Full version: Fjärlislavendel
Lena i Vallentuna
Jag har en lavendelbuske i kruka som jag tror heter fjärlislavändel. En sån där lavendel där själva blommarona sticker ut på sidan som har varit så poppis ett par år.
Jag har läst att de inte är härdiga i sveriige, så i höstas stälde jag in den i förrådet. Det finns ingen värmd eller ljus. Har skvätt lite vatten på den då och då. Tänkte att jag kunde försöka att övervintra den.
Kände och tittade på den idag och den verkar fortfarande leva.
Hur ska jag göra nu? När kan jag ta ut den och ska jag då slippa ner den.
Alexander-VG-zon3
en del av dom är härdiga i zon 1 men inte alla sorter av dom . jag har bland annat haft en som klarat -20c -15c , till att sommaren 06 torka bort och dö (hade den i kruka )
Sailor Pluto
Har nu läst att fjärilslavendel även kan gå under namnet skärmlavendel smile.gif . Har några frösådda plantor som jag försöker övervintra på altanen, vet inte ännu hur det har gått. De ska iaf klara zon 2-5 enligt Impecta. Om de visar livstecken tänker jag klippa bort eventuella döda kvistar och plantera ut dem i rabatten i slutet på april-början på maj. Har man dem i kruka borde det väl gå bra att göra på samma sätt smile.gif .
MariaS
Så här ser min fjärilslavendel ut IDAG! Den har redan utsatts för -7 grader.
[attachment=11608:P1130005.JPG]
kerstin z5-6
Tyvärr är ju den farliga tiden inte nu utan i mars -klarar den mars april utan att tyna brukar det gå bra -med all lavendel
MariaS
Jag vet att det blir värre framåt na... Jag brukar välta en hink över, när det drar ihop sig till ljusare och kallare. Lavendel räknas ju som städsegrön och är känslig därefter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon