Margith
Jag älskar Noranettans underbara bilder på fantastiska rosor och slukar dem allihop wub.gif
Men kommentarerna till bilden på Frühlingsduft gör mig lite fundersam.
Alla håller med om att det är en kink-pelle och att den möjligtvis går till z 4-5.
Min stackare står blåsigt och eländigt i z 6, den har inte fryst ner en millimeter på de 5-6 år som jag haft den.
Men visst, den är inte stor och den växer inte vackert, men den blommar.
Hade min granne frågat om den gick i z 6 skulle jag inte tvekat om att svara ja, men ställ den lite mer skyddat än min.
Jag läser alltså zon-angivelser som en fingervisning om den kommer att överleva vintern eller inte.
Men det kanske är alldeles fel?
Är det underförstått att rosen också ska växa snyggt och nå upp till de mått-angivelser som anges för rosen, för att den ska anses härdig i den zonen?

(Nu spökar jag väl förståss fram att den här rosen kommer att vara sten-död till våren crying.gif )
svennis
Intressant fråga.
Jag tycker det är bra att vintilera vad man tänker på..

Det kan komma fram något intressant. blush.gif
Tror zon gäller om den överlever. wacko.gif
Alexander-VG-zon3
men härdighet är väl att den cokås ska växa bra under sommaren plus nå en vuxen ålder och kunna blomma ev bära frukt och föröka sig . och att ha klarat minst 10 ''normala vintrar'' , men dock har väl dom här 10årens vintrar varit mildare än normalt . plus kunna växa någorlunda bra under dåliga somrar
Kajsa
Enligt Rosbibeln LÅG går Frühlingsduft i zon 5 och storlek ca 2.5 x 2.5 m, Kordes ros från 1949.
Jag tänker köpa en Frühlingsduft i vår och räknar med att den blir stor här i zon 3 - 4, då har jag en zon i marginal. Blåsiga lägen gör allt lite svårare med rosor det vet jag allt för väl, då får man oftast lägga på en zon för att rosorna inte ska frysa tillbaka för mycket.

Förra vintern var bedrövlig här för en massa rosor, gröna skott på många rosor i december och som sedan frös ner helt när kylan smällde till i Jan/feb. Många av mina rosor började om nerifrån i vår.
Anna NV Uppsala
Jag har zon 6-rosor som frusit ihjäl eller frusit ner hos mig. Jag har nog tagit kål på minst tre Rosa hugonis. Sen fick jag veta att den inte gillar lera, och helst bör odlas rotäkta.

Då köpte jag ett par till. Dels en vanlig okulerad som jag la uppe på jorden och sen skottade mängder med sand över, och dels en rotäkta som jag ändå planterade sandigt och upphöjt. Nu verkar det fungera. Så smaskig lerjord med dynga kan nog dra ner härdigheten för sådana rosor som är anpassade till torr mager mark.

Geranium fryser ner en hel del hos mig också, fast det är en zon 6-ros.
noranettan
Vad kul att du gillar serien Margith! Tackar och bockar. blush.gif Det är nog inte bara zonen som spelar in även om det är en fingervisning. Jag har flera ställen med jättebra microklimat, där har jag tom z 2-rosor. Jordmån, läge, skugga, stående fukt - det är mycket som påverkar.
kerstin z5-6
Det är nog tänkt att för att räknas som härdig ska den ha en viss storlek , blomma som den ska och ev inte frysa ner för mycket
Zon är ju dock mycket mer än en siffra , läge och jordmån har stor betydelse .
Mia, zon 3
Precis - ett rejält snötäcke kan nog rädda en hel del som går ihjäl längre söderut. Barfrost och vinterblöta kan vara nog så illa.

Men härdighet är ett knepigt begrepp - är en växt "härdig" bara för att den överlever? Som hortensia t.ex. (inte Endless Summer, utan de "gamla" vanliga hortensiorna) - de fryser nog knappast ihjäl, men om de varje år fryser ned till backen så blommar de ju inte, och det är knappast bladverket man odlar dem för....
Margith
CITAT (Mia, zon 3 @ 10-01-2008, 11:53) *
----- Men härdighet är ett knepigt begrepp - är en växt "härdig" bara för att den överlever? -----

Jag har läst den här tråden men avhållit mig från att svara, därför att jag uppenbarligen inte kunde formulera frågan på rätt sätt crying.gif
Mia, zon 3 var bättre än jag på det wub.gif

Jag var alltså ute efter en allmän diskussion om vad just du lägger för betydelse i begreppet härdighet och hur du tolkar zon-angivelsen på lappen när du köper en växt i handelsträdgården.

Så här i efterhand inser jag att det kanske hade varit smartare att lägga inlägget under Småprat om trädgård, men det är ju alltid lätt att vara efterklok slap.gif
svennis
Jag var alltså ute efter en allmän diskussion om vad just du lägger för betydelse i begreppet härdighet och hur du tolkar zon-angivelsen på lappen när du köper en växt i handelsträdgården.

Så här i efterhand inser jag att det kanske hade varit smartare att lägga inlägget under Småprat om trädgård, men det är ju alltid lätt att vara efterklok slap.gif[/quote]
Mitt svar...
Kul du kom hit. Det ärr här din fråga skall ventileras.
Jag hoppas nu att du inte ger upp innan du är nöjd med svaren.
Skulle vi vara pefekta behövde vi inget rosfoum.
Jag har skrivit mycket soom kanske inte var så bra efteråt.
Men jag forsätter ändå.. Hoppas fler vill skriva här.
Nu försöker jag 'Citera' första gången. Det blev inte så bra whist.gif
Jag bor i södra delen av landet. Allaa vvill nog inte bo här.
Jag räddar kinkiga rosor genom att sätta över en plastburk.
Mia, zon 3
Jag tycker att det låg bra här - de "gamla" zonerna ska ju inte användas för perenner sägs det numera, så då passar det väl bra att ta upp frågan bland vedartade buskar (=rosor)?

Hur tänker jag... Tyvärr tänker jag nog inte alls :-) Jag är nog sanslöst optimistisk när jag handlar (är ju mycket i Skåne, och där finns ju en hel del som nog inte ville bo här...). Hittills har det gått bra - jag resonerar nog som så att om jag inte talar om för växten att den inte tål klimatet här så kanske den inte vet om att den borde dö? Men visst har några saker strukit med, som släktingen nere i Malmö har på friland - curryört, frilandsfuchsia, något prydnadsgräs mm.
Anna NV Uppsala
Om jag köper en remonterande ros som ska klara zon 4 så får jag nog räkna med att den fryser ner en del hos mig. Men den remonterar ju, så då får jag en ny fin blommande buske varje år.
Men en ros för zon 4 som blommar på äldre skott får ju inte frysa ner, då blir det ingen blomning.
Jag tycker nog att zonerna verkar vara satta med hänsyn till remonteringen.
Kajsa
Just nu känner jag oro för vädret, även detta år i januari + 5 - 8 grader och det har regnat hur mycket som hellst, vad hjälper zoner, härdighet nu ? Snart vaknar växterna upp och knoppas. Förra året startade vintern här 18 jan. och vi hade kyla länge sedan, ska det bli samma detta år, då kan alla rosor frysa ner hårt oavsett sorter.
kerstin z5-6
Owe har på Aot tagit upp dikussion om odlingsvärde kontra odlingsbarhet
odlingsbar innebär att den går att odla -(men kan vara -bra , medel , eller " just se pass "överleva och ev aldrig blomma
odlingsvärde är mer ett subjektivt uttryck -När det gäller rosor är det ju i allra högsta grad -i alla fall för mej Blommningen
jag är ute efter
Om en ros fryser mycket varje år men ändå blommar överdådigt om än på liten buske -är den för mej klart odlingsvärd
En ros som blir stor , hög , med fina blad som aldrig blommar bra -är mindre odlingsvärd

Sen har vi kriterierna i LÅG -Rosor ska helst vara 2 zoner ÖVER den zon du bor i -är de inte det måste de vintertäckas
Att räkna med att en vanlig z5-6 ros inte fryser ner något-eg kanske torkar ut ) alls utan täckning är alltså enligt LÅG inget att räkna med
jag -som försöker få ner antalet täckningsprojekt av rosor försöker ha flest av de jag vet klarar sig utan ..
men lätt är det inte smile.gif
Kajsa
Margit, jag fortsätter på vad du kallar " begreppet härdighet " Jag köper inte så mycket växter i handelsträdgårdar, det är bättre handla på nätet då kan man i lugn och ro läsa böcker, fråga här på Odla/ Rosforum/ läsa Roslistan innan man bestämmer sig slutligen. Innan jag har beställt mina rosor har jag tragglat en massa först, blött och nött, letat på allt som går. Litar mest på Lars- Åke Gustavssons Rosbibel, jag håller honom hårt i handen, läser om och om igen, men där finns inte allt, men mycket. Rosor jag impulshandlat här har varit mest rabattrosor och dom är ju alla klena. Och zoner får man ta med en nypa salt, man har blåshörn, varma söderväggar, häckar som skydd, lugna lägen och vi är omgivna av stora fält här osv allt det avgör, har nog zon 3 - 5 här beroende på var jag är i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon