Har precis blivit med trädgård och försöker skaffa mig en uppfattning om vilket kompostkärl som kan vara lämpligt. Jag vill gärna ha en varmkompost som man kan slänga hushållsavfall och föll för den dyra
Villamulle som både är snygg och verkar praktisk. Men samtidigt behöver man ju kunna slänga trädgårdsavfall utan att behöva köpa en kvarn att mala ner det med. Hur gör man? Trädgården är på ca 1000 m2 och genererar ju gräsklipp och grenar och sånt. Ska man ha två olika komposter? Kan man tex ha en öppen trädgårdskompost, typ pallkrage och sen en mindre varmkompost enbart för hushållsavfall/blommor och annat mer lättsmält? Vad är en lämplig kombination för en barnfamilj med ett normalnyfiket förhållningssätt till kompostering (=inte för mycket jobb)...?
Lena i Torslanda
09-01-2008, 14:52
Två kompoester tycker jag är lämpligt. Om man ska blanda på köks- och trädgårdsavfall behövs den en mkt stor behållare eftersom den måste vara sluten. Jag tycker att du ska en en för köksavfall (där du också bör blanda in lite annat material regelbundet för att få bra struktur) och en öppen för trädgårdsavfall. Pallkragar fungera jättebra om man ställer några på varandra.
Gräsklipp ska alltid blands rejält med annat material (löv, kvistar, etc) annars blir det en enda gegga.
Men skulle det kunna gå att lägga det mesta av trädgårdsavfallet i en varmkompost? Måste man inte i så fall finfördela och röra runt och hålla på? Jag menar, kan man bara slänga i gräsklipp/löv/grenar etc bland hushållsavfall och sånt? Det känns som om man vill att hushållsavfallet ska förmultna någorlunda snabbt medan trädgårdsavfallet kan ligga i flera säsonger. Eller tänker jag fel?
Det Lena menar, är att du behöver blanda in lite annat än bara hushållskompost. Papper, sågspån, löv. Men inte gräsklipp eller rens, det blir för blött då och fungerar inte.
Pinnarna klipper du ner med en sekatör eller kör i kompostkvarn till mindre bitar, för att få så jämn kompost som möjligt. Man vill ju inte vänta på komposten i tre år, för att några kvistar inte multnar, när man kan ta det övriga efter en vinter.
jo jag har förstått att man måste blanda kväverikt och kolrikt material för att det ska bli bra i komposten. Min fråga är nog egentligen vad det betyder i praktiken, vad man ska satsa på? Vilket alternativ är smidigast/mest effektivt av följande:
1. Stor varmkompost typ villamulle där det mesta trädgårdsavfallet hamnar + hushållsavfallet. Visst trädgårdsavfall får hamna i skogen eller på tippen. Kommer detta vara praktiskt eller blir det alltför mycket som inte går i varmkomposten? Att köpa en kvarn känns som överkurs för oss, men det kanske inte är så besvärligt som jag tror? Är merparten av det avfall som kommer från trädgården sånt som går att slänga någorlunda rakt av i varmkomposten eller är typ det mesta sånt som måste kapas eller fixas med först?
2. Liten varmkompost (vilken ska man i så fall välja?) för hushållsavfall (samt lite kvävematerial) + öppen trädgårdskompost för det mesta trädgårdsavfallet.
Hur gör ni med varmkompost och villa?
Lena i Torslanda
10-01-2008, 10:53
Allt beror ju på hur hängiven man är. För min del vill jag ta vara på allt trädgårdsavfall eftersom jag har stort behov av kompost. Min trädgård är 1600 kvm. Det finns ingen chans att en varmkompost även om det är den största modellen skulle kunna svälja allt för mig. Jag tycker det är slöseri med god mylla att slänga avfall i skogen - men det är jag det :-)
aha. Så det är mycket som inte går att slänga rakt av. När jag pratar om att slänga i skogen så tänker jag på grenar från äppelträd, julgranen, etc och annat "svårsmält". Har du någon mindre varmkompost som du kan rekommendera?
Lena i Torslanda
10-01-2008, 11:30
Jag tror inte det finns några riktigt små varmkomposter. De minsta jag stt är p ca 325 liter. Jag har en Mully orginal, isolerad vilket är bra och med en volym på 375 l. Vi är bara 2 vuxna i hushållet numer men jag fyller den utan problem. Slänger allt restavfall från köket i den samt varvar med löv, ogränsrens mm för att den inte ska bli för sörjig.
Jag har dessutom två - när en är full får den mogna och jag börjar på nästa. Under våren tömmer jag den första och låter den andra stå och mogna . Ett ständigt kretslopp alltså.
Jag är en ny kompostamatör som tycker att detta är ganska kul. Jag kan berätta om mina förutsättningar och erfarenheter.
Vår trädgård är på 1600, vi komposterar hushållsavfall, jag tycker att det är onödigt att släpa bort organiskt matrial för att sedan gå och köpa jord, känner inte att vi kan prioritera en bra - dyr - kompostkvarn än och jag håller på att göra mig av med lite småträd och buskar som jag inte vill ha. (Bara bott här i 1,5 år.)
Vi har en vanlig ful varmkompost av plast. Bredvid den har jag tre öppna fack av "nät". Ett för halvkomposterat matrial från varmkomposten, ett för löv och annat lättsmält (precis intill varmkomposten) och ett för grenar (som måste klippas en del för att inte ta för mycket plats).
Jag tycker att detta börjar fungera ganska bra. I det första lilla facket (fyra sektioner) är det nästan tomt. I nästa (5 sektioner) är det ganska rymligt. Jag städar å andra sidan inte så mycket i trädgården. Mycket får multna på plats. I den tredje (5 sektioner) är det knökfullt. Jag har plockat undan en del grenar som får bli "kojmatrial" åt barnen, och det liger en rishög bredvid komposten som väntar på att bli nerklippt.
Jag struntar i att finfördela i varmkomposten och lägger bara lite löv över. Ibland också ett lager jord om det är sommar och jag lagt i saker som kan locka flugor.
Allt funkar bra och jag har inte haft några problem. Det kunde naturligtvis fungera ännu bättre - snabbare - om man var mer nogrann och kunnig... Om man vill använda en väldigt liten yta/kompost så får man nog inte vara så lat som jag.
Men värre behöver det inte heller vara...
Vi matkomposterar allt från köket, vi har två tunnor för det, en mycket välisolerad för vintern och en mindre och tunnare för sommaren då det är full sprutt och går fortare, gräver ner allt i vårt grönsaksland där jag sedan tar ut jord när det behövs. Allt vi matkomposterar grävs ner varje år. Naturligtvis kan man ha en välisolerad tunna för hela året.
Så har vi en stor vanlig öppen kompost för allt trädgårdsavfall och löv, det blir massor på ett år och den gräver jag också ut varje år, blir ca 15 skottkärror, mycket värdefullt och det täcker jag klena rosor med på hösten.
Att kompostera är väldigt roligt och ger massor tillbaka till trädgården, ett måste. Dom där påsarna man släpar hem är inget mot den egna jorden man själv skapat.
ingrid fuxwall
11-01-2008, 21:42
Tyvärr har jag ingen bok att rekommendera dig men jag undrar om du inte kan få många tips om du söker här på odla.
Själv har jag varmkompost för hushållsavfallet, bara en men borde ha två.
Till trädgårdsavfallet har jag åtta stycken trådkomposter och det är på tok för lite

Den ena används enbart till löv och det gräsklipp som inte används vid täckodlingen.
ingrid
Discogiraffen
12-01-2008, 10:15
Hej Mino! Vi flyttade till hus för ungefär ett år sedan och köpte då en kompost som heter Green Line junior, det var den minsta som fanns och var för "det lilla hushållet" (vi är två vuxna). Den rekommenderar jag faktiskt inte. Dels för att vi fyllde den snabbt (jag blev en smula besatt av kompostering - det trodde jag aldrig...) men sedan var tyvärr inte knostruktionen speciellt bra eftersom den lossade i 'sömmarna'. Så vi köpte oss en Biokub (www.biokub.se) och hittills funkar den jättebra. Den är rymlig, lätt att hantera och går att 'bygga ut'. Så den rekommenderar jag! Tyvärr är den ganska ful, men man kanske kan kamouflera den... Så börjar jag inse att en trådkompost inte räcker, och fick en aha-upplevelse när jag läste någons inlägg att varva grenar och gräsklipp i trådkomposten för att undvika geggamoja - vilket jag har nu... Lycka till! Hur sjukt det än låter så är kompostering beroendeframkallande...
CITAT (mino @ 09-01-2008, 14:19)

Har precis blivit med trädgård och försöker skaffa mig en uppfattning om vilket kompostkärl som kan vara lämpligt. Jag vill gärna ha en varmkompost som man kan slänga hushållsavfall och föll för den dyra
Villamulle som både är snygg och verkar praktisk. Men samtidigt behöver man ju kunna slänga trädgårdsavfall utan att behöva köpa en kvarn att mala ner det med. Hur gör man? Trädgården är på ca 1000 m2 och genererar ju gräsklipp och grenar och sånt. Ska man ha två olika komposter? Kan man tex ha en öppen trädgårdskompost, typ pallkrage och sen en mindre varmkompost enbart för hushållsavfall/blommor och annat mer lättsmält? Vad är en lämplig kombination för en barnfamilj med ett normalnyfiket förhållningssätt till kompostering (=inte för mycket jobb)...?
tack för spännande synpunkter och erfarenheter!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.