Blomstersmurfen
Hej alla glada odlarvänner!

Tänkte göra om lite i trädgården och har fått för mig att jag vill ha buskar i olika höjder som är blå + vita (förslag på vita vill jag också gärna ha, men blå verkar svårare, eller?).

De skall planteras runt en stor sten, som det i nuläget växer kaprifol på, med hemska rosor, höstgullris och lupiner runt om. Dessa skall bort. Kanske att jag sparar kaprifolen, vad tror ni (den håller jag efter så att den är ovanpå stenen).

Lite sporadiskt har jag på senare tid grävt ner en vit buskpion och två hortensia (Endless summer). Har en vit magnolia på tillväxt i växthuset som om några år skall få stå där ute har jag tänkt (städsegrön, den där från Hortogreen).

Vad jag tror är att det främst är surjordsväxter som är riktigt blåa, så då får det bli ett surjordsparti antar jag. Får kanske satsa på en djup barriär till buskpionen, för den vill väl inte ha surjord?

Jag bor i zon 2, men läget är inte helt skyddat ännu (klätterväxter i viltstängslet och buskar som är satta som vindskydd är avlövade på vintern, och inte så stora eftersom de planterats de senaste åren). På sommaren är det mycket varmt här (fick inget regn i somras, men har fri tillgång till Mälarvatten). Hortensiorna frös inte ner många centimeter förra vintern, och blommade rikligt i somras.

På andra sidan en gång har jag en perennrabatt, som jag också vill ha blå-vit på sikt.

Hjälp mig med mina drömmar! blomma.gif

[attachment=11521:DSCN3235.JPG]
stennie
Här kommer 2..
Blå säckbuske, Ceanothus
Skäggbuske, Caryopteris x clandonensis

tummenupp.gif
Eva i Skåne
Ahh, Stennie var snabbare. Skäggbuske hade jag också tänkt skriva. I zon2 kanske du även kan ha en hibiskus.

Vill du bara ha buskar, inte perenner? I en hast har jag kommit på flox, blågull och tremastarblomma.

Om kaprifolen är bra i färgen till ditt blå-vita så hade jag behållit den på stenen.
Blomstersmurfen
Tack för snabba svar. Flox, blågull och tremastarblomma har jag i perennrabatten på andra sida den tänkta gången. Blå hibiskus tänkte jag inte på... Har en på ett annat ställe som vuxit sig för stor där. Kanske ska kapa den lite och sätta sticklingar?

Jättebra buskförslag! Dom skall jag läsa på lite mer om nu. Erfarenheter någon?

thanks.gif
Lotta i Gbg
Säckbusken kommer nog inte riktigt till sin rätt hos dig. Du kan säkert få den att överleva (med täckning) men jag ifrågasätter om den blir fin. Den betraktas inte som fullt härdig i Sverige. I England (som ju har ett helt annat klimat äv vad vi har) är det en fantastisk syn i maj med illande blå säckbuskar överallt. Detsamma gäller nog tyvärr skäggbusken, men den har jag aldrig sett.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 11-01-2008, 23:20) *
Säckbusken kommer nog inte riktigt till sin rätt hos dig. Du kan säkert få den att överleva (med täckning) men jag ifrågasätter om den blir fin. Den betraktas inte som fullt härdig i Sverige. I England (som ju har ett helt annat klimat äv vad vi har) är det en fantastisk syn i maj med illande blå säckbuskar överallt. Detsamma gäller nog tyvärr skäggbusken, men den har jag aldrig sett.

både rätt och fel , i zon 1-2 i skåne finns där bland annat en del buskar . det gäller bara att hitta rätt sort dvs dom som tål neråt -23c -15c och inte välja dom som tål -5c -3c (då är det kört ). planterar dom i skyddat och soligt läge och sandjord ( dom måste ju ha högsommar temp för optimal härdighet här ) . men jag skulle ju inte kalla dom härdiga på det visset att visst dom kan dö eller frysa ner under hårda vintrar . så jag skulle nog enbart ha den i zon 1

men kan hålla med dig om om den blommar eller ej vet jag inte och i zon 3 dör den utan täckning .

men däremot Caryopteris (skäggbuske ) är härdiga i zon 1-2(3) . har en sådan själv nämligen utan problem .

annars hmm blå buskar
roddisar
hibiskus
buddleja
hortensia

vita
konvaljbuske
catalpa ( fryser ner i zon 2-3 och blir då en buske )
Deutzia
pärlbyske
Schersmin
olvon
skenkamelia
m.f
Cilla
Åh, är det något fel på den här frodiga platsen som den ser ut nu?
Rosen är en vresros, om du vill ha den grön hela vägen så är en radikal vårvinterbeskärning något man kan göra med den.
En blålilablommande ros intill kanske inte skulle vara så dumt. Rhapsody in Blue, en märklig lilablå ros som blommar länge, är helfin mot vresros och doftar härligt.

Boxer
Skäggbusken kan vara svår om det fryser till. Men väl värd att prova.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 18-01-2008, 07:45) *
Skäggbusken kan vara svår om det fryser till. Men väl värd att prova.

men den blommar på ettåriga skott har jag för mig så är bara sommaren varm så blommar den ändå . så det gör inget om den fryser ner tror även att jag läst att man ska skära ner den på våren .

min egen står soligt och rätt så öppet och blåsigt utan att frysa ner i zon 1-2

Boxer
läs här smile.gif
kerstin z5-6
perenner blå

Blåregn kanske ?

AMORPHA nana
BUDDLEJA davidii
DECAISNEA fargesii blå "fingerfrukter
Anders zon 1
Skäggbuske kan nog funka om du har ett solstekt och skyddat läge och täcker ordentligt med torra löv på vintern. Eftersom den blommar på årsskotten så spelar det inte så stor roll om den fryser ner en del. Tänk dock på att den blommar väldigt sent. I dina trakter skulle jag tro att du får vänta till slutet av september - kalla höstar hinner den förmodligen inte blomma alls. En fördel med skäggbuske är att den är billig i inköp. Här i Skåne brukar den kosta under hundralappen. Den är väldigt lätt att ta skott av också så är man osäker på om den klarar vintern så kan man alltid ta några skott som man övervintrar frostfritt.

Säckbuskar tror jag som sagt det blir svårt att få någon fason på i zon 2. Jag har misslyckats med sådana ett par gånger här i zon 1.

Fler blå frukter: glaspärlevin (Ampelopsis brevipendiculata)
Krolliljan
Vit buske jag måste slå ett slag för, är pärlbuske.
Blomstersmurfen
Tack för fina förslag! bravo.gif Kom gärna med fler!

Klimatet antar jag är mycket gynnsamt. Har en katalpa som växer utan att frysa något i topparna sedan åtminstone tre år ett tjogotal meter bort (utan en stor sten, som den på bilden, som ju också magasinerar värme). Den har inte blommat än, men växer en bit varje år. Åt andra hållet, betydligt skuggigare, står ett tulpanträd som är lika gammalt, som inte heller fryser något om vintrarna. Det är kanske tre meter nu, men har förstås heller inte blommat ännu. Frilandshibiskusar har jag flera som blommar otroligt varje höst. Pittosporum tobira (glansbuske) har jag växer på friland, om än väldigt skyddat av både husvägg och plank. Brevid den växer en kamelia, som verkar vara lite på gränsen, för även om den blommar, så växer den sig egentligen inte större från år till år. Men det kanske mest beror på gourmetsorkarna som av någon anledning valt att bo just i min trädgård, inte grannarnas. ranting.gif

Somrarna har de senaste åtta åren varit helt fantastiska, om än ökentorra (tom i somras satt vi i solsken medan resten av trakten regnade bort) och höstarna mycket långa och blöta. Ökentorkan är dock inget problem eftersom jag bor nära Mälaren och har fri tillgång till sommarvatten därifrån.

Jordmånen är i dagsläget (innan jag gjort något med den) fuktighetshållande med mycket lera i bakkanten, mer sandblandat till vänster och framåt, och till höger, där vresrosorna står känns den helt torr, urtrist hård lera (kanske ändrar sig när rosorna försvinner?). Ogräsen jag slåss mot är brännässlor, blåklint och lupiner (fast lupinerna har inte ränt iväg nämnvärt).

Satt och drömde mig genom Egners prydnadsväxters listor, och där fanns en del mycket intressanta växter. Blir inte billigt att trycka enter där inte... dunno.gif

Några exempel... Stewartia wub.gif Robinia pseudoacacia wub.gif Pterostyrax hispida (eupaletträd) wub.gif Skäggbuske wub.gif Pärlbusken måste jag bara ha wub.gif Magnolior wub.gif Underbara korneller, flera stycken, vill ha vill ha! duh.gif Åh, tänk ett näsduksträd... naughty.gif Narrbusken också... -fear-.gif

Området är förstås större nu än att bara omfatta den där gamla stenen... slap.gif

Perenner också, finns ju massor fint! Glaspärlevin har jag faktiskt inte sett någonstans vad jag kan minnas. Vill inte den växa i viltstängslet tro?

Andra saker som redan är planterade till höger utanför bilden är en stooor Kolwitzia, en djävulsbuske, en snöbollsbuske, en syrenhortensia, en icke namnad vit gammal ros, en Nevada (ros) och en schersmin. I viltstängslet växer flera olika sorters kaprifoler, murgröna (men den fungerar inte så bra i stängslet, ska flytta den till någon trädstam istället tror jag), en vit New Dawn (ros), och en Actindia (kameleontbuske).

Oj, det blev långt det här! blush.gif
Krolliljan
Trevligt att läsa om dina planer. Jag blir så avis. Om jag hade en stor trädgård skulle jag ha massvis av buskar. yes.gif
kerstin z5-6
Glaspärlevin är lätt att så själv -jag har inga frö nu men i sommar blir det smile.gif
Marina i Hällekis

Hittade denna Rhododendron hos, Linudden, har tänkt att skicka efter den själv, och den borde väl passa i din blå surjordsrabatt[color="#0000ff"][/color] Rhododendron Gletschernacht Stora, djupt blåvioletta blommor i maj. Upprättväxande och blir så småningom mer än meterhög, men är ändå relativt kompakt. Bladverker blir vackert bronsfärgat under vintern. God härdighet.

(Rh. russatum x Rh. Blue Diamond)
(lepidot)

Färg: Mörkviolett
Blomtid: maj
Höjd: 1m
Zon: 1-3(4)

Om det är MAGNOLIA 'Edith Bogue' , som du har köpt hoppas jag att du har tur, jag har hört att den inte alls är så tålig som de påstår.
Men jag håller tummarna!
Blomstersmurfen
wub.gif Den där rodden har jag drömt om länge, men aldrig sett var jag kan köpa den. Den är ett måste mellan hortensiorna som ju blommar betydligt senare.

Cilla! Frodig plats, ja kanske det. Men växterna där är verkligen inte mina favoriter. De fanns här när jag flyttade in för 8 år sedan och jag har stirrat länge på växterna och känt att jag önskat något annat. Jag älskar rosor, men inte dessa, och framförallt inte det gula höga "ogräset" bakom som blommar i gult på hösten (har tom lyckats förtränga namnet nu). Rosen Rhapsody in blue har jag på ett annat ställe, tycker den är lite för lila för den här platsen.

Kerstin, jag är mycket intresserad om du får några frön över av glaspärlevin så småningom!

Marina! Magnolian är en Edith Bogue som jag ännu så länge har i uterummet över vintrarna. Den fördubblade sig i storlek i somras och så länge jag kan lyfta den in och ut får den nog förbli bortskämd med vinterförvaringen. Sen får jag väl vintertäcka den ordentligt (jag vet att den är lite tveksam, men underbart vacker).

Jag vill jättegärna ha ännu fler förslag, och om ni ser några idéer framför er hur ni skulle placera dessa växter vill jag gärna få till lite brainstorming här i forumet!

smiley_small_hug.gif alla underbara odlarvänner!
eugenia
Isop. Jättefin och jättelätt att fröså. Den räknas väl till örterna, men hos mig kommer den igång tidigt och är just nu vintergrön i värmen. Klipper man ner den efter blomningen blommar den gärna om. Lavendel, också ett förslag. Den beter sig ju nästan mer som en buske än en ört. Jag tror det finns sorter som är mer mörkblå än "lavendellila".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon