Är det någon som kan svara på varför min forsythia inte blommar?
Kanske "prunkar" med 5-10 blommor.
Solplacerad. Kossebajs får den varje år. 5 år (kanske 6-7) åren går så fort.
Väntar varje vår på överdådig blomning som är såååå vackert.
Lena i Torslanda
08-01-2008, 13:40
Kanske för mkt godsaker. min Forsythia får aldrig någon gödsel och blommar fint.
Lena - tror du verkligen att det kan var så? Kanske får 2-3 skyfflar kossebajs/ år. Ska detta vara för mycket?
Provar några år utan . Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge, även om 5-7 är en lång tid.
ingrid fuxwall
08-01-2008, 15:47
Även mina blommar utan extra gödning men bara på fjorårsskotten (eller blandar jag ihop det???)
Hej
Jag tycker att 2-3 skyfflar kossabajs/ år. Det är mycket för att de är rika på kväv, det betyder att Forsthia ska få stor stam och grön trasserar blommor,
Lycka till
H: Bassam
Anders zon 1
08-01-2008, 17:10
Klipper du ner forsythian regelbundet? I så fall kan det vara orsaken till att den blommar dåligt. Om skotten fryser tillbaka på vintern blir det samma effekt. Vilken växtzon har du? Gödsel på en fullvuxen forsythia tror jag är onödigt om den inte står i väldigt mager jord. Vad är det för jord där busken står? Sand/lera/morän eller något annat? Torrt/fuktigt?
Solstorm
08-01-2008, 17:10
Min forsythia har blommat här i mer än 30 år. Den har aldrig någonsin fått någon gödsel. Möjligen om katten har varit där någon gång.
Alexander-VG-zon3
08-01-2008, 17:18
CITAT (rissen @ 08-01-2008, 13:23)

Är det någon som kan svara på varför min forsythia inte blommar?
Kanske "prunkar" med 5-10 blommor.
Solplacerad. Kossebajs får den varje år. 5 år (kanske 6-7) åren går så fort.
Väntar varje vår på överdådig blomning som är såååå vackert.
mina stor i sand-stenjord och är börjar i nov-dec med första blommorna om det är milt sedan i mars-april står hela backen gul . ( i backen torrt och soligt läge och dom sprider sig väldans , och blommar bra varje vår)
Hejsan
Jag bor i zon 4. Jag har aldrig klippt in min forsythiabuske utan kanske bara om någon gren stuckit ut. Den bor i uppblandad lerjord (åtminstone när den planderades). Allt kanske är lera igen.
Busken ser annars ut att må hur bra som helst. Det är nog gödslets fel ????
Skall inte ge den något mer gödsel.
MEN, när skall man ge gödsel och inte och framförallt, vilka ska man gödsla då?
Jag har ju alltid hört att, kan man komma över kodynga så är det mumma för växterna. Visst jag vet också att man inte ska övergödsla men därifrån till att inte ge någonting, hade jag inte en aning om.
Man lär så länge man lever.
Tack för alla svar.
Rissen
Flaxss- ser att du har sandjord och sten ????
Där kanske vi har det. Jag har ju lerjord. Det är kanske för tungt för den lille kraken ???
Gräver jag upp den dåra och blandar i sand och grus
Hmm, tål att tänkas på . nja, vet jag inte direkt.
Rissen
Anders zon 1
08-01-2008, 23:32
Tror inte att det är för tung jord. Jag har en forsythia som står i äkta näringsrik skånsk lera av bästa sort och den blommar som sjutton varje år. Men den får ingen extra näring. I och med att lera ofta är näringsrikt i sig så det kan det mycket väl vara så att den extra näring du ger din buske varje år blir för mycket. Sluta som sagt att ge kogödsel. Det innehåller mycket kväve som gynnar bladmassan och tillväxten på bekostnad av blommorna.
Jag tycker inte att du ska gräva upp busken för att tillsätta grus och sand till jorden. Gör du det så skadas rötterna och har du otur kan det då ta flera år innan den hämtat sig och orkar blomma. Bättre att först prova att hoppa över gödslet. Hjälper inte det inom ett par år så kanske det ändå är läge att testa mer drastiska metoder eller rent av flytta busken till ett annat ställe.
Buskar och träd brukar man inte behöva gödsla förutom när dom är små och man vill att dom ska växa snabbt eller om dom står väldigt magert. Bärbuskar, typ hallon och vinbär, kan möjligen vara ett undantag. Kväverik gödsel (t ex ko- och hönsgödsel) ska man bara ge på våren eller tidigt på sommaren (innan midsommar) eftersom den gynnar tillväxten. Kvävefattig PK-gödsel kan man däremot ge på sensommar-höst för att gynna rottillväxt och avmognad inför vintern. Men som sagt, oftast är det ganska onödigt att gödsla, särskilt om man har lerjord. Däremot är det väldigt bra att varje år tillföra kompostjord för att öka mullhalten i jorden. Komposten tillför också näring men i betydligt beskedligare mängder än gödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.