Pius
Jag håller på och kollar runt på växthus men jag tycker det verkar så jobbigt. Jag vill köpa ett stabilt och bra med alla grejerna med. Willab verkar vara typ IKEA, att man ska själv lista ut alla grunkorna som behövs och det ids jag bara inte.

Jag vill ha ett som bara ska monteras och att alla pinaler ska finnas med från början. Förutom tillbehör förstås.

Finns det ingen som säljer det? Jag har det väldigt blåsigt på Gotland så det måste absolut vara stabilt, så det inte hamnar hos grannen. biggrin.gif

Så var ifrån köpte ni ert?

Pius
Lena i Torslanda
Vet inte vad du menar med Willab = IKEA? men mitt Euroserre därifrån var verkligen bara att montera, allt fanns med i leveransen. Stabilitetet beror på vilken typ av profiler du väljer,hur glasen monteras samt på hur du själv väljer att förankra växthuset. Alla leverantörer har ju en uppsjö av olika växthus - både klena sådana och stabila. Du får vad du betalar för kan man väl enkelt säja oavsett tilverkare. Euroserre är oerhört stabilt och blåståligt. Bor i Gbgs skärgård och vi har tyvärr alltför ofta kraftiga vindar som pinar oss men det har aldrig påverkat växthuset.
Pius
CITAT (Lena i Torslanda @ 09-01-2008, 09:59) *
Vet inte vad du menar med Willab = IKEA? men mitt Euroserre därifrån var verkligen bara att montera, allt fanns med i leveransen. Stabilitetet beror på vilken typ av profiler du väljer,hur glasen monteras samt på hur du själv väljer att förankra växthuset. Alla leverantörer har ju en uppsjö av olika växthus - både klena sådana och stabila. Du får vad du betalar för kan man väl enkelt säja oavsett tilverkare. Euroserre är oerhört stabilt och blåståligt. Bor i Gbgs skärgård och vi har tyvärr alltför ofta kraftiga vindar som pinar oss men det har aldrig påverkat växthuset.

Vad kostade ditt och hur stort är det? Är det med glas? Själv hade jag tänkt mig plast. Vilken sorts profiler ska det vara för att det skall hålla? (Det är såna valmöjligheter som gör mig förvirrad.) Går det att använda även på vintern, med bubbelplast och fläkt?

Låter bra att det håller för all blåst, precis som vi har det på min ö.

Pius
hippo
Jag köpte mitt från Classicum, ett Helios på 20 m2 i glas. Har haft det i lite drygt ett år nu (oj vad tiden går...!) och jag är jätte nöjd med det!!! Det känns väldigt stabilt och rejält. Sidohöjden är på 2 m, vilket jag tycker är jätte bra och så valde jag en dubbeldörr och det ångrar jag inte det minsta. Många takluckor är också bra, så man får in ordentligt med luft. Jag har 6 st på mitt, men det skulle nästan behövas nått mer för det blev väldigt varmt soliga dagar.
Lycka till med växthusköpet!
Pius
CITAT (hippo @ 09-01-2008, 11:05) *
Jag köpte mitt från Classicum, ett Helios på 20 m2 i glas. Har haft det i lite drygt ett år nu (oj vad tiden går...!) och jag är jätte nöjd med det!!! Det känns väldigt stabilt och rejält. Sidohöjden är på 2 m, vilket jag tycker är jätte bra och så valde jag en dubbeldörr och det ångrar jag inte det minsta. Många takluckor är också bra, så man får in ordentligt med luft. Jag har 6 st på mitt, men det skulle nästan behövas nått mer för det blev väldigt varmt soliga dagar.
Lycka till med växthusköpet!

Hur mycket kostade det? Är inte Classicum dyra?

Pius
Lena i Torslanda
Mitt är på 10 kvm, glas på väggarna och plast i taket. Jag valde ett lackat och det är dyrare så jag betalade 25 000 inkl en stor fast hylla.
Du måste nog gå och titta på olika utförande för att sjäv se vilken skillnad det är i konstruktion och stabilitet mellan de billigare och dyrare. profilerna är de som du fäster glasen mot och är de för klena så buktar de vid kraftig vind och glaset kan släppa. Jag har valt glas i väggarna för jag vill gärna kunna se ut när jag är i växthuset, vilket är jag är många timmar under säsongen.
Jag bubblar i halva västhuset på vintern, behöver inte så mkt yta då.
Hoppas att du hittar något som passar dig!
hippo
CITAT (Pius @ 09-01-2008, 11:13) *
Hur mycket kostade det? Är inte Classicum dyra?

Pius

Lite drygt 40 000 kr gick själva växthuset på, men sen tillkommer ju en del annat också. Usch, mycket blev det, men det var faktiskt värt varenda krona tycker jag. Nu fick jag möjlighet att köpa ett stort, bra växthus efter att ha längtat och drömt (och jämfört priser) i många år och jag tror att har man möjlighet så är det bättre att satsa på ett som kanske kostar lite mer och är riktigt bra, än kanske tvärtom. I och med att det är såpass stort så räcker det ju till att vara både växthus och uterum, iallafall än så länge..!! whistling.gif
Unni
Jag köpte mitt växhus från Willab för 6 år sedan och är mycket nöjd. Monteringen var inte krånglig och allt fanns med. Jag tyckte dessutom att Willabs personal var kunniga om sina produkter och gav bra service. Mitt växthus är 11,7 kvadrat, med glas i vägg och tak, och kostade då ca 21 000. Det är ett Euro-Serra lackerad i grönt. Om jag skulle förändra något så är det att lägga till ytterligare ett par öppningsbara fönster.

/Unni
Pius
Det slutade med att jag beställde ett från Willab, Juliana Premium på 12 kvm. Det var inte så krångligt som jag först tyckte, typ IKEA, när jag väl lärt mig alla termer.

Automatiska fönsteröppnare och lister i gummi, vad de nu hette, summa lite under 19 tkr. Detta var deras rea-drive som gäller till sista januari. Dessutom hittade jag en kille som kom från samma fantastiska län som jag (gotland;-) så då gick beställningen som en dans.

Pius
Åberg
Hej!
Vi köpte vårat växthus från Stora Bredegården. Vi köpte ett bågväxthus men dom har andra modeller också
Prisvårt! ja. Länk : http://www.lantbruksnet.se/bredegarden/index.htm
Harvey
Vi köpte vårat på bauhaus, juliana sunseeker plus, samma som willab har. 11000 kostade det med 4 mm isolerplast, 12m2 är det.
Allt ingår när du köper wtt växthus, utom bänkar osv, och grund får man välja själv, det finns ju socklar ganska billigt, själv ställde jag mitt på tryckta reglar.
torvan
Jag har ett träväxthus från Florum.
Stadigt och vackert! torvan
Gillan
"Mitt" växthus byggde Dealer åt mig wub.gif . 15kvm stort är det, och det kostade cirkus 5000kr. Och skulle vi vilja så går det att bygga ut tummenupp.gif .

Jo, jag vet att frågan var varifrån vi köpt dem, men jag ville bara tala om attt det går att göra själv för bra mycket mindre penningar också blush.gif

Så här gick det till.........(beskrivning+bild)

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry588756
uno
CITAT (Pius @ 09-01-2008, 09:22) *
Jag håller på och kollar runt på växthus men jag tycker det verkar så jobbigt. Jag vill köpa ett stabilt och bra med alla grejerna med. Willab verkar vara typ IKEA, att man ska själv lista ut alla grunkorna som behövs och det ids jag bara inte.

Jag vill ha ett som bara ska monteras och att alla pinaler ska finnas med från början. Förutom tillbehör förstås.

Finns det ingen som säljer det? Jag har det väldigt blåsigt på Gotland så det måste absolut vara stabilt, så det inte hamnar hos grannen. biggrin.gif

Pius

Classicum har bra växthus men är inget billighetsvaruhus. Man får vad man betalar för. I riktigt utsatt läge föreslår jag troligens marknadens stabilades hus Linnéa finns i två storlekar hos Classicum. Stabilt och med mycket bra takluftning,
uno
CITAT (Pius @ 09-01-2008, 09:22) *

Pius

Bästa hus för utsatta lägen Linnéa från Classicum med suverän bara takluftning, Finns i två storlekar 10m2 och tror jag, 16 m2. Köp det större. Mycket pengar ja, men kanske värt det om intresset är stort.
Legolas
Jag monterade ett Juliana Premium 12,1 kvm från Willab i november. Allt var med, allt passade och bra support, bara att ringa om man funderade på något men det var så lättbegripliga ritningar och förklaringar så det var svårt att göra fel. Det är en mycket stadig konstruktion.
uno
CITAT (Legolas @ 11-02-2008, 22:38) *
Jag monterade ett Juliana Premium 12,1 kvm från Willab i november. Allt var med, allt passade och bra support, bara att ringa om man funderade på något men det var så lättbegripliga ritningar och förklaringar så det var svårt att göra fel. Det är en mycket stadig konstruktion.

Anser Du inte att sidohöjden är besvärande låg?
Pius
CITAT (Legolas @ 11-02-2008, 22:38) *

Så bra, det är ju samma som jag har beställt.

Hur gjorde du med grunden? Djup, material osv?

Pius
CCE
Hej!

Vad mycket frågor o bekymmer ni har här, men även mycket erfarenheter och önskemål man kan ta lärdom av.

Växthus med hög takfotshöjd, Bra priser.
Växthus som står kvar i storm och som är Enkla att montera.

Ta en titt på www.glasbacken.se

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon