verdeverde
Hej!
Är det någon som har någon idé varför min inomhusodling av ingefära misslyckades. Tog ett tips från en trädgårdstidning. Ta en ingefära och sätt i såjord det tar några veckor innan det kommer upp skott, so far so well. Därdefter skulle jag sätta den i en stor kruka med planteringsjord och vattna rikligt. Det blev inga knölar fram på höstenja antar att det var rätt tid ungefär nu att sätta knölen. Några tips? Skall man sätta ut den på balkongen månne , jag läste en artikel från en tjej i Alabama , hon sa att ingefära måste ha skugga
Hälsning från verdeverde
Åsa, mälardalen zon 2
Ingefära villha en varm sommar för att det ska gå superbra men jag fick en hel del i somras trots att det inte var någon supersommar. Enligt min erfarenhet är det lämpligare att starta med ingefärsodling i mars - april (för tidig ingefärsodling blir bara drabbad av spinn). Plantera en fin knöl med svällande knoppar (går bra att köpa i matbutiken) i en kruka som är något större än knölen, krukan ställs på en varm plats så det blir varm och gosig jord åt knölen, ofta tar det en 4-5v innan det kommer upp skott. När det blivit varmt ute planterar man ut växten (efter avhärdning) i en stor svart kruka/hink. Växten odlas som alla andra växter i kruka under sommaren = vatten + gödning, till hösten kan man ta in krukan när det blir risk för frost ifall man inte vill skörda allt på en gång.
lissa
Hej Åsa...Passar på att fråga..varför ska det helst vara en svar kruka till ingefäran , och är det fler växter som vill ha det så ? smile.gif
KURT
CITAT (lissa @ 12-01-2008, 05:13) *
Hej Åsa...Passar på att fråga..varför ska det helst vara en svar kruka till ingefäran , och är det fler växter som vill ha det så ? smile.gif

Det blir bara varmare i en svart kruka - det kan också blir alltför varmt för endel växter med svart kruka. Men ingefära och tomat vill ha det varmt, sedan är nog inte det lika viktigt i Spanien!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon