therese.dahlberg
Jag har ganska mycket kärleksört i trädgården, så i höstas grävde jag upp en del plantor och planterade i lövkorgar.
Hade tänkt gräva ner dom i landet senare på hösten igen....Det blev aldrig gjort, istället ställde jag in korgarna i ett lite svalare rum i källaren.
Nu har nya skott (ljusgröna/tunna) börjat spira i korgarna. Hur ska jag göra?? Ska jag ställa ut dom? Låta dom stå kvar i källaren? Har jag "dödat" plantorna?
Det är många plantor så det vore hemskt tråkigt om dom inte klarar sig....
Hjälp mig med råd och tips så vore jag jätte tacksam!
Eva i Skåne
Var bor du Therese? Har ni tjäle i jorden? Annars hade jag grävt ner dom nu.

Kärleksört inbillar jag mig är nästan odödlig confused.gif .
Jag hade nog valt att ställa ut dem i korgarna, om det nu inte går att gräva, och täckt över med löv och grenar, eftersom dom ändå stått lite skyddad inne i en källare ett tag nu, till det går att gräva.
De tunna skott som kommit nu kanske inte kommer överleva, men jag är ganska säker på att plantorna gör det och du får nya skott till våren.

therese.dahlberg
Hej!
Tack så mycket för svaret!
Jag ska gå ut och prova gräva nu, men jag tror att det är lite för hårt i marken. Annars ställer jag ut korgarna på altanen och täcker dom med något. Skönt att höra att du tror att plantorna kommer klara sig..
mamamaggan
Det går väldigt lätt att ta sticklingar av kärleksört. Man ställer dem i vatten bara så blir det snabbt rötter.

Tänkte bara tipsa dig om du inte tror att dina plantor överlever.
skogstroll
Ja de är nog svåra o ta kål på... när jag bodde i lägenhet hade jag kärleksört i en i huset inbyggd betongbalkonglåda skulle man kunna kalla det. De var inte täckta alls o klarade sig ändå och växte sig enorma (det gjorde inte det andra jag planterat).

Men om man täcker dem borde de klara sig tror jag, som det skrevs. Längtar tills det börjar spira i rabatten, jag satte så mycket förra året som inte hann växa till sig så mkt.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon