Full version: Övervintra Svartöga
HelenN
hej hej!

Har läst nånstans att det går att övervintra svartöga, och undrar om nån av er har nån erfarenhet av detta & kan dela med sig av sina erfarenheter till mig??
Helen i Piteå Zon 5
Jag har faktiskt aldrig prövat övervintra just svartöga men, jag kan tänka mig att det går bra svalt och under växtbelysning.
jessica zon6
Jag håller på för fullt att försöka mig på en övervintring av min svartöga.
Den har jag placerat under lysrör i ca 12 grader. Jag har märkt att man får passa med vattningen lite för jag glömde bort den för ett tag sen och då var den lite hängig men den verkar lite piggare efter en skvätt.
Ska bli intressant och se om det lyckas att hålla den i liv fram till sommaren. smile.gif
HelenN
Ja, jag har iallafall hört att man kan övervintra den, och den är ju så fin!!!! Blommar de inomhus på vintern också? Hoppas ni lyckas!!
Storåtjejen
Jag övervintrade en svartöga en tidigare vinter och det gick väldigt bra. Hade den i ett utrymme med ca 10 gr och där stod den i ett söderfönster. Genom övervintring fick man ju en snabbare start på blomningen till sommaren.
HelenN
CITAT (Storåtjejen @ 17-01-2008, 11:47) *
Jag övervintrade en svartöga en tidigare vinter och det gick väldigt bra. Hade den i ett utrymme med ca 10 gr och där stod den i ett söderfönster. Genom övervintring fick man ju en snabbare start på blomningen till sommaren.

MM, jätte tack för svaret...kul att höra nån som lyckats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon