Lilltoka
Vi har under hösten tagit bort ett antal tallar som gett ett litet inslag av skog i vår trädgård. Växtligheten består nu av mestadels blåbärsris runt stubbarna och vi skulle gärna vilja göra om detta område på runt 80 kvm till en köksträdgård. Jag ser framför mig ett jättejobb med att få bort riset och då vi bor på en rullstens-ås har vi ju några stenar att ta hand om också smile.gif vi har en mycket kuperad tomt och den är redan idag indelad i flera olika nivåer och den lilla skogssluttningen kommer sannolikt att passa bra i olika nivåer den med.

Min fråga är nu om det är någon som har erfarenhet av att göra om ett sådant parti??? Finns det några genvägar?

Tack på förhand för alla kreativa svar smile.gif
MariaS
Vi har fyllt upp vår skogsbacke med stubbar och MASSOR med fyllnadsjord. Enklare än att försöka röja...
[attachment=11524:kullen.jpg]
Så här ser det i alla fall ut idag.
EKLO
Jag spettar sten och sliter bort blåbär och annat för att göra fler små grönsaksland på mitt ställe - några genvägar har jag inte kommit på. Jag slipper dock just nu stubbar, som ni verkar ha, men för att par år sen spettade jag bort några rejäla enestubbar, det tog tid! Men var kul också.

Lycka till!

Mvh Eklo
Piccante
CITAT (Lilltoka @ 11-01-2008, 13:23) *
Vi har under hösten tagit bort ett antal tallar som gett ett litet inslag av skog i vår trädgård. Växtligheten består nu av mestadels blåbärsris runt stubbarna och vi skulle gärna vilja göra om detta område på runt 80 kvm till en köksträdgård. Jag ser framför mig ett jättejobb med att få bort riset och då vi bor på en rullstens-ås har vi ju några stenar att ta hand om också smile.gif vi har en mycket kuperad tomt och den är redan idag indelad i flera olika nivåer och den lilla skogssluttningen kommer sannolikt att passa bra i olika nivåer den med.

Min fråga är nu om det är någon som har erfarenhet av att göra om ett sådant parti??? Finns det några genvägar?

Tack på förhand för alla kreativa svar smile.gif

Nja... jag tror inte det finns så många genvägar. Du har ganska mager jord på en rullstensås. Det blir att fylla på med jord så du får högre mullhalt. Dessutom är tomten kuperad så då blir avrinningen god = torrt på sommaren.
tettan
har du inte sett hur vackra trädgårdar de har i england, med uppbyggda(av trävirke då) odlingssängar. skulle du inte kunna göra något sådant, du måste ju ändå jordförbättra. jag är helt såld på den sortens trädgård, lätt att hålla i ordning måste det ju vara, lite strikt blir det förstås men det finns ju massor med sätt att lätta upp det med. och allt sly som du röjt undan flisar du upp o lägger mellan bäddarna till att gå på o hålla undan ogräseländet.
Anna NV Uppsala
Vi har en skogsbacke där vi tagit bort ett par gammelgranar så det blivit en solig glänta. Blåbärsrötter är som sega grova rep som går på alla ledder i jorden, jag ger mig inte på att gräva. Utan vi bygger upp ett lager ovanpå de befintliga skogsmarken. Nu ska det bli lite åt surjordshållet, där Rhododendron och magnolia kan trivas, så vi lägger på mängder med bark, brunnen hästgödsel (med torv som strö), mera torv, och grus. Dessutom har vi klippt alla grangrenar i småbitar, de får komposteras på platsen och sen bilda humus. De roddar och magnolior jag planterat än så länge verkar trivas bra.

Om man vill odla annat än surjordsväxter så kan man nog göra på liknande sätt, men ta det lite lagom med den sura torven, och kanske kalka lite, eller använda en del aska från eventuell kamin.

Här är skogsbacken alldeles innan den sista stora granen togs ner, nu i mellandagarna.

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...nqqzd8v4zs56xsg

Stubbar låter vi vara kvar. Vi undviker att plantera buskar och träd rakt ovanpå dem bara. De multnar med tiden, även om det tar tid.
Anki V
Jag har också en skogsbacke som jag ska odla upp.

Jag har tänkt mig upphöjda odlingsytor med gångar av täckbark mellan. Uppe vid stenbumlingarna ska det få växa några Rhododendron. Där fixade jag till det med torvblockskanter och en mix av grus, stalltorv, jord och pinar/kvistar i höstas, så där är det bara att plantera.
[attachment=11606:skogsbacke__Large_.jpg]
Gränsen mellan skogsbacken och (o)gräsmattan ska få rabatter med stenkanter. Som ni ser är inte stenkanten klar ännu…..
Förra året så gjorde jag ordning ungefär en tjugondedel av skogsbacken och höll på att slita ihjäl mig på blåbärsris, slyrötter och andra tjocka rötter från gran och tallstubbar. Därför verkar Annas alternativ väldigt lockande.
[attachment=11607:torv_Large_.jpg]
Tanken är att hela skogsbacken ska bestå av såna här öar i oregelbundna former.

Jag undrar förstås om Anna har någon barriär mellan marken och den påförda ”jorden”. Typ markduk, tidningar eller så? Eller funkar det att lägga på ca 30 cm nytt utan att blåbär och diverse annat tar sig igenom?

/Anki
ingrid fuxwall
CITAT (Anna NV Uppsala @ 12-01-2008, 23:02) *
Dessutom har vi klippt alla grangrenar i småbitar, de får komposteras på platsen och sen bilda humus.
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...nqqzd8v4zs56xsg

Om du klippt ner kvistar av barrträd har du stor chans att om x antar år få en murkelodling.

ingrid
Bettis
Vill bara tacka er för alla tips, vet det är inte min tråd men jag läser den med stort intresse. Jag har nämligen ett litet berg på baksidan av huset som är fullständigt igenvuxet och vet inte riktigt vad jag ska göra där. Därav tycker jag det är jättekul att läsa era ideér vad man kan hitta på, så jag fortsätter att läsa med stort intresse vad ni kommer på. tummenupp.gif
Lilltoka
Naturligtvis vill också jag (trådstartaren) tacka så hjärtligt för att ni engagerar er i denna fråga. Helt underbart att få höra lösningar på det elände jag ser utanför köksfönstret varje dag smiley_small_hug.gif

//Lilltoka
Anna NV Uppsala
Anki: Jag har ingen barriär mellan den ursprungliga och den nya jorden. Vi får se hur det går...

Och Ingrid: Murklor har jag som ogräs i rabatterna ;-) Tror de gillar min kombination av bark och dynga.
Anki V
CITAT (Anna NV Uppsala @ 14-01-2008, 22:08) *
Anki: Jag har ingen barriär mellan den ursprungliga och den nya jorden. Vi får se hur det går...

Spännande!

Feg som jag är lade jag tjockt med tidningar fast jag rensat från både blåbär och andra skogsväxter

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon