Mica548
Har läst så ögonen är röda på diverse forum och på nätet om olika konstruktionsprinciper för ytterväggar.

I dagsläget så håller jag på att bygga ett fristående "nästan" vinterbonat uterum på ca. 13 m2. Det är 24 cm isolering i träbjälklaget och det kommer att vara ca 9 cm isolering i väggen. Taket består av "x-tak" á 40 mm och dörrarna är Willabs W60. Tanken är att vara där tidig vår - sen höst och enstaka vinterkvällar (mys eller middagar). På vintern kommer jag att hålla mig över nollan men sannolikt inte mer än 5 grader i snitt. Kommer även att ha golvvärme och klinkers.

Frågan gäller konstruktionen på väggarna (två stycken, de andra har skjutdörrar).
I dagsläget gäller utifrån sett:
- Dubbelfasad panel, 17 mm
- Luftspalt, 3 mm
- Icover Windy, vindspärr, 1 mm
- Isolering och reglar ca 90 mm
- Icover Ång- och luftspärr (difftät) 1 mm
- Dubbelfasad panel 17 mm.

Rummer har två öppningsbara fönster och jag är även inne på att montera in en ventilationsventil som är öppen på sommaren och nästan stängd på vintern. Känns bättre att fukten går vi en ventil än genom väggen och jag har redan plasten sedan tidigare,.

Vad tror ni? Funkar det, eller måste jag skippa plasten? confused.gif

KURT
Fråga på byggahus forum, jag undrar hur det blir med Luftspärr om det är mycket varierande temperaturer, kan det finnas risk att det kondenserar vatten på plasten inne i väggen?

Jag vet att det här har diskuterats när det t ex gäller fritidshus som inte har konstant temperatur.
mamamaggan
När vi byggde bastu sökte jag runt och hittade råd på olika håll. Fick kontakt med en byggnadsingenjör hos boverket som rådde oss att inte ha plast just p g a att temperaturen varierar och det blir kondens . Sök hos Boverket får du se om du kan hitta några råd.

Byggfirmorna har också små foldrar med råd om hur man ska bygga olika saker.
MariaS
Är det mycke varierande temperaturer, som det blir på en veranda, så är vindtät papp att rekomendera före plasten. Annars ser det bra ut.
Mica548
Tackar för svaren! rolleyes.gif

Jo, jag har provat byggahus-forumet, men utan att få svar - så då vände jag mig hit (och har nu fått svar både här och där...).

Har även läst BBK och BKR (rätt förkortat?) utan hjälp, men när jag jmf uterummet med sommarstuga får jag fram att om det inte är uppvärmt året om så ska det inte vara plast invändigt utan ingenting eller vindpapp på insidan. Får se hur jag gör....

Så plasten åker tillbaka ner i källaren, den kommer nog till nytta i något annat sammanhang. Nu är det bara att vänta på att det ska sluta regna så jag kan resa stommen - till helgen kanske *håller tummarna*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon