Full version: Eucharis grandiflora
Alexander-VG-zon3
hej hej

köpte en sådan idag och jag brukar veta hur man sköter växter men just denna kan jag inte mycket om . mer än var den kommer ifrån . så här är några frågor

där stod på lappen keep at 8c , huh hur menar dom då ?? , ska den ha 8c grader hela året eller på vintern ?? , hur som som helst satte jag ut den under trappan där vi idag haft runt +8c .

har läst lite info om den på nätet men det mesta sa mig inget om hur jag sköter den här , jag bor tyvärr inte tropiskt

sen då anmäl skötsel om den och speciellt hur man gör för att den ska blomma om , den har blommor nu . tänkte ha den ute om sommaren .

så vill nån hjälpa mig är jag tacksam ( har sökt på odla men det var inte värst mycket det heller gav )

Starfight
Gjorde en sökning här och hitta den här artikeln http://www.odla.nu/artiklar/eucharis_grandiflora.shtml
Alexander-VG-zon3
CITAT (Starfight @ 11-01-2008, 18:20) *
Gjorde en sökning här och hitta den här artikeln http://www.odla.nu/artiklar/eucharis_grandiflora.shtml

ahh hade missat det ,, men då har jag ändå ett par frågor kvar

vad menade dom med att keep at 8c , och plus hur får man den till att blomma om .

och plus alltid roligt att veta hur ni på odla sköter den . litar inte alltid på odlas egna artiklar då jag hittat många fel där innan eller saker som man kan göra bättre . men tack ändå fick svar på mer nu än innan yes.gif
Christer i Falköping
Jag tycker att de är svåra att få till omblomning. Men det som står i artikeln stämmer. Fast man skall helst inte låta den vissna ned under vilan. Varmt är det som gäller, året runt och ljust fast utan direkt solsken. Gödsla rejält under växtperioden. Fast jag skulle nog försöka få viloperioden på vintern istället. Mer vet jag inte om jag kan hjälpa dig med.
Christer.
CillaM
På höstkanten börjar jag gödsla min amazonlilja, den brukar blomma i november/december då. Den står en liten liten bit in i vardagsrummet så att bladen inte bränns av solen när den behagar visa sig. Sedan sköter jag den som en vanlig narciss, låter stänglarna vissna ner och klipper bort frökapslarna så att näringen går ner i knölarna. Har en jämn bevattning, ca 1 gång i veckan. De samlar mycket vätska i stänglarna och klarar bra att vara utan vatten ett tag. Klipper bort blad som är fula och det kommer direkt nya. Mycket enkel att sköta, och min blir bara större år för år.

CITAT (flaxss @ 11-01-2008, 18:32) *
ahh hade missat det ,, men då har jag ändå ett par frågor kvar

vad menade dom med att keep at 8c , och plus hur får man den till att blomma om .

och plus alltid roligt att veta hur ni på odla sköter den . litar inte alltid på odlas egna artiklar då jag hittat många fel där innan eller saker som man kan göra bättre . men tack ändå fick svar på mer nu än innan yes.gif

Christer i Falköping
kan kanske vara så att den skall planteras cirka 8cm djupt i jorden tror jag.
MariaS
Ja det lär ju knappast vara 8 grader celcius de menar. nono.gif Detta är ju en regnskogsväxt från amazondjungeln. Har kikat i min litteratur och har kommit fram till att du sköter den ungefär som en clivia. Christers förslag på 8cm planteringsdjup låter vettigt i mina öron i så fall.
Alexander-VG-zon3
tusen tack cilla och Christer det var sån info jag ville ha .

då sätter jag den i mitt norr fönster som även får öst och västsol och har den där över vintern och sen ut med den på sommaren .
men denna verkar ju enkel att sköta , längtar tills den villa blomma igen OM jag får den till det

CITAT (MariaS @ 11-01-2008, 19:36) *
Ja det lär ju knappast vara 8 grader celcius de menar. nono.gif Detta är ju en regnskogsväxt från amazondjungeln. Har kikat i min litteratur och har kommit fram till att du sköter den ungefär som en clivia. Christers förslag på 8cm planteringsdjup låter vettigt i mina öron i så fall.

jag förstår inte heller det , för där stod keep at 8c . är helt säker . men som sagt jag tror ju er och ska genast ta in den igen . och plus vet jag att man inte alltid ska lita på vad där står på etiketten .
Fågelvägen
Jag har en urgammal krukväxtbeskrivning från Cedergrens plantskola i Råå. Där står om amazonliljan:
"Halvskugga, varmt och mycket fuktigt. Rymliga krukor och humusrik, torvblandad jord. Håller bladen året runt. Doftande vita blommor på sommaren eller hösten."
Alltså inget om att den ska hållas torrt eller kyligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon