumbdown.gif

Det stämmer nog, på dator resp. motor forum får också kvinnor ofta mera utförlig hjälp, får män mera hjälp på forum som är dominerade av kvinnor?
GrönAnna
CITAT (KURT @ 11-01-2008, 06:04) *
Det stämmer nog, på dator resp. motor forum får också kvinnor ofta mera utförlig hjälp, får män mera hjälp på forum som är dominerade av kvinnor?

Ja, jag tror nog att det är så. (Skulle vara kul att höra om mäns egna erfarenheter? Men det är en helt annan tråd!)
Jag hade faktiskt själv aldrig tänkt på detta innan jag besökte forumet ovan. Man möts kanske helt enkelt av en större förståelse för att man är okunnig om sådant som inte traditionellt förknippas med ens eget kön?
mamamaggan
Hittade just den här sidan http://www.merkprodukter.se/ . Man kan tydligen köpa en sådan här " Luftpåfyllare " och få ett bättre syresatt vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon