Mia, zon 3
10-01-2008, 12:34
Hej!
Jag hjälper en släkting att planera deras entréträdgård, och ska även försöka tipsa om växter/sorter som passar in. Nu är ett av önskemålen att det ska bli minst en magnolia, och jag har själv ingen vidare koll på dessa vackra växter ännu...
Kan ni hjälpa mig att ringa in två lämpliga sorter?
Önskemålen är alltså:
- 1 st. magnolia som bildar ett litet, gärna lite knotigt träd. Alltså ingen 25-metersbjässe, men heller ingen liten buske. Gärna med modell större blommor. (Min bild i huvudet är nog som den "vanliga" storblommiga, soulangiana?)
- 1 st. magnolia som bildar en buske, helst inte för hög. Mindre blommor, men rikblommig, är tanken. (Här ser jag något i huvudet som jag tror är en stellata?)
Det behöver absolut inte vara några rariteter - hellre tvärt om. Tåliga, lättskötta och lätta att hitta i handeln är plus.
Läget är i zon 2, utmed sjön Roxen, men lite komplicerat... Det går ett kallt vindstråk från sjön förbi husets entrésida. Magnoliorna är tänkta att stå mot tomtgränsen med en rejäl häck i ryggen, så de står inte egentligen i "blåshålet", men det kan nog ändå bli mycket kallare än zon 2 antyder. Härdiga och inte alltför blåstkänsliga är alltså också plus.
Kan ni hjälpa mig med några bra sortnamn, tror ni?
Tackar så mycket på förhand!
/Mia
Jan af Lisö
10-01-2008, 13:52
Vad gäller magnolia 2 så skulle jag rekommendera 'Leonard Messel' som anses vara en mycket tålig magnolia och fö uppfyller era önskemål.
Magnolia 1 är lite svårare, soulangiana passar i beskrivningen men frågan om det är inte för kallt där ?? Risken är att den inte hinner avmogna på hösten samt att blommorna fryser sönder på vårarna. Det jag kommer att tänka på är Galaxy, den går att köpa som stamträd (3 meter högt med krona som börjar på kanske 2 meters höjd) och kan växa upp till ca 5-6 meter i svenskt klimat. Obovata (junimagnolia med härdig provensis) är ett annat alternativ, men den blommar vid ca 15 års åldern och blommorna lär sitta främst i trädet övre parti.
Tyvärr lite svårt att veta hur stora magnoliorna kan bli i svenskt klimat.
Mia, zon 3
10-01-2008, 16:20
Tack för tips!
Vad gäller soulangiana så vet jag att den finns på många håll i krokarna runtikring, men frågan är som sagt om eventuell blåst försämrar läget så mycket att det inte går att jämföra...?
Ska tillägga vad gäller läget att det är ljust, sommartid är det skugga bara under morgon och sen eftermiddag/kväll. Det blir dessutom en något upphöjd rabatt med murad kant, så om det blir härdighetsproblem så är det antagligen ovan jord och inte för rötterna.
Lotta i Gbg
10-01-2008, 21:51
Som nummer 1, det lilla trädet, föreslår jag 'Susan' som nästan alla ex jag sett varit små och nätta, till skillnad mot M x soulangiana som faktiskt blir rejält stora med åren. (Mina föräldrar har en som vuxit sig högre än taket och som har en stor rejäl stam) Ett alternativ kanske skulle vara Leonard Messel som iofs nog blir lite större än du önskar på sikt, men som växer långsamt.
Det är svårt med små magnolior, för många av de blir stora på sikt.
Som nummer 2, den lilla busken, föreslår jag M stellata, den blir snabbt en liten buske med massor av blommor.
Båda mina förslag är mycket lätta att få tag på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.