Det är nog Lythrum salicaria du menar = fackelblomster, gillar att växa på fuktiga ställen, kan även växa en bit ut i vatten. Här kan du läsa om den.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lythra/lyt...hr/lythsal.htmlVerkar vara mycket härdig för min grävde jag upp förra året och lade den överst i komposten med blottade rötter och trodde vintern skulle ta död på den men inte dog den den har börjat växa i komposten istället.
Fackelblomstret vissnar ner varje år och spirar på nytt på våren så den går bra att klippa ner helt när våren kommer + tycker man att utblommade blommor ser skräpiga ut kan man knipsa bort den.
Efter lite sökning verkar Anemone splendens vara = Anemone hupehensis ´Splendens´ alltså en höstanemon. Även den vissnar ner helt varje år, brukar inte behöva någon speciell skötsel själv klipper jag ner de vissna stänglarna på våren. Min vanliga höstanemon växer som det värsta ogräs och vill inte hålla sig på sin plats. Den lilla Paminan håller sig bätte på plats den hade det även lite tufft nu i vinter, så i år är den lite klen.
Gloxinia är ett lurigt namn det finns en växt som heter gloxinia på svenska och en annan växt som heter gloxinia på vetenskapligt namn + det finns en trädgårdsväxt som ibland kallas trädgårdsgloxinia.
Är det Växten som heter Gloxinia på vetenskapligt namn eller Sinningia på vetenskapligt namn så trivs dessa inte utomhus de vill odlas inomhus alt. kan man ha dem på en altan på sommaren där de är skyddade från regn och stark sol.
Är det "trädgårdsgloxinia" = Incarvillea (vilket jag inte tror för den brukar väl blomma tidigare på säsongen) så är den iallafall härdig i södra sverige i väldränerad jord.