Full version: Squash frö
ingrid fuxwall
Har precis skurit itu min sista squash och undrar om man kan "återanvända" fröna?

Har tidigare fått rådet att inte göra så med vintersquash - gjorde jag ändå thumbdown.gif

Det blev plantor och stora fina frukter som var väldigt knepiga.

Kan nämna att jag även hade pumpa i landet - vet inte vad som korsar sig.

ingrid
Hans i Värmland
Använd inte fröna från gamla squashfrukter för de är inte rena i sorten.
Squashen korsar sig vilt med and sorter,t.ex.pumpa,melon och squash och det kan bli mycket märkliga sorter men ingen blir god
Jag har på skoj odlat upp korsningar och en sort blev meterlång och smakade orm. Man kan bara frön om plantan har varit isolerad från andra sorter
katah
Tja- ha då lärde jag mig något nytt.

Jag har sparat frön från min spaghetti-pumpa, men jag odlade förra året också någon squash så det är då ingen ide att använda dessa?

Men nästa höst ,om jag bara har odlat spaghettipumpan ... då skulle jag kunna spara fröer från den ?
Jag tror inte att det finns någon granne som odlar squash ...
Miro
katah:
Vad tyckte du om spagetti-pumpan? kokade du innehållet? var det gott?
Jag har varit lite sugen på att prova den, men har så begränsat med plats att jag måste välja noga... confused.gif
katah
Vi fullkomligt älskar spaghetti-pumpan , så jag kommer att satsa på den definitivt!

Jag tar en hel pumpa, skrapar bort förerna som man ska, delar den 2-3 bitar så att allt får plats i min kastrull.
kokar 15 min, skrapar köttet med ett sked in i en sil ,så vattnet rinner av.

jo, sedan har jag en vanlig köttfärssås till .
Det hela blir som spaghetti för oss , även barnen gillar det !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon