VUB
varför gulnar mina lupiner? kan det vara att det är för soligt och torrt på den plats de är planterade?? eller?/Ullagumman
e_sedell
Om det är tort så kanske det är det, de behöver inte så mycket kväve (tillhör ärtfamiljen och är kvävefixerande), men det finns ju anndra brister de kan ha. Om det är en brist så brukar nya skott gulna och/eller bli missbildade.

Slokar de innan de gulnar? I så fall kan jag säkert säga att det är torkan...
VUB
hej

nej de slokar inte innan de gulnar.. utan står vackert uppställda.. fröhusen har till o med blivit grå-fula, så att säga. så, det är nog någon brist kan hända hos dem./Ullagumman

vad kan jag då göra om det är någon brist???
e_sedell
mmm, fast fröhusen blir gåra när fröna är mogna. Det kanske är tid för dem att vissna nu. Vissa växter gör ju det även fast det är ett tag kvar till hösten. Jag ska kolla upp det där tror jag. Kolla runtomkring och så.
VUB
jag har hur so helst klippt bort det ful-gula och fröhusen oc hoppas att de kommer igen. de är planterade i en mullrik jord på ett soligt ställe i trädgården... och lupiner so är så vanliga söderut borde väl ändå kunna frodas här i min trädgård... tycker jag... sad.gif /Ullagumman
e_sedell
Hur som hellst låter det lite lustigt, lupiner brukar inte vara så kvistiga. Om de är nysatta kan det kanske bero på att et inte finns bakterier i jorden (den art som den lever i symbios med). Du kanske ska sätt lite ärtor där för att locka dit dem. Så lite nu, även om det inte hinner bli frukt så kanske de hinner göra en del nytta.... unsure.gif
nina L
Enligt Lena Månssons bok vill lupiner inte ha för mycket näring eller kalk och trivs i sandblandad djup och ganska torr jord.
VUB
blink.gif jag tackar för tips...
på ett annat ställe i trädgården trivs lupinerna bra, gröna och vackra... men det är just på det ställe jag önskar de ska froda sej mest som de är "fula och dana"...jag ska prova sätta ärtor där, det är ju en bit kvar av sommaren.
...eller jag ska kanske inte önska att de ska bli frodiga.... det är kanske då de växer som bäst??? (ogräs som de ju är för många..) smile.gif /Ullagumman
e_sedell
Om de trivs på en annan plats så kanske du kan flytta lite jord, då borde et följa med lite bakterier. ...men testa med ärtorna också.... det är ju inte en nackdel i af....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon