pleximaster
10-01-2008, 09:35
Har läst lite trådar här på forumet angående vattenskott och dylikt på äppleträd. Kom då att tänka på vad som händer om man inte beskär träden. De flesta träd mår ju bäst av att inte beskäras, kanske endast med uppstammning. Jag antar att rätt beskärning är till för att främja fruktutvecklingen men om man avstår att beskära alls, Hur kommer trädet då att utvecklas?
Själv har jag träden primärt för dess skönhet, mer frukt vill jag inte ha.
mvh plexi
Även om du inte vill ha mera frukt så kan det vara bra att beskära ibland. Man kan ju t ex ta bort grenar som har fel grenvinkel så att de senare riskerar att brytas av, och man kan ju se till att grenarna är någorlunda jämt fördelade runt trädet. På lång sikt ser man ju att träd som inte beskärs kan bli risiga, men man ser ju också många äppelträd som inte beskärs och som ser mycket fina ut ändå.
Jan af Lisö
10-01-2008, 11:00
Beskärning ger inte mer frukt, snarare tvärtom. Däremot blir frukten av bättre kvalité.
Beskäring är bra även i ett annat avseende, man gallrar kronan så att den blir luftigare och solen kommer bättre åt, vilket gör trädet friskare, mindre skorv t.ex.
Jag antar att du skall ändå beskära träden, men beskäringen skall anspassas till en vacker och frisk krona och inte för att optimera skörden. I så fall skulle jag göra en sak till (om du inte vill ha frukt), kartgallra 100% så att trädet lägger all sin energi på "sig självt" och inte på frukt. Borde ge bättre tillväxt och frodighet !!!
Vattenskott, dvs trädets nödskott, är inte en naturlig del av beskärning. Det är en följd av alltför hård beskärning.
Det är bättre att inte beskära alls om man inte kan beskära utan att trädet måste skicka nödskott.
Om man vill att äppelträdet ska leva så långt och friskt som möjligt (man kan ju också ha andra syften), så behöver det purunga äppelträdet mer och årlig beskärning än det vuxna eller äldre. Det riktigt unga behöver vårvinterbeskärning årligen, det äldre oftast JASbeskärning (sensommar) med lätta gallringar och ibland bara vart 3e till 5e år.
I det yngre äppelträdet planerar man var de tunga, fruktbärande krongrenarna ska komma, riktas och hur långa de ska vara i förhållande till tjocklek mm. Man tänker framåt.
I det äldre trädet finns lika lite sådana recept som passar alla trädindivider som det finns en eller två mediciner som passar alla människor. Man måste göra en diagnos för att se hur trädet mår, tillväxt, vitalitet, möjliga förutsättningar, tyngdpunkter, mm innan man bestämmer sig. Man tänker både bakåt och framåt i tid, men mer bakåt än i det yngre, dvs man måste rätta sig efter hur trädets tyngder, vinklar, infäsntningar mm ser ut som skapades för många år och decennier sedan.
Alla äppelträd behöver inte beskäras. Det är en myt att vi i den äldre kronan kommer som "räddare" och hjältar med såg och sekatör. Jag har hand om stora träd som är över 100 år gamla och som jag vart tredje år tar bort döda, nedfallande grenar i - flera av dessa har inte beskurits på 50 år! När utebliven beskärning är det bästa för trädets friskhet och långa överlevnad beror på många faktorer; sort, individ, trädets histora med tidigare beskärningar mm.
Det är också en myt att alla äppelträd får skorv om man inte gallrar kronorna. Det gäller i vissa fall men inte alla.
Många av våra äppelträd har prydnadsfunktion först och främst, dvs vi är inte lika beroende av att få maximalt lagringsbar frukt i stora mängder, som vi är av trädens miljöskapande funktioner. Många av dessa vuxna trädindivider skulle göra ett bättre jobb osm vackra om de inte beskars alls, eller bara gicks igenom vart 5e år för att kolla grenstyrka.
All beskärning leder till färre frukter, men lite större frukter. Men en vattenskottsbeskärning (beskärning som gör att trädet skjuter vattenskott) leder vanligtvis först till utebliven frukt och/eller frukt på mycket mörka ställen i kronan, och sedan till enorma mängder mindre frukter. Det går att ta sig ur den onda cirkeln, men det första man måste göra är att upphöra med beskärning under en eller flera säsonger. Det andra man gör är att rätta sig efter den tillväxt som trädet givit, och inte tänka att man ska utrota den.
Vill man minska fruktsättningen på t ex ett äpple- eller päronträd löser man inte det med beskärning, för efter en tid kan en beskärning som syftar till att drastiskt ta bort fruktgrenar brukar resultera i ännu fler blomanlag så småningom. Man sätter på vattenslangen under blomningen och sprutar vatten på blommorna. Det kan man också göra partiellt, t ex på grenarn som sträcker sig över en väg eller en klagande grannes tomt.
pleximaster
14-01-2008, 08:36
Cilla tack, du har alltid så bra och uttömmande svar. Du jobbar inte i Skåne va? Hade gärna haft dig att inspektera beskära våra träd i trädgården.
mvh plexi