Full version: Söker så tips.
sqrulan
Dessa tänker jag nu så och ställa ut på altanen,utan snötäcke.Det kan nog bli väldigt kallt ute,tar dom skada av
minus 30-35 grader?Vore glad om ni har erfarenheter som ni kan komma med eller om det blir fel att så dessa nu!

Actea spicata trolldruva
Knautia macedonica grekisk vädd
Sköldpaddsört
Jättevädd
Akleja vulgaris (ska alla aklejor statifieras?)
Anthericum liliago stor sandlilja
Pipört
Campanula cervicaria skogsklocka
Physocarpus opulifolius "diabolo" djävulsbuske
Moses brinnande buske (den lär ju vara svår,suck!)
Silphium perfoliatum skålört
Penstemon digitalis "huskers red"

Detta är bara en sista undran så att allt blir rätt,visst ska dom kylas? kompiskram.gif
Tosan
Vet ingenting om dina sorter tyvärr... Men kallstratifieringen ska ligga mellan -4 - +4 vad jag förstår. Blir det för kallt kan fröna gå i dvala och då kan det ta ett par år innan de gror.
sqrulan
Ja då ska dom nog under snön då,suck!Det var jobbigare.
Helen i Piteå Zon 5
Nämen det är inte jobbigt med snö över sådderna...samla ihop alla krukor i en låda av något slag, sätt in i en plastpåse/säck. skotta en snöhög över, markera med en pinne så du minns var du har den. Efter ca. 6-8v. (jag föredrar 8v)kan du skotta bort snön och ta in lådan. Då den är i en plastpåse har den inte frysit fast och inte krukorna heller. Jag skulle nog låta trolldruvan, Sköldpaddsörten och Moses vara ute hela vintern och låta dom gro under våren, men det var jag det.....
kerstin z5-6

Skotta ett hål -dra plastpåsar runt alla olika sålådor -gräv snö över
Kilmister
Öhhm, vi som inte sett snö på ett par år då!?
Går det lika bra med lera flirting.gif ?
Växthusklimat - bra eller dåligt confused.gif
Vi lär väl se antar jag.
sqrulan
Jag har faktiskt en bärlåda med olika sådder ute redan under snön.Den satte jag ut då den första snön
kom så den kan jag nog ta in nu,men jag glömde att sätta plast påsar över så jag får väl se hur det går med dom.
Det är ju inte bra om det blir för blött då dom kommer in,eller hur?

Nu ska jag så och då kan jag ju ställa den nya lådan där den gamla har stått.
Anki V
Ang. sköldpaddsörten......

Jag sådde Chelone glabra, Vit sköldpaddsört i fjol och det stod på den påsen att fröna behövde ljus för att gro. Fröna var från Gardens North.

Den grodde i alla fall som sjutton efter 6 veckor ute och jag fick hyggliga plantor som jag satte ut i rabatten i mitten av juni. De blommade inte men i slutet av sommaren så var nog varje planta uppemot 30 cm hög.

/Anki
sqrulan
Hadde du den ute för att köldbehandla den först?

Nu var jag ut och kollade på vad jag hadde sått i höst,det som jag nu tänkte ta in.Jag blev tveksam om jag verkligen ska ta in dom?Det är följande som jag sått:

Lärkträd
Meconopsis blå bergsvallmo
Lilje bulbiller
Helleborus hybrid

Bör jag lämna dom ute till våren?Vad tror ni.
Dom var minst en meter under snön så där är det nog gosigt att vara. rolleyes.gif
Anki V
CITAT (sqrulan @ 12-01-2008, 13:17) *
Hadde du den ute för att köldbehandla den först?

Om det var sköldpaddsörten du menade laugh.gif så hade jag den ute i 6 veckor innan jag tog in den.
Sådd 13/12 ut. In 27/1, grodd 7/2 . Ljusgroende!
Jag ställde den några dagar i svalen 8-10 grader varmt innan jag ställe dem under lysrören....så övergången mellan ute och inne inte skulle bli så häftig (inte för jag vet om det har någon betydelse).

Vad gäller bergvallmon så har jag aldrig haft dom ute....mina står i kylen över natten.

Lilje bulbiller knyckte jag ur en plantering sensommaren -05. Jag sådde dom på en gång i en kruka som jag grävde ner i rabatten. Mina har stod två år i den nergrävda krukan.

Sommaren efter sådd så kom det bara upp små strån....i somras så kom det något som såg ut som späda liljeblad. I höstas så delade jag det som fanns i krukan och planterade ut. Då hade det blivit små, små lökar........så vem vet nästa sommar kanske.....

/Anki
kerstin z5-6
CITAT (Kilmister @ 12-01-2008, 04:08) *
Öhhm, vi som inte sett snö på ett par år då!?
Går det lika bra med lera flirting.gif ?
Växthusklimat - bra eller dåligt confused.gif
Vi lär väl se antar jag.

Ni behöver inte oroa er alls -har ni inte snö har ni antagligen bara - 4 till 7 grader kallt som mest -med en variation från några + till några minus -.. detta är exakt vad som eftersträvas -Där Sqrulan bor blir det oftare minus 20 -i alla fall nån gång under denna period -Under snön har hon och jag, som bor långt i norr -samma idelatemp som du har ute smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon