|
Full version: Fröer på ODLA!
Lady Hamilton
09-01-2008, 10:22
Fick ett mail i dag där det stod Fröerbjudande! Ett urval populära sorter och nyheter från Mr. Fothergill's. 40 nya sorter 2008. Nu med svensk text på påsarna! I detta erbjudande får du upp till 50% rabatt på det ordinarie priset. Beställer du fröer för över 150 kronor får du dessutom en extra fröpåse utan kostnad. Endast 15 kronor tillkommer för porto och packning oavsett hur mycket du beställer. Välj mellan ett fyrtiotal perenner, drygt 50 sommarblommor och några tvååriga sorter. Bland perennerna finns t.ex. Aklejor, Alunrot, Backsippa, Blåkudde, Jättevallmo, Klematis, Klocka, Röd solhatt, Slingerhjärta, Taklök och Violkungsljus m.fl. Av sommarblommorna finns både vanligare sorter som Tagetes och Luktärt men även lite ovanligare sorter som Fackelranka, Törnrosas Kjortel och Varggap. Av gamla välkända sorter har vi främst valt ut lite roligare varianter.
Helen i Piteå Zon 5
09-01-2008, 10:36
jag öppnade mailet  det var dagens 'tabbe'...  jag blev 169:- fattigare  jag som inga fler frön behöver
Lady Hamilton
09-01-2008, 10:50
Borde inte frö inköp gå under 'Hushålls nära tjänster'?  Vi beställer frön till vårat hushåll o de som distrubuerar fröna gör ju oss en tjänst? Då kan vi säga att vi är deras arbetsgivare just då..........Vi får göra avdrag med 50% o de vi handlar av betalar skatt på sina inkomster Eller tänker jag fel?
Helen i Piteå Zon 5
09-01-2008, 10:53
Hahaaaa, jo, så är det nog
Eva i Höga
09-01-2008, 11:05
Nu har jag också beställt, kom undan med 164 kr!
mamamaggan
09-01-2008, 11:08
Klart det är en hushållsnära tjänst!!!!!!!! Blev av med drygt 200:- bara genom att öppna mailet! Suck! Tror ni att jag kan få dra av planteringen och omplanteringen som hushållsnära tjänst? Min man fyller på såjorden åt mig och sedan planterar han om plantorna för att slutligen plantera ut dem? Att så och plantera blommor är ju livsnödvändigt!
titti49zon6
09-01-2008, 11:32
....och jag som tappat inspirationen till frösådder blev helt plötsligt drygt 300:- fattigare men jag har ju inte beställt från någon annan (ännu) kanske, kanske inspirationen medföljer på köpet
stennie
09-01-2008, 11:43
Någon som kan länka dit? jag sitter på jobbet och har inte min mail här!
Biggan_
09-01-2008, 12:02
CITAT (stennie @ 09-01-2008, 11:43)  Någon som kan länka dit? jag sitter på jobbet och har inte min mail här!  Odlas frökampanj Var så god Stennie!
Jo tack. JAg öppnade mailet  Lugnt, för jag skulle ju inte ha mer  216:- senare inser jag ett så inte var fallet  Det måste ju vara så att det går under hushållsnära  avdrag. Hur ska jag annars få ihop det med alla andra beställningar  Attans fröfirmor
stennie
09-01-2008, 12:47
Tack Biggan ! Nu har jag beställt... Buskkrasse 'Summer Carousel' Islandsvallmo 'Pink Champange' Jätteprästkrage 'Crazy Daisy' Klocka 'Gardeners Store' Lavendel 'Ellegance Ice' Papegojamarant 'Early Splendour' Rysk martorn 'Blue Hobbit' Röd solhatt 'Double Decker' Slingerhjärta Stockros'Chaters Double Mixed' Zinnia 'Old Mexico'
Hej och god fortsättning. Har också fått mejl från Odla nu. Så var det då dags igen och man satt och njöt och planerade men man får nog "tjå" sig ett par månader till. Vad som slog mig var texten till Mecanopsis där det sas att den kan antingen försås inomhus eller direkt utomhus. Utomhussådd har jag aldrig hört talas om förut, nån som provat? Har försökt med den gamla metoden, inomhus, flera ggr. med samma dåliga resultat, ingenting kom upp, och undrar om det kanske skulle gå bättre utomhus direkt. Risken finns väl att åtminstonde jag inte skulle känna igen de små plantorna om de skulle komma upp, eller nån hund eller katt springer sönder dom. Ack ja, vilket öde. Mvh Inger
Jag har också beställt.....notan hamnade på 248:- hihi
Akleja 'Gardeners Store' Atlasblomma 'Rembrandt' Indiankrasse 'Gleaming Mahogany' Luktärt 'Collection' Nemesia 'Burning Embers' Ringblomma 'Triangle Flashback' Solros 'Black Magic' Solros 'Calypso F1' Solros 'Firecracker' Sömntuta 'Red Chief'
Hm, jag gick in å kollade för jag skulle ju inte har mer.... Kostade 191:- Köpte alla slingersommarblommor, och när jag var klar så fattades det några kronor för att få gratispåsen, så då blev det blå bergvallmo åxå... Man var i hela fridens dagar ska jag rymma sådderna? Ska ju så lite grönsaker åxå
ewa zon 3
09-01-2008, 17:22
CITAT (Lady Hamilton @ 09-01-2008, 10:50)  Borde inte frö inköp gå under 'Hushålls nära tjänster'?  Vi beställer frön till vårat hushåll o de som distrubuerar fröna gör ju oss en tjänst? Då kan vi säga att vi är deras arbetsgivare just då..........Vi får göra avdrag med 50% o de vi handlar av betalar skatt på sina inkomster Eller tänker jag fel?  Men blev det något beställt då Ladyn? Ja menar nu när du räknat ut det så fiffigt /Ewa
Lady Hamilton
09-01-2008, 17:56
 en å annan frö påse blev det väll........................och JA jag får en gratis oxå
kerstin z5-6
09-01-2008, 18:06
meconopsis är inte så svår att så -men den vill varken sås enbart #inne " -ju de gror alla i rumstemp men .. och de behöver ingen kylperiod heller Kom till sådd o förökning när du fått fröna ska vi bidra med tips
Snablar .. jag behövde heller inga frö ..
Tjohoo äntligen vågade jag köpa en Nemesia, de är så söta o fina
Lena i Vallentuna
09-01-2008, 20:53
Nu har jag också fallit. Det blev mycket. Jag har ju inte så mycket i mina rabbater ännu och hade tänkt så mycket i år. Det finns stora karla fläckar att sätta ner massor med blommor i. I år vill jag inte se jord. Men det fans ju så mycket fint och inte kan man köpa allt.
Ska ha tid, plat och ork att så allt också. Men med min tur och okunskap lär väll inte ett enda frö grö.
En fråga ni som vet så mycket. I vissa var dett jättemånga från över hundra och i andra var det typ 25. Vad beror det på? Är de många svårgrodda eller är de med få dyrare att ta fram.
Gud så skönt att höra att det inte bara är jag som är frötokig:-)! Ny trädgård, massor med plats...men med all säkerhet alldeles för mycket frön...men så kul och planera och drömma! Jag ver inte riktigt beredd på att bli fröoman iom att jag köpte hus. Hmm, undrar om man kan stämma mäklaren, eller någon annan...det är ju att jämställa med ett slags beroende. Och med tanke på alla inlägg här så verkar det inte bli bättre med tiden  . Ska bli kul och se vad det blir av allt!
CITAT (Lena i Vallentuna @ 09-01-2008, 20:53)  Ska ha tid, plat och ork att så allt också. Men med min tur och okunskap lär väll inte ett enda frö grö.
En fråga ni som vet så mycket. I vissa var dett jättemånga från över hundra och i andra var det typ 25. Vad beror det på? Är de många svårgrodda eller är de med få dyrare att ta fram. Jorå, du kommer säkert att kunna få många frön att gro! Det beror på att desto större frön desto mindre av dom brukar det vara i påsen.
annelito
09-01-2008, 21:55
Jag föll oxå för frestelsen och har beställt för 450 kr... Det fanns ju en hel del roligt där och jag vill så ALLT lite här och där!  Frågan är, kan man bara så lite huller-om-buller och blanda vilka blommor som helst? Och hur väl måste man förbereda jorden? Räcker det att vända jord där gräs vuxit fram tills nu (ja, göra det när marken inte är så hård längre) och sedan bara så frön eller måste man förbereda året innan och ha på speciell jord? Finns det några "risker" med att bara strö frön här och där på tomten (ja, utvalda platser) och hoppas på det bästa?
Krolliljan
09-01-2008, 22:03
Köpte Blomman för dagen 'Heavenly Blue' Borstnejlika 'Sooty' Buskkrasse 'Black Velvet' Klematis 'Korean Beauty' Rosenskära 'Psyche White' Slingerhjärta  var ska jag ha allt
Margaretha
09-01-2008, 22:08
Jag har knappt vågat titta, för egentligen orkar jag inte hålla på med frösådder, men, men... Nog kommer det att bli några påsar ändå. Ska försöka tänka mig för lite i alla fall..... Usch dessa frestelser!
Jag ska inget ha, trallala trallala. Än har jag klarat mig,jag har så många egnar fröer och så har jag beställt lite från Konnässörsklubben. Jag är inte så roat av frösådd längre,jag har de perenner jag är intresserat av och sommarblommr köper jag här på orten,fast den mörka krasse var snygg.Däremot är växtmarknader lockande och jag köper en del där.
Liselotte i zon 3
10-01-2008, 10:52
Jag föll oxå för "fröerbjudandet"...skulle det inte heta frölockelsen med stort L som i Lockelse? Beställde för blyga  406 kronor....  . Men jag behövde ju just alla de fröerna  , så det så! Jag tänker som så, att eftersom det är flera fröer i en påse så kommer det ju att betala sig mångfalt eller hur? Nåväl var dessa odlingar skall dras upp är en annan femma, undrar just vad jag ska muta gubben med nu då  ¨. Liselotte i zon 3
Jag föll pladask för de månskensgula krasseblommorna förstås, och lite annat somrigt. Stannade på 105:-. Vad bra, jag slapp få ännu mer att bry mig om - inga presentfröer!
Eklo
Råkade slinka in jag med och blev 200 kr fattigare. Har kunnat bli dubbelt så mycke om jag inte behärskat mej. Jag som aldrig skulle sätta ett frö igen efter förra året misslyckande
Usch ja, över 250 kronor fattigare och bara perenner som jag inte ens gillar att så från frö  Mvh Fenja
Överbölingen
10-01-2008, 12:49
Jag har nogsamt avvaktat med att öppna mailet. Tänkte ta det i helgen.
CITAT (Fenja @ 10-01-2008, 11:54)  Usch ja, över 250 kronor fattigare och bara perenner som jag inte ens gillar att så från frö  Mvh Fenja  man kan ju ändra sig Jag tittade lite snabbt igår då mejlet kom. Skulle INTE köpa. Jag rymmer inte allt. Men så idag tänkta jag.....kan ju bara titta..........ja några blev det i alla fall......och billigt blev det--- 97:- Atlasblomma 'Rembrandt' Blågull 'Purple Rain' Lavendel 'Ellegance Ice' 1 Taklök – Olika sorter
skogstroll
10-01-2008, 13:41
Var in på Weibulls idag, det var ju korkat.... de hade fått in fröer (som tur är inte allt)
Trodde att det var näst intill ofarligt för mig att gå in. Jag har ju nog med mina planer, och min ogräsbekämpning. 233 kronor blev det. Efter en hel sommar har jag ju ändå upptäckt att det är lite hål i rabatterna här och var. Det kan ju också vara bra att "provodla" lite för de kommande rabatterna.
CITAT (skogstroll @ 10-01-2008, 13:41)  Var in på Weibulls idag, det var ju korkat.... de hade fått in fröer (som tur är inte allt)  Jag var på Granngården i lördags. Alla fröer stod framme men inpackade i krympplast......vilken tur man har ibland......billigt blev det. CITAT (Tullia @ 10-01-2008, 14:45)  Trodde att det var näst intill ofarligt för mig att gå in. Jag har ju nog med mina planer, och min ogräsbekämpning. 233 kronor blev det. Efter en hel sommar har jag ju ändå upptäckt att det är lite hål i rabatterna här och var. Det kan ju också vara bra att "provodla" lite för de kommande rabatterna.  Ja .....det är klart....man kan ju inte ha hål i rabatterna. Och tänk när du får bort allt ogräs så blir det ju mer plats att stoppa plantor i.
Åsså damp jag också ner i träsket... Det var inte svårt att klicka på skojigheterna.... Ciczi
Meeeeen jag skulle ju inte ha mer fröer, har alldels tillräckligt suck, 219 kr fattigare å vad ska jag göra av alla plantor Om jag är i fröträsket, nähädå inte alls
Är det bara jag som klarat av att inte beställa? Jag har så mycket fröer redan och känner att jag inte har nån ork för nånting, jag har fullt upp med busfröna dessutom.
CITAT (Magdis @ 11-01-2008, 17:53)  Är det bara jag som klarat av att inte beställa? Jag har så mycket fröer redan och känner att jag inte har nån ork för nånting, jag har fullt upp med busfröna dessutom.  Nä, jag har hållit mig också. Hur vet jag inte men det kanske spelar in att jag väntar på frön från STA, Konnäsörsklubben och Jelitto. /Anki
Jo, det blev lite från Odla, Akleja, Alunrot, knippgentiana, 2 sorters pelargoner och Rosenskära. Har också beställt en massa från Impecta katalogen, samtliga grönsaksfröer köper jag alltid där och ännu fler blomfröer olika primula, fingerborgsblommor, pelargoner, silverek, prydnadskål, i år blev det också en påse knallgula tagetes som jag inte satt på åratal, alltid finns det något hål för dom. Och så har jag beställt en del från Rara växter. Har inte plats för allt så jag ger bort till vänner och grannar, man sår väl lite för man längtar till våren, roligt när det tittar upp i byttorna.
Österläge
11-01-2008, 19:43
Nu har jag oxå beställt! Det här blev det: Akleja 'Nora Barlow mix' Backsippa 'Heiler Hybrids' Blåkudde 'Cascade mix' Borstnejlika 'Sooty' Klematis 'Korean Beauty' Taklök – Olika sorter Törnrosas kjortel 'Purple Bell Vine' Det landade på 168 kr inkl frakt så jag fick en gratis påse oxå...  Bra uträknat va?! 3 kr över gränsen...  Nöjd!!  Det är faktiskt den första jag beställer från , men sen kommer väl grönsaker o sånt så då blir det säkert mer...
Är det bara jag som varje dag rusar till brevlådan och med hängande huvud går hem igen? Ja jag vet att det bara är några dagar sen vi beställde, men jag vill ju ha fröna NU!
titti49zon6
15-01-2008, 12:03
Hihi Maria, dom skrev ju att dom levererar i slutet av Januari så sluta hänga med huvét  du får denna som tröst så länge
CITAT (titti49zon6 @ 15-01-2008, 12:03)  Hihi Maria, dom skrev ju att dom levererar i slutet av Januari så sluta hänga med huvét  du får denna som tröst så länge Det missade jag...  för DIN blomma då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|