Full version: Ingefära
e_sedell
Jag har odlat ingefära i år, jag tror att den har växt jättemycket *hoppar* och jag är jättenyfiken. Men.... hur ska man lagra den när man ska sätta den nästa år? Mörkt och svalt tänkte jag, men borde det inte vara torrt också? Hur små är lagom att plantera? Ska jag dela dem i höst eller innan jag ska sätta dem? Om jag delar i höst borde ju knölstamen hinna och förbereda sig. Om jag gör det i vår kanske det är lite si och så med det....
Nina H
Vad spännande. Hur har du odlat den? Från frön, rotbitar eller???? Jag har en bit i skafferiet som det ser ut att ha börjat växa på. Använder mycket ingefära till förkylningste på vintern så det vore kul att kunna odla själv.
e_sedell
Jag odlade från en bit knöl stam (syp rotbit) som jag köpte i våras. Jag satte den i mitt växtrum som håller +15 grader, där borde den inte växa så mycket tänkte jag. Den vill ha mycket värme. Men den sattefart, på 2-3 dagar hade den växt 30 cm. Som tur var stannade den i den höjden också, den hade alldeles för liten kruka. Senare planterade jag om den till en 10L kruka med kompostjord tillsammans med tvillingblomster. Då satte den fart igen och växter tills den blev 120 ungefär. Sedan stannade den igen. Den är lite speciell att odla måste jag säga. Jag gav den lite gödsel, på några degar stack den 30 cm till tongue.gif .

jag tror det går att odla från fdrön, men jag är inte säker.
Eva i Skåne
Spännande!
Något att tänka på till nästa år.

Det jag kommit på mig med är att jag provar fler och fler örtkryddor och liknande, men jag förbrukar dem inte. Färska örter kommer jag ibland ihåg att ha i maten, men plötsligt har de gått i blom. En del hänger jag på tork och lägger i burkar, men har oftast mycket kvar nästa säsong.
Har ni någon större förbrukning av ingefära??? Man kan väl inte ha så mycket i teet?
Åsa, mälardalen zon 2
Själv brukar jag ta in krukorna när det börjar bli för kallt frampå hösten ofta vissnar allt det gröna ner ganska snart av omställningen men knölarna håller sig bra i jorden även om man inte vattnar så jag skördar efter hand och använder i matlagningen. Jag brukar inte spara utsäde, har testat sparat utsäde kontra nyköpta knölar från affären och de köpta knölarna brukar gro snabbare och det brukar inte vara svårt att få tag på färska ingefärsknölar från matbutiken runt mars.

Sök på ordet ingefära på forumet det finns en massa tidigare inlägg här är länk till en diskussion:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...278d00671fe36d2

Min ingefära i uterummet växer och trivs utmärkt, ingefära gillar värme.
e_sedell
mmm nu har man väll fått svar på det mästa. Jag ska testa att lagra utsäde och gämföra. Ingefäran är rolig att odla... Jag tror jag ska sätta in min i växthuset snart. Nätterna börjar bli lite kyligare nu...
Nina H
Svar till Eva i Skåne som eg. hör till receptavd. men i alla fall; ett kanonbra förkylningste gör man av skivor av ingefära som får sjuda i vatten ca fem min. därefter dra några minuter till. Jag brukar också lägga i torkade äppelskal (av egna äpplen, sparar skalen och torkar) eller torkade skal av nypon. Sedan kan man blanda i honung om man vill. Det river gott i halsen och man blir underbart varm en kulen vinterdag. Så jo, vi använder rätt mycket ingefära på vintern.
Eva i Skåne
Jag ska komma ihåg det till hösten/ vintern när förkylningarna börjar komma wub.gif
KURT
CITAT (e_sedell @ 02-08-2003, 11:51)
mmm nu har man väll fått svar på det mästa. Jag ska testa att lagra utsäde och gämföra. Ingefäran är rolig att odla... Jag tror jag ska sätta in min i växthuset snart. Nätterna börjar bli lite kyligare nu...

"Nätterna börjar bli lite kyligare nu..." ja 17 grader istället för 21 grader!
e_sedell
Det är några grader..... vi hade 14 för inte så länge sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon