Full version: Schnee Eule
Anders Roslagen
Den lilla planta från Finland som jag fick möjlighet att köpa via dig, noranettan, växte fint sin första sommar. Jag kan förnimma doften när jag ser på denna bild på snöugglan.

Rolf i Västmanland
Den var fin! Hamnade genast på önskelistan.
noranettan
Vad kul att du är nöjd Anders. Jag fick inga snöugglor 2007 från Matti Kulju, men en annan vit rugosa som också är väldigt trevlig, Schneeberg. Jag tror Anna fick en med sig hem när hon var på besök i somras. Schneeberg har jag själv planterat, men jag tror faktiskt inte att jag fick ner någon Schneeule....hm...
Mia, zon 3
Ja, den gillade jag! Jag borde tycka om rugosor av "ideologiska" skäl - alla fakta talar för att jag borde gilla dem, men i verkligheten är det sällan som jag faktiskt gör det....(antagligen har de förknippats med misskött parkförvaltning i bakhuvudet...) Men den här var ju en kandidat till att komma över den aversionen - rosor som doftar är aldrig fel, och ugglor råkar vara en storfavorit för mig, så namnet var ju bra det också! Är den svår att få tag på?
noranettan
Jag är inte heller någon STOR älskare av rugosor, även om jag har ett antal (en del säger att jag inte kommit ut ur garderoben än beträffande rugosor) Jag tror inte att jag sett Schnee Eule någonstans i Sverige. OM den finns, så kan jag tänka mig Löta eftersom dom är störst på rosor. De jag haft till försäljning kommer som sagt från Matti Kulju i Uleåborg, Finland. Hans hemsida -
http://kapsi.fi/~titenno/taimisto/ruusugalleria.php
Han har ett ganska stort rossortiment
Kajsa
Den är ljuvlig, jag är väldigt glad i dom där skrynkliga, friska bladen hos rugosorna, dom utstrålar sundhet.
Hur stor blir rosen ?
renate
Jag har mer och mer lärt mig uppskattar Rugosornas fördelar och Schnee-Eule skulle ja passar alledes utomordentligt bra i min stora rosundel med vita rosor.Nja gräsmattan är fortfarande för stor där.
Anders Roslagen
Hur hög Schnee Eule blir vet jag inte, där den är planterad spelar det inte så stor roll men jag tror jag kollade innan, brukar göra det - och brukar glömma därefter. Den har en god doft med karaktär, inte bara sött och ´rosigt´. Lac Majeau är en annan rugosahybrid som jag tycker mycket om, även den väldoftande med personlighet.

Lac Majeau Oktoberbild

Kajsa
Krispig och underbar, vitt och lite rosa. Läste om den igår, Cedergrens säljer Kanadarosen där står att den blir ca 1.20 men i Roslistan får man en känsla av att det blir en 2 m ros, blir den 1.20 då vill jag genast ha den, vet du ?
Anna NV Uppsala
Min Schnee Eule är nog bara någon meter hög, efter några år. Tror rådjuren hjälpt till lite här. Minns tyvärr inte var jag köpte den. Inte i Sverige i alla fall. Rosenposten? Kordes?
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...p80u6iougtlz5ti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon