Full version: Nu är hon hemma igen
Bee
Sådärja. Nu har vi hämtat hem katten från vetrinären. Med tratt ordentligt knuten om halsen. Det är gott gry i henne. Trots att hon fortfarande är lite omtöcknad av nedsövning och operation har hon tagit av sig tratten tre gånger inom den första timman!
Hjälp! Vad finns det för alternativ till tratt? Vi vågar inte lämna henne ensam i morgon om hon kan ta av sig tratten och därmed komma åt såret.
Myosotis
Knyt till hårdare om halsen än du hittils vågat. Hon kvävs inte, jag lovar. Halsen är ju smalare än huvudet, så hon ska inte kunna ta av tratten.
Elisabeth G
CITAT (Bee @ 08-01-2008, 18:04) *
Sådärja. Nu har vi hämtat hem katten från vetrinären. Med tratt ordentligt knuten om halsen. Det är gott gry i henne. Trots att hon fortfarande är lite omtöcknad av nedsövning och operation har hon tagit av sig tratten tre gånger inom den första timman!
Hjälp! Vad finns det för alternativ till tratt? Vi vågar inte lämna henne ensam i morgon om hon kan ta av sig tratten och därmed komma åt såret.

Tratten måste vara fäst i en sele. Den får hon knappast av sig.

Ett alternativ kan vara en stor papptallrik som man skär ett litet kryss mitt i och sedan - försiktigt - trycker ner över kattens huvud. Vissa katter föredrar tallrik eftersom de då får sikten fri åt sidorna. Om du väljer detta så se till att tallriken är tillräckligt stor så att hon inte kommer åt såret.
Ewa L
Alternativ? Det beror ju på var såret är någonstans.

När jag lät kastrera Lucas t.ex. var han så ledsen med tratt, så han fick ha kalsonger istället. giggle.gif

Använde ett par små-trosor som min dotter haft när hon var liten och gjorde hål för svansen. Drog åt resåren ordentligt i midjan. Det gick så bra så.
CillaM
Jag har kastrerat 9 katter, ja alltså inte jag personligen då, men när mina katter vart hemma en dag med tratt har jag tagit av den. Risken att de ger sig på det sydda såret är inte speciellt stor, deras tunga består av så många otäcka hullingar att de faktiskt låter bli såret. Har aldrig haft problem med det. Värre har det vart med sårskador, uppkomna genom att de skadat sig eller vart i slagsmål, innan det är sytt slickar de jämt på eländet. Ta en bandana, en scarf, och trä den genom tratten så att tratten hålls på plats och knyt den ordentligt,
Bee
Såret är under nästan hela magen. Att hon inte får slicka där förstår jag men hon kan inte slicka sig i baken heller efter att ha varit på lådan och det blev hon rätt arg över när hon kom på det för en stund sen.
Kan tub-bandage vara något kanske? Jag har bara fingerbandage hemma men apoteket har ju större. Eller kan man snurra elastisk binda runt henne på ngt sätt?
Gunilla T
Linda inte in såret med något bandage, det bör vara öppet och luftigt för att läka. Risken är annars att såret blir infekterat. Katten vänjer sig vid tratten, det är värst i början.

Lycka till!
MariaS
Det är som flera skrivit här, att de flesta katter brukar inte ge sig på stygnen. Ta av tratten och se hur hon agerar. Du kan kanske lita på henne.

PS. Sätt inte på henne någon strumpa. Det gör bara saken ännu värre från hennes sida sett. DS
Bee
Nu har det gått ett dygn och hon är miserabel, stackarn. Hon mår bättre men den tratten, den tratten crying.gif Vi knöt åt lite hårdare igår kväll och den satt kvar i morse. Maken åkte hem och kollade henne på lunchen och den var fortfarande kvar. Men hon äter knappt och verkar itne dricka så mycket heller. Hon har bara kissat en gång, det var i morse.
Jag skall prova att ta av henne tratten en stund och se hur hon gör. Den måste ju av ändå för att tvättas av så det känns lite fräschare.
Förresten, jag hade fel ang stygnlängden. Snittet är ca 7 cm, det är däremot rakat större delen av magen.
ingrid fuxwall
Nog kan du låta henne vara utan tratt då Ni har henne under uppsikt - eller fungerar inte det?

ingrid
Kathy

Vi använde inte tratt till Hugo då han hade kastrerats, utan vi gjorde en egen "tratt" av en papptallrik.
Hugo var dock måttligt road, han fastnade i dörröppningar, till kattlådan....så vi testade och tog bort den och han lät såret vara ifred.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon