Wilmer
Vinterfåglar Inpå Knuten: Dags att ladda!
Den 25–28 januari arrangerar SOF åter Vinterfåglar Inpå Knuten. Det handlar om att enkelt rapportera vad man ser på sin fågelmatning under en helg. Fredag och måndag runt helgen är med för att göra det möjligt för bl.a. skolor, förskolor och arbetsplatser att delta. Lokala aktiviteter sker på en del platser i regi av fågelföreningarna i landet. Närmare information kommer senare. Men redan nu är det dags att ladda fågelborden inför VIK 2008!

sof's hemsida

// Wilma

barbastell
Hej!

Jag ser också fram emot sista helgen i januari biggrin.gif . Nu är det bara så att det är betydligt färre fåglar vid matningen i år. Men det är ju så det är i naturen. Vissa år mer andra år mindre. En ung sparvhökshane har hittat ett av matsällena och har minskat populationen talgoxar och blåmesar betydligt. Han sitter helt fräckt under fåglmataren och väntar på talgoxarna och blåmesarna. Matningern är i vår gamla syrenberså. Skillnaden mot innan är att vi börjat föryngra bersån så den är betydligt glesare och mer lättjagad nu. Men till nästa vinter ska den ge ett bra skydd igen.
barbastell
Hej!

Jag ser också fram emot sista helgen i januari biggrin.gif . Nu är det bara så att det är betydligt färre fåglar vid matningen i år. Men det är ju så det är i naturen. Vissa år mer andra år mindre. En ung sparvhökshane har hittat ett av matsällena och har minskat populationen talgoxar och blåmesar betydligt. Han sitter helt fräckt under fåglmataren och väntar på talgoxarna och blåmesarna. Matningern är i vår gamla syrenberså. Skillnaden mot innan är att vi börjat föryngra bersån så den är betydligt glesare och mer lättjagad nu. Men till nästa vinter ska den ge ett bra skydd igen.

Hej!

Wilmer
Här blir det "ny" fågelräkning i år eftersom jag just flyttat. Den lär inte bli svårt. Två skator, två blåmesar, fyra talgoxar... Eventuellt svänger nötskrikerna förbi den helgen (4st).

WIlma
zaaritha
Ska räkna då. Blir enkelt i år, vet ej vart alla sorter tagit vägen--som fanns här i fjol!
Nu finns bara blåmes, talgoxe, gulsparv, pilfink, o gråsparv!
Vad har hänt?
Eller; är det den milda vintern?
Glömde domherre, de kommer till fågelfiket!
Wilmer
Den milda vintern bidrar säkert! Här vet jag ju inte för det är första året, men den dagen det var snö hittade blåmesarna hit första gången.

Wilma
karjo
Jag har också mycket färre arter i år. I år har jag ännu inte sett tex domherrar, steglits och gråsiskor, knappt grönfinkar heller. Kan det vara den milda vintern?

Däremot hade jag en sparvhök igår.
smile.gif
Wilmer
Jag puttar upp tråden! Ladda matborden och ta fram anteckningsblocken, snart gäller det!

Wilma
ingrid fuxwall
Själv matar jag fåglarna på altanen men just i år har intresset varit ringa från mina vänner. Det är bara skatorna som rör sig på tomten.

ingrid
Lars-Olof Arvids
Ja, den milda vintern har säkert betydelse för att det är mindre fåglar vid fågelborden i år. Jag har mest talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar och nötskrikor vid min matplats. För ett par veckor sedan var också en tofsmes och en stjärtmes framme. Däremot har jag inte sett några grönfinkar, nötväckor eller hackspettar än, men de kanske är där ändå. Jag är inte ofta hemma i dagsljus nu och har inte så bra koll som jag borde. Dock hoppas jag hinna med en ordentlig koll nästa söndag - på lördagen är ju vi i väst på odla-träff. smile.gif

Olle
krellus
Jag och frugan hakade på den där rapporteringen förra vintern. Det är ganska kul att jämföra resultaten.

Denna sk. vinter har vi märkt av en rejäl ökning av Pilfinkar.
Vi brukar ha 2-3 stycken men nu är det snarare runt 10 stycken samtidigt.
Wilmer
Ja, Olle, vi får räkna på söndag! Under tiden vi räknar kan vi ju glädjas över alla roliga minnen, fröer, plantor vi fått med oss hem från lördagen!

Wilma
zaaritha
Vi brukar ha siskor, domherrar, stenknäck, m fl. här--men denna sk vinter
är det "bara" skator, 2 korpar, pilfinkar, blåmesar, talgoxar o en o annan
gråsparv..............
Den milda vintern?
Wilmer
Intressant att höra samma trend runtom i landet, att det är mindre fåglar vid fågelborden i år. När jag bode kvar på landet var det många fåglar där ändå, i alla fall grönfinkar, gulsparvar, pilfinkar, hackspettarna men kanske lite mindre av talgoxar och blåmesar. Här i stan har det tillkommit en ekorre vid fågelbordet, det hade jag inga på landet, ett stadsfenomen!

Wilma
Gossen Ruda
Begriper mig inte på fåglarna ibland, dom måste helt styras av sina nedärvda beteenden. Jag har sparat på fallfrukt och slänger ut lite äpplen då och då. Nu hade jag en flock björktrastar på besök, kanske 20 st. Trots att dom normalt sitter tillsammans i samma träd kan dom dom inte äta tillsammans utan försöker så gott det möjligt skämma bort varandra från äpplena, trots att det finns så det räcker åt alla. Resultatet blir bara att dom inte får matro. Koltrastarna är bättre i det hänseendet. Utöver dessa har jag grönfinkar, talgoxar och blåmesar vid fröautomaten.
Fågelvägen
Roligt med fågelrapporter! Redan hörs talgox-ti-tuu när solen skiner. Här dök plötsligt 5 stjärtmesar upp på talgbollarna häromdagen, men de försvann igen samma dag. Har någon av er sett dem? (De ser ut som små vita vaddtussar med en otroligt lång svartvit stjärt.) Vi bor sydost om Stockholm. De kanske är kvar i trakten?

Just nu finns här regelbundet 2 hackspettar (större), många koltrastar, ca 7 skator (impopulära! äter snabbt upp småfåglarnas mat), ett par nötväckor, flera blåmesar, talgoxar, 3-4 pilfinkar, några grönfinkar.

Stenknäck och gröngöling besökte fågelbadet för ett par månader sedan. Pilfinkarna och grönfinkarna var betydligt fler i fjol. En rödhakesångare var här hela förra vintern - i år har den inte synts till alls.

En vinter som denhär är väl bra för fåglarna? Åtminstone koltrastarna rotar hemulaktigt bland gamla löv och ser ut att hitta mat. Också talgoxarna har lärt sig tricket, fast de slänger inte lika suveränt löven över axeln.
Wilmer
Inga stjärmesar här inte. Jag är glad över att iallafall skatorna dyker upp..

Wilma
Wilmer
Nu är det dags!! Ut och räkna i helgen tummenupp.gif
Netha
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2008, 14:21) *
Begriper mig inte på fåglarna ibland, dom måste helt styras av sina nedärvda beteenden. Jag har sparat på fallfrukt och slänger ut lite äpplen då och då. Nu hade jag en flock björktrastar på besök, kanske 20 st. Trots att dom normalt sitter tillsammans i samma träd kan dom dom inte äta tillsammans utan försöker så gott det möjligt skämma bort varandra från äpplena, trots att det finns så det räcker åt alla. Resultatet blir bara att dom inte får matro. Koltrastarna är bättre i det hänseendet. Utöver dessa har jag grönfinkar, talgoxar och blåmesar vid fröautomaten.

Vi har inga björktrastar här under vintern, de kommer på våren och stampar, letar mask
Visste faktiskt inte att de också äter äpplen.

Rödvingetrastar är lika... stampar och pickar upp maskar. Kul att titta på dem när de går över gräsmattan
och är så pricksäkra. smile.gif
FixaIgenväxtTrädgård
Vad kul med räkning, jag såg en liten favorit idag, trädkryparen. happy.gif
Gulsparvar, talgoxar, några talltitor, blåmesar, pilfinkar, en eller två nötväckor å en kaja, en kråka samt ca 20 skator samtidigt, är vad jag har sett idag. Åsså två ekorrar, den ena försökte ta sig till mataren genom att klänga på snöret upp och ned, men det gick inte, den var tydligt irrierad, de fick nöja sig med fallfrön. Saknade svartmesen som är daglig besökare. Men inte tittar jag varje minut heller. När de är riktigt kallt kommer domherrarna, och är det snö och kallt så har ytterligare en ganka stor favorit besökt mataren, tofsmesen.

Jag vänar liksom några av er andra på gråsiskor, men de har det kanske bra i år, jag hoppas det så det inte är något dåligt som orsakar frånvaron.

Vi har några härligt risiga lövraviner i närheten så stjärtmesen passerar då och då vintertid, men inte idag inte. Skulle tro de är rätt stationära inne i dessa risiga lövskogar annars. Andra fåglar som gillar, eller är rent beroende av, risiga lövskogar med inslag av gamla träd är den vackra men ovanliga pungmesen och den mindre hackspetten, mindre hackspet kan ju komma till matbordet men det har jag aldrig haft. Pungmesen har jag bara sett på bild samt att jag sett ett pungbo en gång, på den platsen är det röjt idag, snyft. Röj inte rent och städat överallt den vanan är inte naturens eget val!!! Låt det räcka närmast tomten eller så.

Kvitterikul
Sara

svennis
Jag har ett tiotal Turkduvor här lite ovanligt.
Saknar Rödhaken, brukar vara en.
En Gärdsmyg ser jag ibland. smile.gif

renate
Jag har många fåglar här i trädgården,solrosfrön är slut och jag måste köper en ny säck det har aldrig hänt förr.Det är mest Mesar och Grönfinkar som är här och äter.Lite pilfinkar har kommit till,och för ett tag sedan en liten flock Stjärtmesar,men de drar fort vidare.Koltrastar ser jag med här.Idag var här inte så många fåglar,det blåste kanske för mycket.Ska försöke räknar i morgon.
Lisbeth zon2
Det har varit ganska lite fåglar denna varma regniga vinter.
Wilmer
Jag har räknat in få fåglar i år, men här bode en katt tills 1 dec, och inte har de matat fåglarna heller, så det blir nog bättre nästa vinter!

Fågelvägen
BRA att ni alla påminde om fågelräknandet! bravo.gif
Jag har stretat vid datorn i flera dagar för att övertala datorn och det nya fotoprogrammet att ställa upp för ett odla.nu-album. Visst har jag tittat på fåglarna, men inte räknat dem.
I morgon hinner jag ännu...
Wilmer
putt, sista chansen
Lars-Olof Arvids
Mitt högst imponerande resultat från igår eftermiddag: tre blåmesar och två talgoxar. thumbdown.gif

Olle
svennis
Nu är jag klar att skicka min lista, har svårt att skilja gråsparv och pilfink.
Hittade minst 3 gråsparvar, de verkar lite busigare.
Rödhaken har kommit tilbaka i en häck, bravo.gif , hängde dit några talgbollar.
Rödhaken plockar bar det som faller till marken efter andra fåglars härgningar.
Fick en bild på Koltrast och Turkduvor. tummenupp.gif

Turkduva.jpg

aldo
Det blir färre talgoxar för vart år tyvärr .

Jag har pilfinkar ----blåmesar---talgoxar---entitor---domherrar--koltrastar---större hackspettar ;2 st---nötväckor---nötskrikor och 1 sparvhök hos mig.

2 skator finns här till o från + 2 korpar .

Nere vid havet låg en död Tordmule thumbdown.gif

Nu längtar vi efter sädesärlan flirting.gif
Piai Lappland
Har räknat i helgen. Det är vårt första år här uppe i Lappland. (Har flyttat hit frå Stockholm) Vi har talgoxar och blåmesar. Fyra olika ekorrar kommer och tar för sig av maten. Vi bor i en liten by så det räknas väl som landet.
I våras hade vi även pilfink och gråsparv men dem ser jag hos grannarna nu.
Gråsiskor har jag sett i björkarna häromkring. Ripor och orre ser vi ibland på skidturen i skogen. Skator och korpar syns ofta flygandes förbi.
Längtar till att få höra sångsvan och tranor igen. Vi flyttade hit i april och då var det en meter snö kvar. Nu har vi en meter snö på vår gräsmatta. När det är kallt så gnistrar det som av diamanter.
Cockaby
Hm, får se vilka fåglar jag har lyckats identifiera hittills. Har bara haft vår stuga sen 14 December men jag har blivit helt såld vad gäller att titta på fåglarna vid fågelborden. Inte helt lätt att identifiera dem då jag bara har en dansk bok att titta i än så länge.

De jag är säker på: Talgoxar, blåmesar, talltitor, koltrastar, en rödhake, nötväckor och en stenknäck.

De jag är lite mer osäker på är bofink, svartmes, gulsparv och en hackspett. Svartmesen är jag ganska säker på men den har bara varit där en gång, likaså med gulsparven och hackspetten. Bofinken är jag osäker på, det känns som om den är lite blekare i färgerna än på de bilder jag sett och jag tror inte den har ett vitt vingband men annars stämmer det alldeles för bra.

Spännande är det i varje fall med att titta på fåglar och se vad de tycker bäst om för mat och om man får se en ny.
Netha
Räknade inte , men vi har blåmes, talgoxe, grönfink, pilfink och gråsparv på besök just i dagarna.
Ofta en flock på minst 80 st grönfinkar som stannar bara en kort stund och sedan far vidare.

Undrar var de hittar bättre mat än hos oss. g.gif
Wilmer
CITAT
Undrar var de hittar bättre mat än hos oss.

Ja, inte är de hos oss!

Mitt imponerande fågelräkningsresultat 2008;

1 rödhake
1 koltrast
1 skata
5 blåmesar
5 talgoxar

Olle, jag hade i alla fall fler besök än du...

Lars-Olof Arvids
Ja, du hade ju mer än dubbelt så många. tummenupp.gif

Olle
Wilmer
Tja, nu kanske vi får se mer av de små liven, för nu snöar det här i väst i alla fall. Fram med solrosfröna wub.gif
aldo
Jisses ett så'n snöstorm helt plötsligt .

Fåglarna hämtade mig, så jag var helt enkelt tvungen att sopa mig fram över gräsmattan fram till automaten .
zaaritha
Gråsparv=grå på huvudet, pilfink= brun på huvudet.
Wilmer
CITAT
Fåglarna hämtade mig, så jag var helt enkelt tvungen att sopa mig fram över gräsmattan fram till automaten .

Det är äkta omsorg! Klasrt man måste mata när de ber en wub.gif
Fågelvägen
CITAT (zaaritha @ 02-02-2008, 22:46) *
Gråsparv=grå på huvudet, pilfink= brun på huvudet.

Det kan vara svårt att se skillnaden. Jag tycker de låter lika också. Men pilfinken har en tydlig svart fläck på kinden.
Monarda
Idag har jag haft många hungriga fåglar här. Annars har det varit dålig åtgång på maten denna vinter. Har märkt att fåglarna delar upp sig på dom olika matställena. Pilfinkar och gråsparvar för sig....

P1010364a.jpg

Medan talgoxarna och blåmesarna föredrar den här skyddade stugan..

P1010368a.jpg

Jordnötterna är oerhört populära, nära 20 kg har gått åt hittills.

P1010371a.jpg

Wilmer
Tack för fina fågelbilder! Med snö och allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon