Tänkte göra om lite i trädgården och har fått för mig att jag vill ha buskar i olika höjder som är blå + vita (förslag på vita vill jag också gärna ha, men blå verkar svårare, eller?).
De skall planteras runt en stor sten, som det i nuläget växer kaprifol på, med hemska rosor, höstgullris och lupiner runt om. Dessa skall bort. Kanske att jag sparar kaprifolen, vad tror ni (den håller jag efter så att den är ovanpå stenen).
Lite sporadiskt har jag på senare tid grävt ner en vit buskpion och två hortensia (Endless summer). Har en vit magnolia på tillväxt i växthuset som om några år skall få stå där ute har jag tänkt (städsegrön, den där från Hortogreen).
Vad jag tror är att det främst är surjordsväxter som är riktigt blåa, så då får det bli ett surjordsparti antar jag. Får kanske satsa på en djup barriär till buskpionen, för den vill väl inte ha surjord?
Jag bor i zon 2, men läget är inte helt skyddat ännu (klätterväxter i viltstängslet och buskar som är satta som vindskydd är avlövade på vintern, och inte så stora eftersom de planterats de senaste åren). På sommaren är det mycket varmt här (fick inget regn i somras, men har fri tillgång till Mälarvatten). Hortensiorna frös inte ner många centimeter förra vintern, och blommade rikligt i somras.
På andra sidan en gång har jag en perennrabatt, som jag också vill ha blå-vit på sikt.
Hjälp mig med mina drömmar!

[attachment=11521:DSCN3235.JPG]