Boxer
Jag är en sån där tokig frösamlare, och har varit i flera år. Nu funderar jag på vilka frö som är för gamla och vilka som funkar ännu.

Är det någon som känner till någon bra förteckning (helst på nätet) där jag kan hitta info om olika fröers hållbarhet.
kerstin z5-6
För de flesta gäller nog att grobarheten minskar .. kaktus och frö från kungsljus kan leva i 100 år
Så något frö på papperssevett -så vet du
Kilmister
Kerstin har som vanligt helt rätt.
Det jag märkt är att många sorter gror lätt om man sår dem direkt efter
frösättning, eller väntar över en vinter, men aldrig där emellan.
Det är nog det där med stratifiering som spelar in.
Några frön plockade på Kreta grodde direkt vid hemkomst på någon vecka.
Samma sort var helt omöjliga att gro efter ett par månader.
Efter en vinter i garaget så kunde de helt plötsligt gro igen.
Någon som begriper detta kan säkert ge en bra förklaring, men min gissning är
att frö som utvecklas tidigt på säsongen får en chans att gro medans frö som utvecklas
sent hellre väntar till nästa år.
Jag vet att frön inte tänker, det bara verkar så ibland.
KURT
CITAT (Kilmister @ 12-01-2008, 04:42) *
Kerstin har som vanligt helt rätt.
Det jag märkt är att många sorter gror lätt om man sår dem direkt efter
frösättning, eller väntar över en vinter, men aldrig där emellan.
Det är nog det där med stratifiering som spelar in.
Några frön plockade på Kreta grodde direkt vid hemkomst på någon vecka.
Samma sort var helt omöjliga att gro efter ett par månader.
Efter en vinter i garaget så kunde de helt plötsligt gro igen.
Någon som begriper detta kan säkert ge en bra förklaring, men min gissning är
att frö som utvecklas tidigt på säsongen får en chans att gro medans frö som utvecklas
sent hellre väntar till nästa år.
Jag vet att frön inte tänker, det bara verkar så ibland.

Var det verkligen frön från samma art? Behovet av stratifiering är genetiskt, och inget som "alla" frön kan ta till om de inte gror med en gång. Det är ju ett skydd mot att frön i tempererade klimat inte börjar gro på hösten.
sqrulan
Jag har stora torkade boll lökar som prydnad,alltså fröbollarna eller hur man säger. confused.gif

Dom har stått inne i tre år och då man rör i dom så faller fröer ut ur dom,skulle man kunna så dom fröerna?Eller
är dom förstörda?
Boxer
Som två kända ytterligheter kan jag nämna palsternacka och fingerborgsblomma, men hur jag än letar så kan jag inte hitta någon samlad info om andra arter. Det är klart att livslängden till viss del beror på hur förvaringen av fröna är, men en hint på ett ungefär vore toppen...
Ulla O
Dillfrö och palsternacksfrö är ingen idé att spara det vet man. Men det skulle vara bra med en ungefärlig hållbarhetslista för allt annat! Jag har frön som är 10 år gamla och har jättesvårt att kasta bort dem. Visst kan man prova grobarheten, men ännu lättare skulle vara att få vetskap om efter hur många år det är meningslöst att spara på fröna. Vet någon var man kan hitta en sådan lista?
Ulla O
MariaS
Det är enkelt. Står det inget datum på påsen, brukar det i regel vara frön som klarar sig läääänge. Annars står det i regel alltid ett bäst före datum på påsarna. I upp till ett år efter utgånget datum, har du ungefär halva grobarheten som det står på påsen och därefter är det ingen större ide att försöka.
Eva 33c
Fröer kan ju vara grobara väldigt länge, en del hänger på förvaringen.
Dill och palsternacka köper jag nytt av varje år. Även morots frö, om det visar sig att de inte gror är ju säsongen liksom körd. Annars sår jag "så länge påsarna räcker" s a s. Ofta vill man ju bara ha tex 2 plantor av varje sorts tomat, och då blir det frö kvar. Förra årets äldsta tomatfrö, som grodde bra, var 6 år gammalt, äldsta gurkfröet var 4 år gammalt. Äldst av alla var citronbasilikan (som nu äntligen är slut...) som köptes 1998!
Mycket sällan har fröerna blivit för gamla innan påsarna tagit slut. Det har hänt med en del salladsfrön, så där garderar jag alltid med någon ny påse varje år också.
Jag hittade en lista som någon sammanställt på nätet, den ger ju en ungefärlig ide om hållbarhet.
Någons lista
kerstin z5-6
penstemon gror BÄTTRE efter förvaring -opuntia likaså- de är de enda frö jag sparar flera säsonger -det som inte blir sått (-få saker .. jag vet att vissa grönfoder frö går att spara -) de slänger jag
Eva 33c
Nä, perennfrö är det sällan nån mening med att spara. Gror de så behöver man ju inte så fler av dem, och gror de inte vill man ha väl ha nya frön smile.gif
Men med grönsaker blir det lite annorlunda, de sår man ju på nytt varje säsong. Jag har tex plats för 12 tomatplantor i växthuset, och då vill jag ha 12 olika sorter. Alltså sår jag bara 2 frön av varje sort, och sparar resten till nästa år. Skulle bli dyrt att köpa 12 nya påsar varje år, och alldeles onödigt eftersom de gror bra många år framåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon