Vi har en skogsbacke där vi tagit bort ett par gammelgranar så det blivit en solig glänta. Blåbärsrötter är som sega grova rep som går på alla ledder i jorden, jag ger mig inte på att gräva. Utan vi bygger upp ett lager ovanpå de befintliga skogsmarken. Nu ska det bli lite åt surjordshållet, där Rhododendron och magnolia kan trivas, så vi lägger på mängder med bark, brunnen hästgödsel (med torv som strö), mera torv, och grus. Dessutom har vi klippt alla grangrenar i småbitar, de får komposteras på platsen och sen bilda humus. De roddar och magnolior jag planterat än så länge verkar trivas bra.
Om man vill odla annat än surjordsväxter så kan man nog göra på liknande sätt, men ta det lite lagom med den sura torven, och kanske kalka lite, eller använda en del aska från eventuell kamin.
Här är skogsbacken alldeles innan den sista stora granen togs ner, nu i mellandagarna.
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...nqqzd8v4zs56xsgStubbar låter vi vara kvar. Vi undviker att plantera buskar och träd rakt ovanpå dem bara. De multnar med tiden, även om det tar tid.