Full version: Klådda
Eva-Helene
Som sagt var....Har någon ett recept på Klådda?
Boxer
Jag blev så nyfiken att jag letade på Google

Klådda, ca 14 st

Gräddas i stekpanna eller på häll
½ l mjölk
1 pkt jäst
50 – 75 g margarin
1 tsk salt
(krossad anis och fänkål)
2,5 dl kornmjöl eller rågsikt
ca 1 l vetemjöl
Smält margarin och rör i jästen. Tillsätt salt och kryddor. Värm mjölken (fingerljum) och blanda i. Tillsätt korn- och vetemjöl tills du får en jämn fast deg som går att arbeta med på bordet. Låt jäsa övertäckt på varm, dragfri plats i ca 15 minuter. Knåda degen smidig på bakbordet och dela degen i små bitar som du trycker ut med handflatan och kavlar till en rund tunn platta. Låt jäsa i ca 5 minuter. Om du inte använt kruskavel, naggar du kakan före gräddning. Gräddas på bägge sidor i het panna tills de fått fin färg.

Lycka till!
Betty
Efter att ha sökt igenom min receptsamling bestående av gamla handskrivna och nyare urklipp i en full skokartong utan någon som helst ordning...) så gav jag till slut upp och satte mig ner och googlade rolleyes.gif Det här receptet liknar mitt eget förutom att jag inte provat att göra klådda i vanlig ugn, bara i bagarstuga i riktig bakugn, har inte heller provat att baka på paltspad men har hört från flera att det blir jättegott.
Här kommer klippet från www.alternativ.nu:

CITAT
Denna mjukkaka är ett släktrecept som bakades redan av min mormors mor och kanske ännu längre bakåt i tiden. Godast blir den om man använder sig av paltspad men den går också att baka av vanligt vatten. Lite känslig under jäsningsprocessen och därför behövs en jämn rumtemperatur samt ett mjukt underlag. Eftersom jag bakar mjukkakan i ugnen så har jag utgått från detta men från början bakades denna mjukkaka i bagarstuga. Med skogshuggaren följde ofta denna mjukkaka med som matsäck tillsammans med stekpanna och fett fläsk. Mjukkakan användes som slev när man plockade upp fläskbitar och flott.

Mjukkaka - släktrecept

ca 28 st, 23 cm diameter

2 dl matolja 37 grader
1 1/2 l paltspad 37 grader (eller vatten)
3 1/2 dl ljus sirap
80-90 g jäst för söt deg
2 kg rågsikt
1 dl vetemjöl

Blanda allt till en smidig deg. Degen skall vara ganska lös. Får jäsa ca 40 minuter under bakduk för att sedan bakas ut med vetemjöl. Kavlas till runda kakor, ca 1 cm tjock. Kavla sedan med kruskavel. Kakorna läggs på köks-/bakbord (en mjuk filt på bordet med ett baklakan på). Låt mjukkakan jäsa i god rumsvärme under bakduk i 1-1 1/2 timmar. Borsta bort överflödigt mjöl med en torr brödpensel innan gräddning. Gräddas i 275 grader på plåt så långt ner som möjligt i någon minut. Sedan någon minut på plåt så långt upp som möjligt. När man bakar denna mjukkaka har man därför alltid två kakor i ugnen. Låt svalna under bakdukar.

Hoppas alla alternativare får god nytta av detta recept.

MVH/Ann
Eva-Helene
thanks.gif Jag googlade också whist.gif men hade väl för dåligt tålamod! rolleyes.gif
inger1
Klådda, tänk jag trodde det var en maträtt.
Vad fel jag hade.
Mums, att få bre riktigt smör på kakan med ett glas kall mjölk. Det är ett guldkorn i livet, eller hur?
Betty
CITAT (inger1 @ 17-01-2008, 12:49) *
Klådda, tänk jag trodde det var en maträtt.
Vad fel jag hade.
Mums, att få bre riktigt smör på kakan med ett glas kall mjölk. Det är ett guldkorn i livet, eller hur?

yes.gif Mmm... och helst ska den vara så nybakad så att smöret smälter lite när man brer den, det är livskvalitet det!
Bee
Det låter väldigt likt hönökakor så som mina släktingar bakade dom förr. Dom hade en särskild vedeldad bakugn i källaren i dom flesta husen. Farmors kakor vad godast men mosters gick inte heller av för hackor.
Betty
CITAT (Bee @ 18-01-2008, 11:25) *
Det låter väldigt likt hönökakor så som mina släktingar bakade dom förr. Dom hade en särskild vedeldad bakugn i källaren i dom flesta husen. Farmors kakor vad godast men mosters gick inte heller av för hackor.

Jag har aldrig ätit hembakad hönökaka, den som finns i affären är tätare/mer kompakt än klådda/mjukkaka.
Klådda/mjukkaka är segare/mer elastisk.
Berith
Och jag tycker att det påminner om Stompa. Det var länge sen jag bakade såna, måste nog göra det nån dag snart.
Bee
CITAT (Betty @ 18-01-2008, 11:30) *
Jag har aldrig ätit hembakad hönökaka, den som finns i affären är tätare/mer kompakt än klådda/mjukkaka.
Klådda/mjukkaka är segare/mer elastisk.

Nej, köpekakorna kan inte mäta sig med dom man bakar i egen vedeldad bakugn. Så som jag minns dom var dom segare precis som du säger om klådda. Man kallade dom inte heller för hönökakor, man sa bara bröd eller brödkakor. Den första hönökakan man kunde köpa kom från ett bageri på Hönö i Öckerö kommun utanför Göteborg nån gång på 1930-talet. Bageriet finns numera i Torslanda.
Margaretha
Ni menar säkert det som i min barndoms Västerbotten kallades mjukkakun. Det var en delikatess, bakat i s.k. bagarstugor. Något annat har jag inte hört talas om. Var skulle namnet klådda finnas, i vilken del av Sverige? Språk är så spännande!

De mjukkakor som bakas i min hembygd fortfarande, smakar inte alls som Hönökakor, som är förfärligt torra, tycker jag!

Såg precis att den som frågade efter Klådda är norrländska ockå. Underligt att jag aldrig hört ordet Klådda, men det kan ju vara ganska lokala namn.
Betty
CITAT (Margaretha @ 25-01-2008, 13:44) *
Ni menar säkert det som i min barndoms Västerbotten kallades mjukkakun. Det var en delikatess, bakat i s.k. bagarstugor. Något annat har jag inte hört talas om. Var skulle namnet klådda finnas, i vilken del av Sverige? Språk är så spännande!

De mjukkakor som bakas i min hembygd fortfarande, smakar inte alls som Hönökakor, som är förfärligt torra, tycker jag!

Såg precis att den som frågade efter Klådda är norrländska ockå. Underligt att jag aldrig hört ordet Klådda, men det kan ju vara ganska lokala namn.

Javisst menar vi mjukkaka. Den kallas för klådda i Kalix-området så vitt jag vet.
Eva-Helene
Jo, norrlänning är jag. "Klådda" hörde jag första gången av Lule-bor. I mina hemtrakter (norra Örnsköldsviks kommun) säger vi "siraps-bröd", där min pappa kom ifrån heter det "hällabröd" (några mil inåt landet från Ö-vik).
Margaretha
Så sant som det är sagt: Kärt barn har många namn! yes.gif
Lillja
CITAT (Margaretha @ 25-01-2008, 13:44) *

Oj va gott man tyckte det var, min mamma brukade baka tunnbröd höst o vår
på slutet brukade de alltid baka mjukkakun,de va så gott, man skulle kanske
baka.
Monica
Hej! Måste bara få kasta mig in i denna gamla fråga - Det ni refrerar till som klådda är inte det min mormor brukade baka i bagarstugan i Jörn. Det ni pratar om är mjukkaka/hönökaka eller vad ni vill. Klådda innehåller potatis och kornmjöl och blir en seg tunn liten kaka - mycket lik en norsk lompe.
Eva-Helene
CITAT (Monica @ 24-05-2009, 19:01) *
Hej! Måste bara få kasta mig in i denna gamla fråga - Det ni refrerar till som klådda är inte det min mormor brukade baka i bagarstugan i Jörn. Det ni pratar om är mjukkaka/hönökaka eller vad ni vill. Klådda innehåller potatis och kornmjöl och blir en seg tunn liten kaka - mycket lik en norsk lompe.

Åh! Ja det kan nog stämma - när jag bakade efter Bettys recept (hela baket var en födelsedagspresent) så grymtades det lite...fick sedan veta av en gammal släkting till födelsedagsbarnet att det skulle vara potatis i degen.
Har du ett recept som du vill dela med dig av? Snääälla! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon