Full version: apelsinmarmelad
gunvor
två burkar alldeles utmärkt marmelad gjorde jag i går på apelsiner o råsocker - inget mer. Medan jag pysslade med apelsinerna kom frågan - hur förökar sig dessa kärnfria apelsiner??
silos
Oj så gott! Ja det var en bra fråga!
gunvor
Talade med en glad kolonist i dag - han tror man ympar apelsinträden. Konstigt är dte i alla fall att dom inte har kärnor!
ingrid fuxwall
Håller med dig, menar även jag har funderat på hur dessa kärnfria frukter - som människan tagit fram, förökar sig.

ingrid
freddie
sticklingar/ympningar

Citrus är starkt hybridiserande (jag tror det heter så) vilket betyder att det kan i princip bli vad som helst av en kärna (om växten bär frukt överhuvudtaget). Tex kan en kärna från ett limeträd bilda en planta som producerar grapefruktliknande frukter etc!
Bettis
CITAT (gunvor @ 12-01-2008, 06:16) *
två burkar alldeles utmärkt marmelad gjorde jag i går på apelsiner o råsocker - inget mer. Medan jag pysslade med apelsinerna kom frågan - hur förökar sig dessa kärnfria apelsiner??

Kan du inte lägga ut ditt recept??
Piccante
Vet inte om alla apelsiner som odlas är rena arter eller om det är hybrider? Det är inte alltid hybrider blir fertila utan man får en generation som gror från frö sen får man sticklingföröka dem för att få likadana. Kärnor från frukter ger inte alltid upphov till likadan avkomma som moderplantan (som äpplen tex) så det är ett osäkert sätt att föröka på.
gunvor
CITAT (Bettis @ 13-01-2008, 19:40) *
Kan du inte lägga ut ditt recept??

en gryta
en potatisskalare - skala av lite av det yttre skalet på en tvättad apelsin och klipp det i tunna strimlor i grytan.
skala apelsinerna - jag tror jag tog 5 eller 6.
pilla bort så mycket som möjligt av det vita.
klyfta dom och klipp dom i små bitar direkt i grytan ( detta för att inte spilla en massa sft på en skärbräda)
om det finns kärnor så låt dom koka med och ta bort dom när det är färdigkokt.
Lägg på råsocker o låt det stå o safta sig några timmar - koka på svag värme tills man ser att marmeladen är klar.
Tror jag använde ungefär ett halvt paket råsocker.

Givetvis kan man använda vanligt socker eller syltsocker men det var ngt med råsockret som kändes nyttigare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon