Full version: Pelargoner
Mlinda
Hej

Jag har ca 110 sorters pelargoner och har
nu införskaffat lysrörsarmaturer på loppis
för att öka chansen att klara av övervintringen.
Undrar om någon har erfarenhet av om det går
bra att använda "vanliga" lysrör eller om jag
måste köpa speciella?

Mvh/Mlinda
Margith
Jag tror att jag vågar svara för oss alla när jag säger: köp 'vanliga', men KALL-VITA lysrör!!
Jag tror att det du och jag kallar 'vanliga' är de varmvita, de funkar också, men ta de kallvita om det finns (de brukar dessutom vara billigare).
Förra året hittade jag sån på Jula för 20,-/st.

Lycka till med pellisarna smile.gif
Miro
Jag tror det är osram som har några som kallas "daywhite" som jag blev rekomenderad...
annars har osram några som heter floura som är speciellt till för växter. den är lite dyrare, men inte svindyra, och lite svårare att få tag på...
aldo
Har inte elaffären hemma så beställer de väl lysrör .

Jag har 2st 30W varmvita i mitt Dabo-växthus + 1st floura på verandan och det funkar för mina pelargoner . blomma.gif
Lady Hamilton
Vi är ett antal Odlaiter som har testat lysrör i flera år Och våran gemensamma åsikt är att VANLIGA kallvita lysrör är lika bra om inte bättre giggle.gif än floura o allt vad de andra lysrören heter .De speciella lysrören är bara ONÖDIGT dyra. Däremot så SER växterna ofta vackrare ut i skenet av floura ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon