Full version: Nattens drottning
Fredrika.rika
Hej!
Har en 5 årig Selenicereus grandiflorus, nattens drottning, som endast blommat en gång, och då bakom tv så jag missade den.
Undrar bara om någon har ett tips på att lura den lite så jag får se en blomming i vår.
Har ni några tips får ni gärna höra av er.

Vänligen Fredrika
Christer i Falköping
Bara till att sköta den rätt är jag rädd. Men det är inte illa att en femårig nattensdrottning blommat, de brukar inte vara så snabba. Snarare är väl åttaårsåldern troligare att de blommar första gången. Bara till att gratulera!
Christer.
Kee
Jag har läst att sticklingarna kan börjar blomma ngt år tidigare, men om det stämmer vet jag inte...
Ulf Eliasson
Nattens Drottning är ett namn som används om flera växter. Selenicereus grandiflorus är en kantig, taggig och ormlik kaktus med luftrötter. Om det är denna du har är mitt bästa råd att se till att övervintringen är så ljus som möjligt och att låta plantan få så mycket sol det bara går under våren... detta ihop med att starta vattningen långsamt.

Jag har själv förlorat flera knoppar genom att vattna för mycket under våren. Rankorna börjar växa och knopparna faller av. Likadant har knoppar fallit av när det varit för lite sol i maj.

Jo, glömde nästan... har man plats är det bäst att odla kaktusen hängande i ampel. Dessa plantor blommar långt tidigare än plantor som får växa på en spaljé.... ofta redan efter 2-3 år.

/Ulf

nilssontherese
SHIT vilka blommor!! nu blev jag avundsjuk laugh.gif har en planta själv som nog är 6år gammal inte blommat ännu
stennie
Min står i ett dragit söderfönster och blommar troget varje år ! tummenupp.gif
nilssontherese
CITAT (stennie @ 09-01-2008, 14:08) *
Min står i ett dragit söderfönster och blommar troget varje år ! tummenupp.gif

Oj så läcker lyllos dig! rolleyes.gif hur gammal är den?
stennie
CITAT (nilssontherese @ 09-01-2008, 14:43) *
Oj så läcker lyllos dig! rolleyes.gif hur gammal är den?

Snart 30 år !....jisses vad tiden går ! -fear-.gif
Kee
Nu börjar jag bli tveksam, efter att ha sett bilderna. Jag fick i höstas en stickling av denna planta, men min ser inte alls ut sådär. iofs är den bara en liten bäbis, men jag börjar misstänka att det är ngt annat jag har. Kan slänga upp en bild här om så önskas...

Tycker det ser ut som dagsljus på bilderna, ska inte drottningen bara blomma om natten? Är det ljus sommarnatt utanför fönstret tro?
stennie
Om du tittar noga på bilderna så ser du att där visas både datum och tid...bilderna är tagna samma kväll med början vid 6 tiden och dom sista strax efter 9 på kvällen i juni månad...så.. ja det är ljusa kvällar..yes.gif

Nästa morgon när man vaknar så är dom döda sad.gif
sqrulan
bravo.gif Men oj vilka fina drottningar ni har,vilka otroliga blommor.Måste vara svårt att lägga sig
och sova då man vet att den vissnat då man vaknar.

Jag fick två sticklingar förra året av snälla,snälla Fenja och dom lever och har skickat ut långa "slingor"
så kanske jag också kan få uppleva detta en vacker dag/natt giggle.gif

Kul att se era fina bilder!
Fredrika.rika
ja blomman är fantastisk, synd bara att man missade den. min far har en oxå men den har aldrig blommat och den är nog 20år. jag tog en stickling från honom. men tack för tipsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon