Full version: Nu har jag lessnat!
evarina
Är det bara jag som får allt uppätet av spinn. De äter banne mig upp allt! Tom saker jag trodde att de inte gick på. Är superless och är färdig att lägga ner mina odlardrömmar. Fyyy! mad.gif Är det mycket sådant iår? Är det någon idé att försöka med något nytt?
Totalt färdig att ge upp. Så nu har jag gnällt färdigt. Behövde nog bara avreagera mig lite.... smile.gif
/Eva
Almdalen
Ge inte upp, du kommer säkert på något som hjälper. I bland drabbas man av allt elände och inte förstår man varför. Själv har jag bara stora fyrbenta som kalasar på mina späda växter.
smile.gif
Malutten
Det är samma här, ovanligt mycket "otyg" i sommar.
Själv drabbas jag (eller blommorna laugh.gif ) av vita flygare, får gå med sprayburken nästan dagligen, har inte riktigt kommit på det där mer miljövänliga ännu smile.gif
e_sedell
Mot spinn ska du använda Phytoseilus persimiis (rovkvalster), synd att du inte sa någontin i går för jag har gått och satt ut dem i växthus de sanaste dagarna.

Mot vita flygare ska du använda en parasitstekal som heter Encarsia, även den har jag hängt ut. Men jag skulle kunna upplysa dej att vita flydare lägger ägg på undersidan av bladen. De är inte så svåra att se, de håller mest till i toppen, men äggen finns lite här och var. Kläm så många du ser. Att spruta gär ingen större nytta efter som de flesta sitter och trycker medt hela tiden. tongue.gif
evarina
Tack för tipsen, men jag gick bersärk och klippte ner det mesta. Nya tag nästa år! smile.gif
/Eva
e_sedell
Det kanske var lite synd. Men det är ju sent på sesången, visset blad är ju ändå ett visset blad. Det tar ju ett tag innan det kommer nya skott...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon