Full version: Spara frön?
Nybörjar-Linda
Ja, nu har man fallit för Odlas erbjudande om fröer och blivit förförd av Impectas katalog... Kommer inte ha plats att så allt och skulle vilja spara en del frön (perenner), går det? Hur länge kan de i så fall sparas? wacko.gif
Tosan
Många frön går alldeles utmärkt att spara. Det brukar stå sista försäljningsdatum på påsen, innan dess bör man kanske ha använt dem.
Piccante
CITAT (Nybörjar-Linda @ 11-01-2008, 11:10) *
Ja, nu har man fallit för Odlas erbjudande om fröer och blivit förförd av Impectas katalog... Kommer inte ha plats att så allt och skulle vilja spara en del frön (perenner), går det? Hur länge kan de i så fall sparas? wacko.gif

Fröer kan behålla sin grobarhet läääänge. Men då gäller det nog att de lagras under rätt förhållanden. man har lyckats så fröer som man har hittat vid arkeologiska utgrävningar och i marken kan fröer ligga upp mot 70-100 år i fröbanken. Vet inte vad som är bäst i hemmet, om man ska lagra dem i kylskåpet eller på en torr och mörk plats? Men variationen mellan olika släkten är stor, vissa fröer tappar grobarheten fort andra inte.
Eva 33c
Jag sparar mina fröer i en torr mörk klädkammare här hemma som är lite svalare än vanlig rumstemperatur. Det fungerar bra. Jag har sått 10 år gamla frön av tex basilika som grott hur bra som helst. Men tex palsternacka & dill köper jag nytt av varje år, då de tappar grobrhet ganska fort. Och när man väl märker att de inte gror är det försent att så om.
Tomater och gurkfröer håller länge. Ofta vill man kanske ha bara en planta av varje sort, och då är det ju bra att veta att man kan spara fröerna som blir över.
Perennföer håller oftast också mer än ett år. Fast det är nog bättre om man kan låta bli att köpa tills man har tid och plats. flirting.gif
Arbetet med att så är ju detsamma oavsett ålder på fröna, men chansen att lyckas är större med färska frön. Men har du redan köpt så ska du förstås inte slänga dem bara för att du inte hinner så i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon