annelito
Efter förra sommarens premiär som hobbyodlare i eget köksland blev det ganska improviserat och väldigt oplanerat.
Sådde lite här och lite där och alldeles för tätt (tänkte att "så små frön kan väl inte ta sån stor plats som det står på fröpåsen...?!", tji fick jag!).

I år vore det trevligt att planera/skissa lite bättre på hur och var saker och ting ska sås och planteras.

Har du idéer? Vill du dela med dig av hur dina planer/skisser ser ut av kökslandet så vore det kul att se bilder och få inspiration!
rosita
Jag delar in mitt land i 4 delar och använder mig av 4-årig växtföljd. 1: potatis 2: sallad, spenat 3: baljväxter 4: lök och sedan flyttar jag varje del ett steg framåt årligen och får på det viset aldrig samma gröda oftare än vart 4:e år på samma plats.

Köksträdgården mot söder (2).JPG

Köksträdgården från söder.JPG
annelito
CITAT (rosita @ 09-01-2008, 21:49) *
Jag delar in mitt land i 4 delar och använder mig av 4-årig växtföljd. 1: potatis 2: sallad, spenat 3: baljväxter 4: lök och sedan flyttar jag varje del ett steg framåt årligen och får på det viset aldrig samma gröda oftare än vart 4:e år på samma plats.

Åh vad roligt att se Rosita!! Vilket välplanerat och ordnat köksland! Och smart tänkt att flytta för varje år, det ska jag absolut ha i åtanke inför kommande (min andra) nybörjarsäsong.
Orcus
Hur stort land ska man göra för de olika växterna för att kunna leva på landet och slippa köpa allt i affären?

tjänar man mycket på att bygga upp landet i lådor så de hamnar upp en bit från marken?
skogstroll
Låter härligt, själv har jag bara berg och en knölig tomt (bor som Bamses farmor känns det som ibland) så det är väldigt svårt att hitta en plätt där man kan odla grönsaker -cry-.gif får bli i lådor och ska försöka få ihop några drivbänkar...
annelito
Visa gärna bilder på era köksland eller hur ni nu odlar! Det är alltid roligt att se hur andra löser sin planering och man får alltid idéer och inspiration från att titta på bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon