Pius
Jag har läst om växthus på 3 olika sajter. Men nu undrar jag om skilllnaden på 6 och 10 mm isolerplast, betyder det mycket? Jag skulle önska att använda det även på vintern till övervintring av mina pelargoner. Zon 1 med mycket blåst året runt.

Har hittat följande, alla är ungefär 10 kvm

Hobbydrivhuset: 18 585 kr, 10 mm isolerplast

Hobbyväxthuset: 10 495 kr, 6 mm isolerplast

Skånska: 14 995 kr, 6 mm isolerplast

Räcker 10 kvm eller ska jag ha 12? Vi tänkte även ha ett litet uthus till gräsklipparen så vi måste ju spara några kvm till den. Det är väl totalt 15 kvm man får ha?

Min sambo skratade gott åt alla sidorna med installationsanvisningar, rena IKEA-möbelen biggrin.gif

Pius
Lena i Torslanda
Tydligen räknas inte växthus som en friggebod enligt vad som framgått i någon tidigare tråd och ingår därmed inte i den utökade ytan från 10 till 15 kvm. Du ska nog kolla det med din kommun.

Ska du ha uppvärmning på vintern så är det stor skillnad mellan 6 och 10 mm. Kan spara många kronor i el.
Pius
CITAT (Lena i Torslanda @ 09-01-2008, 20:12) *
Tydligen räknas inte växthus som en friggebod enligt vad som framgått i någon tidigare tråd och ingår därmed inte i den utökade ytan från 10 till 15 kvm. Du ska nog kolla det med din kommun.

Ska du ha uppvärmning på vintern så är det stor skillnad mellan 6 och 10 mm. Kan spara många kronor i el.

Men så konstigt, vad räknas då växthus som? Måste kolla detta. I och för sig så har en jobbarkompis (i norr) uttryckt sig som så att så länge det inte är någon som klagar så kan man smälla upp vad som helst. laugh.gif

Pius
Margith
I den tråden om att växthus inte räknades som friggebod, fick jag intrycket att problemet var att de hade en begränsning i antalet byggnader de fick sätta upp på tomten.

Ska du ha växthuset uppvärmt under någon del av året, ställ merkostnaden för den tjockare isolerplasten mot värmekostnaden.... dvs har du tänkt dig att ha växthuset under några år, är det förmodligen mer ekonomiskt att välja den tjockare plasten smile.gif
Och kanske även lite tryggare, jag lovar att jag tycker att det är lite kusligt att sätta ut mina pelargoner i växthuset på våren, när det fortfarande är så kallt att jag måste ha värme... tänk om det blir smällkallt just i natt? -cry-.gif
Din nattsömn blir nog bättre ju tjockare isolerplast du har råd med a0a.gif

Angående yta: ett växthus kan bara vara för litet! Jag röstar för 15 kvm växthus. Gräsklipparen kan du väl klämma in i garaget?

Slutligen: visst är det så att så länge ingen klagar kan du göra vad som helst! Risken du tar är att du måste flytta på byggnaderna... kanske böter också??

Hälsningar från en som är väl medveten om att hon satt upp sitt växthus på 'prickad mark' Skvallra nu inte!!

Pius
CITAT (Margith @ 10-01-2008, 15:23) *
I den tråden om att växthus inte räknades som friggebod, fick jag intrycket att problemet var att de hade en begränsning i antalet byggnader de fick sätta upp på tomten.

Ska du ha växthuset uppvärmt under någon del av året, ställ merkostnaden för den tjockare isolerplasten mot värmekostnaden.... dvs har du tänkt dig att ha växthuset under några år, är det förmodligen mer ekonomiskt att välja den tjockare plasten smile.gif
Och kanske även lite tryggare, jag lovar att jag tycker att det är lite kusligt att sätta ut mina pelargoner i växthuset på våren, när det fortfarande är så kallt att jag måste ha värme... tänk om det blir smällkallt just i natt? -cry-.gif
Din nattsömn blir nog bättre ju tjockare isolerplast du har råd med a0a.gif

Angående yta: ett växthus kan bara vara för litet! Jag röstar för 15 kvm växthus. Gräsklipparen kan du väl klämma in i garaget?

Slutligen: visst är det så att så länge ingen klagar kan du göra vad som helst! Risken du tar är att du måste flytta på byggnaderna... kanske böter också??

Hälsningar från en som är väl medveten om att hon satt upp sitt växthus på 'prickad mark' Skvallra nu inte!!

Tjena moss Margith!

Tack för dina synpunkter. Jag har också kommit fram till att 10 mm plast blir bäst.

Men det vete sjutton om jag har plats med 15 kvm, det finns gott om träd på min tomt och fler ska de bli pga granntomten bebyggdes med femtielva bostadsrätter, förut fanns där ingenting. Så jag får nog hålla mig till 10-12 kvm.

Inte vet jag vart jag skall placera det heller, tål verkligen att tänkas på. Ett tag funderade jag på ett "runt" att ställa mellan alla träden där fikabordet står på sommaren, men det verkar så trångt när jag ska ha in en massa pellisar också. Men vackert.

Många funderingar har jag så alla förslag mottages tacksamt.

Pius wink.gif
Stevick
Jag va på byggnadsnämnden igår, för vi skall bygga riktigt hus, men frågade även om växthus, och ha sa iallafall att växthuset får vara 15 kvm utan bygglov nu... det e det jag vet, o fått uppgift om iallafall....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon