anjachill
Hej alla duktiga datornördar naughty.gif ! Själv mår jag så här! devil.gif
Har "skaffat " (ja, vaddå skaffat - den funkar ju inte) trådlös internetkoppling från en känd leverantör.

När jag väl hade installerat den högre hastigheten (8mbit) vilket funkar bra, så fick jag sent omsider veta att jag måste skaffa nätverkskort för trådlös internetkoppling. Yes. Den är hemma - 500 spänn (Expediten: "Den har 100 m räckvidd" så att det lät väldigt bra i våra icke kunniga öron.)

Det är bara ett "litet" problem. Det funkar inte. När jag kör installationsprograms-cd:n så kommer det upp en ruta som säger att den kan inte hitta adaptern för trådlös... help.gif !
Det finns ingen support att få. Har prövat hos internetleverantören, från D-Link , tillverkaren av produkten, (39 kr för ett samtal som gick ut på att: "Tyvärr är alla våra tekniker upptagna, men vi tar emot ditt samtal så foooort vi kan" - efter en HALVTIMME gav jag upp - 39 kr fattigare.)
Provade även hos återförsäljaren där de sa att "kan " inte denna produkt!
En supporter hos internetlev. rekommenderad mig att ringa en "riktig" datoraffär (alltså sådana som bara säljer datorer) för att de har kompetensen. Jo. Jag ringde och fick veta att jag kan få all support jag vill för 600 kr i timmen alternativt lämna datorn hos dem för x antal pengar.

Finns det någon här som kan hjälpa mig att analysera vari problemet kan bestå, ev något generellt som jag kanske inte har tänkt på?

Dessutom ingick en manick som heter dockningsenhet (den ser ut som en mindre datormus fast med ett port för adptern (nyckeln) på "ryggen"). jag tror att den tjänar som en förlängd arm mot modemet för bättr kontakt.

mvh, Anja

adamos
CITAT (anjachill @ 10-01-2008, 14:32) *
Har "skaffat " (ja, vaddå skaffat - den funkar ju inte) trådlös internetkoppling från en känd leverantör.

När jag väl hade installerat den högre hastigheten (8mbit) vilket funkar bra, så fick jag sent omsider veta att jag måste skaffa nätverkskort för trådlös internetkoppling. Yes. Den är hemma - 500 spänn (Expediten: "Den har 100 m räckvidd" så att det lät väldigt bra i våra icke kunniga öron.)

Det är bara ett "litet" problem. Det funkar inte. När jag kör installationsprograms-cd:n så kommer det upp en ruta som säger att den kan inte hitta adaptern för trådlös... help.gif !
Det finns ingen support att få. Har prövat hos internetleverantören, från D-Link , tillverkaren av produkten, (39 kr för ett samtal som gick ut på att: "Tyvärr är alla våra tekniker upptagna, men vi tar emot ditt samtal så foooort vi kan" - efter en HALVTIMME gav jag upp - 39 kr fattigare.)
En supporter hos internetlev. rekommenderad mig att ringa en "riktig" datoraffär (alltså sådana som bara säljer datorer) för att de har kompetensen. Jo. Jag ringde och fick veta att jag kan få all support jag vill för 600 kr i timmen alternativt lämna datorn hos dem för x antal pengar.

Finns det någon här som kan hjälpa mig att analysera vari problemet kan bestå, ev något generellt som jag kanske inte har tänkt på?

Dessutom ingick en manick som heter dockningsenhet (den ser ut som en mindre datormus fast med ett port för adptern (nyckeln) på "ryggen"). jag tror att den tjänar som en förlängd arm mot modemet för bättr kontakt.

mvh, Anja
Vilket trådlöst nätverkskort gäller det (modellbeteckning)?
anjachill
DWA-140 (D-Link)

mvh, Anja
adamos
Hej
Har ingen egen erfarenhet av USB-nätv.kort men har haft en hel del problem med D-links övriga routrar och nätverkskort. Du har säker läst på D-links site om hur du ska gå till väga om det krånglar, om inte så får du lite här som jag kopierat från deras sida:
Enligt deras snabbguide:

Varför går det inte att skapa någon trådlös förbindelse?

* Har du installerat drivrutinerna från CD innan du satte i DWA-140 i USB-porten?

* Kontrollera att DWA-140 är ordentligt ansluten till USB-porten, eller prova att ansluta DWA-140 till en annan USB-port om det finns någon.

* Kontrollera att den gröna lysdioden för förbindelse lyser på DWA-140. Om den inte lyser måste drivrutinerna eller USB-porten kontrolleras.

* Kontrollera att de trådlösa inställningarna för DWA-140 stämmer överens med inställningarna för accesspunkten/routern.
Kontrollera och bekräfta inställningarna för:
* Namn på trådlöst nätverk (SSID)
* Trådlös krypteringsnyckel
* Typ av trådlös kryptering (t.ex. WEP, WPA2)
[Alla dessa måste vara samma på både routern och datorn
För att förenkla så kan man strunta i att använda krypteringen i inledningskedet för att lättare kunna felsöka.]

* Kontrollera i aktivitetsfältet i Windows (nere till höger) att det finns en trådlös anslutning. Rött innebär att det inte finns någon fungerande anslutning.

* Kontrollera att Internet fungerar ordentligt på de befintliga datorerna.
[via trådbundet som jag föreslog i mitt första inlägg]

* Kontrollera att du har installerat programvaran på rätt sätt. Om inte, måste du ominstallera programvaran. Lysdioden på DWA-140 bör tändas efter det att programvaran installerats.

anjachill
Väldigt snällt av dig adamos att hjälpa mig!

Nu har jag förstås lustläst hundra elva gånger de där felsökningsråden och de hjälper inte mig ett dugg.
Jag kommer aldrig längre än till det avsnittet på cd-installationen där jag skall sätta in nyckeln (kortet, adapten - kärt barn har många namn) i en USB-port. I min dator finns två och har naturligtvis prövat båda.
Men innan denna instruktion finns en annan, nämligen i vilken mapp jag skall installera själva programmet och det vet jag inte hur jag skall tänka. Mappalternativen är väldigt många, bl a administratörens (något, kommer inte i håg fortsättningen - är uttmattad!), en annan heter Glocalnet (internetleverantören) m fl mappar. Hur skall jag tänka där? Måste jag välja något särskilt eller går det automatiskt?

mvh, Anja
adamos
CITAT (anjachill @ 10-01-2008, 19:14) *
Väldigt snällt av dig adamos att hjälpa mig!

Nu har jag förstås lustläst hundra elva gånger de där felsökningsråden och de hjälper inte mig ett dugg.
Jag kommer aldrig längre än till det avsnittet på cd-installationen där jag skall sätta in nyckeln (kortet, adapten - kärt barn har många namn) i en USB-port. I min dator finns två och har naturligtvis prövat båda.
Men innan denna instruktion finns en annan, nämligen i vilken mapp jag skall installera själva programmet och det vet jag inte hur jag skall tänka. Mappalternativen är väldigt många, bl a administratörens (något, kommer inte i håg fortsättningen - är uttmattad!), en annan heter Glocalnet (internetleverantören) m fl mappar. Hur skall jag tänka där? Måste jag välja något särskilt eller går det automatiskt?

mvh, Anja

Hej
De flesta program brukar föreslå en mapp för installation och då är det bara att klicka på ok. Som jag tidigare skrev så har jag aldrig provat installera ett usb-kort men vet av egen erfarenhet att det är klurigt att installera vissa saker. Har vid flera tillfällen installerat trådlösanätverkskort (pci) och inte fått datorn att hitta kortet trots att jag följt installationshandledningen men efter att manuellt lagt till maskinvara så har jag fått det att fungera. Har du kollat så att den drivrutin som ligger på D-links h-sida inte är nyare än den som du har på skivan? Kolla även (om du inte redan gjort det) att usb-uttagen på din dator fungerar. Kan även vara så att du inte har tillräckligt med behörighet för att fullfölja installationen.
titti49zon6
Vad har du för USB 1 eller 2, kan det vara så att du inte har rätt USB portar på din dator och att det är därför den inte hittar rätt
Kom ihåg att jag fick installera nya USB portar på min gamla dator när jag skulle sätta in mitt trådlösa USB Modem. Det finns USB 2 hubbar som man kan sätta in i USB 1 porten och på så sätt lösa problemet

krellus
CITAT (anjachill @ 10-01-2008, 14:32) *

mvh, Anja

Hej !
Jag har en D-link... DI-524 lågpris historia. Jag hade också problem först.

-Tänk på att ha nätverkssladden i under installationen mellan ditt modem och pc:n!!!

När installationen är klar tar du bort sladden och kör trådlöst. Den här biten är MYCKET viktig visade det sig.

När jag lusläste instruktionerna står det faktiskt att sladden ska användas under installationen men jag tänkte att "vadå, det går nog bra om det är hyfsad överföring".

Jag reset:ade 2 gånger innan jag 3:e gången försökte "med" sladd och det gick hur bra som helst.

När du väl har fått det att fungera bör du gå hit och ladda ner den senaste versionen av din firmware till just ditt modem/router.
anjachill
Tack så mycket alla hjälpsamma! thanks.gif

Det löste sig! Adaptern var defekt!? Nu har jag bytt den och allt funkar! bravo.gif

Tusen tack biggrin.gif , mvh,Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon