Köpte en Oleander i somras, som stod utomhus i kruka. I höstas tog jag in den o ställde i ett svalt rum i fönstert - kanske alltför svalt, några blad började bli bruna o ledsna men den sköt en del nya skott också. Och väldigt lite vatten fick den.
Eftersom jag var rädd för att den skulle frysa helt tog jag ner den och tänkte att den kanske med nös och näppe kunde överleva i ett norrfönster i väntan på våren. Så nu står den i ett mörkt fönster i 18-20 grader och får en aning mer vatten och nu har det märkliga hänt att den verkar blomma - nu! i sitt norrfönster!
Är detta vanligt? Trodde de behövde rejält med ljus för att trivas? Kommer den att blomma i sommar också, eller har den biologiska klockan slagits ut helt? Vågar inte chansa utan kör på med både vatten och näring nu.
Alexander-VG-zon3
08-01-2008, 17:30
det är inte riktigt rätt att ge näring nu eller allt för mycket vatten , nerium blommar 2-3gånger på ett år vår-sommar-för höst , i Sverige dock bara 1 eller 2 .
den är kyl tålig neråt +5c 0c skadar den inte dock kan den få en ''höst färg'' i lågtemp ,men dock bör du inte utsätta den för frost dock tål den om så skulle hända ett par minusgrader , står den torrt tål den lägre (men jag skulle inte utsätta den för lägre än 0c -5c ).men en vintertemp på +5c +10c är lagom för den och bara vattna(dock håll lite fuktig) den mindre och sätt den ljust .
så du ska inte ge den näring nu utan du ska plantera om den i början av mars och sedan sätta ut den i skuggan när det är runt +10c ute och ta in om frost hotar sen sätta den soligare med tiden och ta in innan frosten kommer .
nu ska du ge den extra ljuse och ha den runt +15c +20c eller sätt den svalt neråt +5c +10c och ev extra ljuse . tror du även haft den lite för torr även om den står svalt vill den ändå vara lätt fuktig nere i krukan men torrare på ytan så inte stammen ruttnar .
jag har min i vanligt ljuse och runt +10c +15c och den har svällande knoppar nu .