|
Vill ha era allra bästa huskurer för att korta ner tiden på feber och förkylning.
Vätska, Vila, Värme och VITLÖK!!
Eva-Helene
10-01-2008, 12:25
Varm svartvinbärssaft. Kortar väl inte ner sjukdomstiden, men är såå skönt för halsen! Te på timjan, vitlök, pepparrotsmacka (riven, på knäckebröd), honung är också bra.
Det är inte så längesedan detta diskuterades!! Mvh Fenja
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-01-2008, 15:45
All denna vitlök. Vad hjälper det om man blir sjuk ab vitlök, som min gubbe och jag mår redan illa när hela hissen luktar vitlök. Jag gillar en aning vitlök, men inte så mycket. Gubben gillar det men blir magsjuk av den.
CITAT (Fenja @ 10-01-2008, 12:31)  Det är inte så längesedan detta diskuterades!! Mvh Fenja Jag orkade inte leta i förmiddags, var så febrig då, tack för att du letade upp tidigare tråd, Fenja. ...och tack för de tips som redan kommit in.
Inga från Närke
10-01-2008, 16:32
Både gubben och jag är sjuka, han sedan i fredags kväll och jag sedan måndag. Hosta, feber och snorig. Gubben hade också ögonfluss. Han tog med det från Norge i mellandagarna när han var hos barnbarnen. Just nu så dricker vi varm glögg det lindrar (alkoholfri) men det skulle vara godare med lite sprit i för det vidgar ju luftrören. Vi sover dåligt eftersom vi hostar i etapper, gubben först och jag sedan eller tvärt om. Har provat te och honung också det lindrar ju, även värmedyna över lungorna tycker jag är skönt när man är tungbröstad, har ju lite astma. Medecinerar lite mera också mot det. Hoppas att ni som är sjuka kryar på er snart. Jag är mest ledsen för att på söndag fyller min mor 80 år och ska ha lite middag för nära och kära och det kan vi inte vara med på men det är inget att göra åt.
Bara ingen kommer och påstår att Himalayasalt skulle fungera. CITAT Ett betydligt billigare sätt att få samma typ av salt som Himalayasaltet är alltså att gå ut på gatan en vinterdag och skrapa upp vägsaltet från vägen. Fast det kanske inte är så bra:
Gatusalt bör ej användas för livsmedelsändamål p g a att hanteringen ej följer restriktioner för denna bransch.
Lisbeth zon2
10-01-2008, 16:43
Sömn.
netaave
11-01-2008, 12:53
Riktigt hett kaffe m 1 msk whiskey
CITAT (Lisbeth zon2 @ 10-01-2008, 16:43)  Sömn. Ja, det ger nog den bästa återhämtningen.
Det här är ju finfint....min förkylning och feber har utvecklats sig ännu mer...åt fel håll.
Svenksdroppar, finns i välsorterade Hälsokostaffärer, tycker jag hjälper bra om man tar det direkt man känner förkylningssymptom! 2 msk tre gånger per dag. Jag har alltid några flaskor stående för vinterns bruk. Det är bra till en massa annat med  Mvh Fenja
skogstroll
12-01-2008, 15:19
ja jag känner bara till två sätt som jag prövat om som funkade på mig: - fick massage på jobbet av en hälsoguru som tipsade om att intaga 1g C-vitamin en gång i timmen när man är förkyld. Har man en järnmage som jag har kan man köra på Askorbinsyra köpt i affären (1krm i timmen).
- eller ett glas vin, och helst i förebyggande syfte för att hålla bacillerna borta, med måtta förstås, om man alls använder sånt...
 - vitlök tror jag också på, och kryddig mat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|