I praktiken kanske det kan vara olika typer av växter, även om det låter som samma sak för en amatör...?
Flerårig och perenn är samma sak. Perenn betyder flerårig.
Jo, det var ju liksom det jag visste... Jag tänkte mer att orden i praktiken hade fått lite olika betydelse för dem som håller på med växter. "Perenn" står ju för något mer än flerårig...
Annuell = Ettårig
Bienn = Tvåårig
Perenn = Flerårig
Jag vet inte om du tänker på att perenner vissnar ner på vintern och kommer upp igen från början liksom varje år? Jämför med träd till exempel...
Mvh
Fenja
Om jag förstår Tullia rätt så undrar hon över att det står flerårig på en del blommor och perenn på en del i Odlas erbjudande. Vad är skillnaden i beskrivningen?
Eva i Skåne
11-01-2008, 09:28
Ibland läser man i olika sammanhagn att vissa växter kallas för kortlivade perenner.
När jag läser här att några kallas perenner och andra fleråriga så tänker jag att fleråriga är just perenner som inte håller i massor av år, men det kanske inte alls är så utan bara en ordvariation i erbjudandet.
mamamaggan
11-01-2008, 09:50
CITAT (Eva i Skåne @ 11-01-2008, 09:28)

Ibland läser man i olika sammanhagn att vissa växter kallas för kortlivade perenner.
När jag läser här att några kallas perenner och andra fleråriga så tänker jag att fleråriga är just perenner som inte håller i massor av år, men det kanske inte alls är så utan bara en ordvariation i erbjudandet.
Så uppfattar jag det också. Perenner är för mig mer " eviga " än fleråriga.
CITAT (mamamaggan @ 11-01-2008, 09:50)

Så uppfattar jag det också. Perenner är för mig mer " eviga " än fleråriga.
Ja så är det naturligtvis.
Tack för alla svar! Allt har blivit klarare - även om jag inte "vet" mycket mer...
Alla perenner är ju inte härdiga heller... så att en del perenner överlever inte ute här och odlas därför som ettåringar. Många går förstås att förvara inne under vintern och då är de ju perenna.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
12-01-2008, 00:31
Flerårig " är lite mer kortlivad än perenn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.