Full version: Kunde inte låta bli
messermark
Var på handelsträgår´n idag, hittade en underbar orkidé där. Visserligen "bara" en vanlig brudorkidé men så fräsig w00t.gif vit med lila prickar wub.gif Ska fota den senare och lägga in i albumet. (ska göra det med alla orkidér när de blommar)
AnnammA
Jag kunde inte hitta ngn bild på din orkidée, men jag kan visa en av mina måste-ha-phalanopsisar. Vit, med rosa prickar och lite oregelbunden form på blomman...
Prickig3.JPG

Prickig2.JPG

Prickig.JPG

MariaS
CITAT (messermark @ 11-01-2008, 17:45) *
Var på handelsträgår´n idag, hittade en underbar orkidé där. Visserligen "bara" en vanlig brudorkidé men så fräsig w00t.gif vit med lila prickar wub.gif Ska fota den senare och lägga in i albumet. (ska göra det med alla orkidér när de blommar)

Var det möjligen en sån här?
[attachment=11660:Phalaeno..._King__3.jpg]
Alpiner i Halmstad
Man skall nog vara lite försiktig med blommor som har förvrängda former eller har blad med insjunkna bladytor. Risken är att plantan är smittad med virus, som kan sprida sig till andra plantor i släktet.
Jag länkar till några bilder tagna i vårt uterum.
http://www.alpiner.se/Orkideer.html
M.v.h. Bernt
MariaS
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 15-01-2008, 17:51) *
Man skall nog vara lite försiktig med blommor som har förvrängda former eller har blad med insjunkna bladytor. Risken är att plantan är smittad med virus, som kan sprida sig till andra plantor i släktet.
M.v.h. Bernt

Vilken planta talar du om. Phalaenopsisar ser väl alltid ut så här?! Det är ju bara blomfärgerna som skiftar vad jag vet.
Alpiner i Halmstad
Mitt inlägg får ses som ett generell virusvarning. Jag reagerade när jag såg de tre första bilderna.
M.v.h. Bernt
MariaS
De bilderna är på en Phalaenopsis doweyensis (Tror jag) I så fall ser de ut så.
AnnammA
CITAT (MariaS @ 15-01-2008, 19:24) *
De bilderna är på en Phalaenopsis doweyensis (Tror jag) I så fall ser de ut så.

Alltså, att det är oregelbunden form på blommorna tror jag beror på att man under så många år korsat olika Phaelanopsis-sorter med varandra...
Och själva plantan ser frisk ut både till blad, rot och blomma...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon