Just det, fröföddes i somras och har alltså fått en knopp, redan , och dessutom utomhus. Dom har sina egna ideer om var när hur dom ska blomma....men är den inte för liten. Har läst att ni brukar klippa bort knopparna första året, men blir den inte hämmad om man redan gör så? Och vad händer med den om jag låter den blomma nu, det kanske hämmar ännu mer??[attachment=11517:DSCN5668.JPG]
När den är så liten som din är så skulle jag ta bort knoppen. Det går åt en massa energi till blomman och den kan stanna upp lite i tillväxten om du låter den slå ut. När plantan är större och du har toppat den ett par gånger så är det okej att låta den gå i blom.
Mvh
Fenja
Tack för att du svarade Fenja.. Tror du att jag ska toppa den nu, eller ska jag vänta tills den blir större? Jag har aldrig förr lyckats få pellis frön att gro, så jag har ingen aning om sånt...
Jag skulle låta den växa lite till innan jag toppar första gången. Tänk sedan på att fortsätta toppa hela sommaren, om du toppar precis ovanför blomknopparna så uteblir inte blomningen heller!
Mvh
Fenja
Hej igen Fenja, och tack igen, men...över eller under blomknoppen? Den sitter nämligen precis i toppen nu, men du kanske menade längre fram...om det nu blir en längre fram, jag vet inte varför, men tror inte riktigt på att den blir så mycket större..dom där dj---vita flygarna anfaller i tid ock otid..
Jo jag menade längre fram när hela plantan är kanske uppåt 8-10 cm hög. Om du har vita flygare på enstaka plantor så sätt dem i en plastpåse och be någon som röker att blåsa ut röken i påsen, knyt sedan ihop påsen och låt det stå en timme. Ställ inte plantorna i direkt sol efter behandlingen då blir de jättefula. Upprepa vid behov.
Mvh
Fenja
Jag var precis ute i förrådet och kollade på min uppstammade Marguerit och såg då till min förvåning att en pelargon som jag sådde förra året har två blomställningar....jag klippte ner den i höstas/vintras för att den var lite hög och nu är det blommor på 'G'...ska jag knippsa bort dem eller hur ska jag göra?
Jag skulle ta bort blommorna Floppy, det är för tidigt på säsongen här ännu...
Mvh
Fenja
Okej...då ska jag göra det...tackar så mycket för ett så snabbt svar Fenja...
Med knoppen är den drygt 20cm, den kanske ser mindre ut på fotot. I morgon klipper jag av knoppen och väntar tills jag har fått ca 5 cm tillväxt, blir det OK tror du??
Röker själv så det skulle inte vara problem, men tyvärr så har alla ludna blad vita flygfäna i år, ja 2007 också. För några år sedan gjorde jag en stark nikotinblandning till bladlössen på murgrönan...luktade pyton en lång tid, men det fungerade på lössen..
Såpvattnet tror jag att dom vita använder till sin dagliga hygien,för en del bryr sig inte alls, dom sitter kvar där på undersidan tills jag skakar bladet...
Till slut kommer jag att sluta med ludna växter helt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.