annelito
Förra sommaren satte vi potatis i premiärlandet med vanlig köpt potatis hos ICA som stått länge i skafferiet och grott. Dom tog sig bra och vi fick smarrig potatis!

Frågan är: Var köper man sättpotatis, sättlök och finns det fler "sätt"-sorter? Är det bättre att köpa sätt-varianten än att köpa "vanligt, färdigt" i mataffären?
Mandelpotatis, är det sätt-varianten som gäller där? Eller vad säger man, finns det annat ord för "sätt":et?
rosita
Du kan köpa det i handelsträdgårdar och varuhus. Det finns flera sorter och om man köper sättpotatis ska det vara som en garanti att det inte blir sjukdomar i utsädet, men jag brukar sätta både sättor och vanlig ICA-potatis och jag har aldrig haft några bekymmer. Din fråga om mandelpotatis förstår jag inte riktigt.
Piccante
Stormarknader som COOP brukar ha sättpotatis o lök men annars kan man åka till närmaste lantmannaförening. Lantmännens butiker heter väl numera "Granngården" förr hette de Odal. Vet inte om det varierar över landet för alla är kanske inte anslutna till den centrala föreningen. Sen finns ju plantskolorna som Plantagen, blomsterlandet, Bo Grönt etc de har säkert med.
ingrid fuxwall
De senaste åren har jag köpt sättlöken på ett Blomsterland och fått stora och fina lökar av alla sorter.
annelito
CITAT (rosita @ 10-01-2008, 13:57) *
Din fråga om mandelpotatis förstår jag inte riktigt.

Frågan var om det är sättpotatis som gäller när man ska odla mandelpotatis eller om man kan göra som med "vanlig" potatis, köpa på ICA och låta groddar komma och sedan sätta i landet?! Jag var nog lite otydlig där...
Piccante
CITAT (annelito @ 10-01-2008, 15:57) *
Frågan var om det är sättpotatis som gäller när man ska odla mandelpotatis eller om man kan göra som med "vanlig" potatis, köpa på ICA och låta groddar komma och sedan sätta i landet?! Jag var nog lite otydlig där...

Mandelpotatis är ju en ganska "vanlig" potatis den med. Vi provade hemma att sätta mandelpotatis som hade grott i kylskåpet och det funkade. Sen hade vi kanske inte det bästa klimatet för den för den verkar ju växa bäst i norrland.
Pirum
En sak att tänka på (förutom sjukdomar) är att man inte alltid kan lita på att potatisen är av den sort som påstås i mataffären. King Edward kan exempelvis vara Cultra eller liknande. Och i lösviktsbingen kan det ligga lite vad som helst.

Köper man certifierad potatis vet man att man får den potatissort man betalar för. Däremot vet man ju inte om den helt säkert är frisk, för ärven certifierade potatisar kan ha sjukdomar.

Vill tillägga att de sättpotatisar som jag sett i butiker typ Coop etc misskötts lika grovt som ätpotatisen på samma ställe. Dvs, förvaras varmt, halvljust, etc, och får därmed långa och gängliga groddar som bryts.

(Jag blir så jävla arg på att det är snart sagt omöjligt att köpa icke-gröna matpotatisar i affärerna förresten - och ju 'roligare' sort desto mer genomskinlig plast använder de...potatisar ska ligga i mörka säckar! sad.gif )
Ylva-Li
Hur länge ska man låta de ICA-köpta potatisarna ligga i kylskåpet innan man planterar dem? Och hur gör man med lök, köper man vanliga lökar i affären och låter dem ligga? Hur länge?
Piccante
CITAT (Ylva-Li @ 11-01-2008, 16:03) *
Hur länge ska man låta de ICA-köpta potatisarna ligga i kylskåpet innan man planterar dem? Och hur gör man med lök, köper man vanliga lökar i affären och låter dem ligga? Hur länge?

Man kan väl i princip gräva ned en potatis när som helst. men mina kvarglömda potatisar i kylen brukar visa att de vill flytta till ett land när de börjar skjuta ut långa groddar giggle.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Ylva-Li @ 11-01-2008, 16:03) *

Om du vill ha gul lök måste du köpa sättlök, man kan också fröså men det tar väldigt lång tid - hos mig i alla fall. Korrigera mig om jag har fel
Pirum
Sättpotatisar ska ligga ganska ljust innan de sätts, så kylen är inte så bra. Inte heller skafferiet, det är ju där man får vita halvmetersgroddar, och det ska man allstså inte ha, groddarna ska vara korta och tjocka smile.gif
Kylen kan dessutom vara för kall. Satsa hellre på ett svalt rum med fönster som vetter mot solen. (Vi använder ett garage)
Åsa, mälardalen zon 2
Bor man i skåne kan man direktså lök och hinna få färdiga lökar annars kan man behöva förkultivera lök eller köpa sättlök och här brukar varenda matbutik sälja sättlök. Fördelen med att så är att man har fler sorter att välja mellan och de färdiga lökarna blir mer kompakta = de kan lagras längre, använder man sättlök har man väldigt få sorter att välja mellan samt de färdiga lökarna blir lite lösare och har inte så enormt bra lagringsförmåga.

Kan tillägga att jag aldrig skulle chansa och köpa utsäde i vanliga matbuken det är alltför vanligt med lite svårare potatissjukdomar på dessa. Det finns många sjukdomar som kan göra odlingen olämplig för potatisväxter i 20-25år utan en massa gifter, yrkesodlarna sprutar konventionellt odlad potatis ganska ofta (ca 12-14ggr per säsong är inget ovanligt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon