Full version: Köpte från odla...
Tosan
De här köpte jag:

Blå bergvallmo - Meconopsos Betonicifolia
Fackelranka - Eccremocarpus scaber
Indiankrasse - Tropaeolum majus
Luktärt - Lathyrus odoratus
Slingerhjärta - Dicentra scandens
Törnrosas Kjortel - Rhodochiton atrosanguineum
Varggap - Maurandya scandens

Har försökt leta, men hittar inte så mycket info. Dicentran verkar vilja ha en kylperiod innan den gror?
Och bergvallmon verkar krånglig... Hur var det? Så, ställa i kylskåp till grodd och sen ut och in? Eller så, ställa under lysrör till grodd och sen ut å in? Eller ut å in ur kylskåp hela tiden?
Hjälp, blir alldeles kallsvettig bara vid tanken, vad har jag gett mig in på? crazy.gif

De andra, är det nåt särskilt man ska tänka på med dem? Blötläggning, filning, kylning eller bara peta ner och vänta?
Boxer
Indiankrasse - Tropaeolum majus och Luktärt - Lathyrus odoratus = lätt, så på plats i maj eller inne i april

Törnrosas Kjortel - Rhodochiton atrosanguineum = inte heller svår men kan vara seg, så inne i feb-mars

Lord Nelsons såråd:
Fackelranka - Eccremocarpus scaber : Så glest i fuktad såjord. Håll fuktigt, täck med plast. Ställ svalt för groning, 13-16°C. Gror ojämnt, groningstid 2-4 v. Omplantera till 2-3/kruka med gödslad jord när plantorna är stora nog att hantera. Ge dem en pinne att klättra på. Utplantera vid lägsta nattemp. på 8°C.

kerstin z5-6
Inte annat än bergvallmon -som kan gro i rumstemp/kylen - men ställ sådden i kylen nattetid så fort du ser antydan till grodd -samt resten av uppväxttiden -till du kan ha dem i växthuset
svala nätter alltså
Tosan
Tack för hjälpen! Ni ä ba bäst! smile.gif

Då kan jag alltså ställa vallmon precis där den ryms tills den börjar gro, vilket troligast blir kylskåpet giggle.gif

Fattar inte att jag föll för alla slingerväxterna... Begriper inte var jag ska ha dem varken när jag sår dem eller sen när de ska planteras ut, men det löser sig nog crazy.gif
Miro
Tjo
Jag hade törnrosan förra året och den gror snällt och blir SÅÅ läcker...
Men jag hade lite problem vid omplantering att den gärna vissnade efteråt. Kan vara så att
jag planterade om lite för tidigt... så passa den
skogstroll
önskar jag hade stor kyl... whistling.gif
Nybörjar-Linda
Kommer det inte med några såinstruktioner på påsen??? help.gif Jag har beställt temynta, salvia, rudbeckia, pelargon och nå't mer som jag redan glömt och det är första gången jag ska försöka mig på detta. crazy.gif
Tosan
CITAT (skogstroll @ 11-01-2008, 10:55) *
önskar jag hade stor kyl... whistling.gif

Jag har en extra som sådderna får stå i

CITAT (Nybörjar-Linda @ 11-01-2008, 11:07) *
Kommer det inte med några såinstruktioner på påsen??? help.gif Jag har beställt temynta, salvia, rudbeckia, pelargon och nå't mer som jag redan glömt och det är första gången jag ska försöka mig på detta. crazy.gif

Det gör det säkert, har ju inte fått dem än så jag vet inte hur de ser ut. Men när man handlat bröderna Nelssons och Weibulls fröer så har instruktionerna varit ganska vaga. Å så måste jag försöka förbereda så jag får plats för dem, därför vill jag veta något sånär vad som krävs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon