Pius
Går det att ta sticklingar av fjärilsbusken och hur gör man i så fall?

Mina frösådder, för många år sen, har blivit en stor fin buske som jag gärna vill föröka om det är möjligt. Finns det vita fjärilsbuskar förresten? Min är lila.

Pius
Christer i Falköping
Finns i alla möjliga färger. Det går alldeles utmärkt att ta sticklingar, men eftersom jag aldrig gjort det själv får någon som gjort det förklara.
Christer.
Boxer
Ta sommarstickling på Buddleja

läs här!
Boxer
Vill man prova sig på att ta sticklingar är buddlejan ett utmärkt objekt. Den rotar sig mycket villigt. Klipp av
icke-blommande skott i augusti - september (under en torr och fin dag).

De bör vara 10 - 15 cm långa. Dra av de nedersta bladparen och lämna 3 - 4 blad. Du kan korta in dessa blad
om de är väldigt långa. Stick ner dina sticklingar i såjord eller sticklingsblandning längs med kanten på krukan
och håll jorden fuktig men inte blöt. Placera inte krukan i full sol.

Det tar inte många veckor innan sticklingarna har rotat sig och då planterar du om dem i god jord en och en.
Toppa gärna plantorna några gånger för buskigare växt. Övervintra sticklingsplantorna i bänk eller i växthus.
Glöm inte att vattna! Plantera ut på våren efter sista frost på växtplatsen.

Från: Plantastics trädgårdsblogg
Stella-Polaris
Liksom förra året har mina buddlejor börjat växa nu i Januari. Frös naturligtvis bort förra året och gör troligtvis så även i år. Kan man ta sticklingar nu?? Kommer nog att testa då de ändå troligtvis fryser bort. Men hur att bete sig?? Skall man ta de små, små skotten eller större förvedade bitar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon